Ancistrus

Hei!
Föler dette er et rimelig nybegynnerspörsmål men allikevel.. Det gjelder ancistrus. Har lest at mennene får antenner når de blir eldre og at dette er en faktor man kan skille kjönnene fra hverandre. Men så leste jeg et eller annet sted noe om at også demene får antenner :S
Er dette sant? Og er det eventuellt andre tegn man kan skille kjönn på?
Plussmedlem
Jepp, du har hørt riktig. Hannene får lange barteliknende utvekster på nesa. Hunnene får de også, men disse er mye kortere og færre. Hannene blir også en del større enn hunnene. Ellers er kjønnene ganske like.

fin artikkel om ancistrus her:
Så med andre ord er det nesten umulig å se forskjell på en hun og en hann i butikken för de er rimelig utvokste?
Plussmedlem
På småttisene er det nok det ja.
har hørt at herrene får en litt buttere (rundere) "snute"
Hannene utvikler barter lenge før hunnene da. På de jeg har fått har hannene hatt barter når de var rundt 5 cm, ingen av hunnene har fått enda og de er 5 og 7-8 cm
Hvor fort vokser dem egentlig? føler mine er på stedet hvil egentlig
Plussmedlem
cinco
Hvor fort vokser dem egentlig? føler mine er på stedet hvil egentlig

Min erfaring er nok at ancistrus nok ikke vokser fortest, men hvor lenge har du hatt dem?
mine har jeg bare hatt i 5-6 uker, kjøpte 2 små i butikken.. føler ikke dem har blitt noe større. dem er kanskje 4cm
Har lest flere steder at de når 7-8cm når de er ett år gamle.

-Tim
ahh, da er det kanskje ikke så rart.. kanskje jeg må kjøpe noen som har litt size som jeg skal ha i 180 litern min da.
Plussmedlem
Det spørs vel litt hva du har i fra før. Hvis det er oppdrettsvarianten av ancistrus blir de fort en 15 cm lange og med 180 liter så er det ikke all verden til plass. Har selv 170, så jeg vet av erfaring. Har bare to små ancistrus selv av plassårsaker.
skal du vite kjønn så må ancistrusen helst være over 5 cm, det er først da de får barter og blir kjønnsmodne, det tar ca 1 år før en ancistrus skal nå 5 cm, skal du ha mange ancistruser så kan du jo kjøpe når de er små og håpe på å få forskjellige kjønn.

skal du ha en hann og en hunn så burde du vente til de er 5 cm, er de under 5 cm er det lett å ta feil.
jeg har studert de små rakkerne nå, og dem hakke fått noen bart eller anntydning i det hele tatt ennå
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap