Hva er delvannsbytte?

Hører så mye forskjellig rundt om kring..

Er delvannsbytte når en bytter 30% av alt vannet, og ikke noe annet?

Jeg har så mye alger at jeg nå skal tømme det nesten 50%, og fylle på nytt vann. Da jeg overmatet her en gang, og ikke fikk ut alt maten som lå og ble dekket av alger på en natt! Tok de opp morgenen etter. (Var en fuktig kveld så klarte ikke før morgenen etter.)

Skal kjøpe meg test kit, men hakke hatt penger til det enda, men jeg tror jo det er nitrit som er problemet da. Siden det plutselig ble så utrolig mye av de. Også tenkt å kjøpe algedrepe midler som står at er skånsom mot planter dyr og fisk. Men penger..

Uansett, skulle ikke skrive en "bio" egentlig. :p

Lurer bare på om noen kan oppklare det med delvannsbytte for meg, og si om det er dumt eller lurt å bytte 50% nå.. (Tømmer nå mens jeg skriver dette, så tar kjangsen om ikke noen skulle sitte her tilfeldigvis og veit svaret.)

Hvor lenge har karet ditt vært i drift med filter er viktig å vite for oss om vi skal hjelpe deg.

Men angående delvannsbytter så er dette til for å fjerne avfallstoffer og da spesielt nitrat i et velfungerende akvarie.

HAr du akkurat startet akvarie så er det amoniakk og nitrit som fjernes.

Amoniakk brytes ned til nitrit og så til nitrat, men for at dette skal fungere optimalt så må filteret ha en innkjørings periode på minst 4 uker.

I mine kar bytter jeg ca 30% vann ukentlig, fisken klarer seg fint med lengre perioder uten vannbytte, men da er det fort gjort at algene tar overhånd


Alge midler er noe man ikke behøver etter min mening, for noe alger skal det være i et akvarie. Men om du svarer på hvor lenge det har vært i drift så er det enklere å kunne hjelpe deg.
Tom Kristiansen
Hvor lenge har karet ditt vært i drift med filter er viktig å vite for oss om vi skal hjelpe deg. Men angående delvannsbytter så er dette til for å fjerne avfallstoffer og da spesielt nitrat i et velfungerende akvarie. HAr du akkurat startet akvarie så er det amoniakk og nitrit som fjernes. Amoniakk brytes ned til nitrit og så til nitrat, men for at dette skal fungere optimalt så må filteret ha en innkjørings periode på minst 4 uker. I mine kar bytter jeg ca 30% vann ukentlig, fisken klarer seg fint med lengre perioder uten vannbytte, men da er det fort gjort at algene tar overhånd Alge midler er noe man ikke behøver etter min mening, for noe alger skal det være i et akvarie. Men om du svarer på hvor lenge det har vært i drift så er det enklere å kunne hjelpe deg.


Leser som regel på profilen til folk å sjekker sånt selv jeg, så glemmer å ta det med. Jeg skal oppsummere det her, og huske på å ta med mere info i fremtiden: (Ser den, og jeg takker for tipset og hjelpen!)

Startet 27 januar 2009 ca.. Så sto det vel 2-3 mnd før jeg kjøpte fisk. (Ble fortalt en måtte vente så lenge.)

Men så kom sommeren, og jeg skjønte at det blir for varmt for fisk i det rommet. De døde.. Men jeg har snegler, og de yngler og koser seg, så de har det neppe vondt nedi der. Men så kom disse alegene da..

Det har vert i drift i 7 måneder ca.


Synes selv alger er pent, Men nå ligger det ett grønt teppe over halve bunne, og det overmanner alle plantene, steinen og røtter. Jeg venter til det blir sånn 1-2mm tykt lag, for da kan jeg på en måte bare "skrelle" bunne, og bli kvitt store mengder i en fart.. Men det har blitt så aggressivt nå de siste ukene bare. (Etter at jeg glapp matboksen når jeg skulle mate fisken i ikke edru tilstand. (Idiotisk, men sånn blir en/det fort i fylla.))

Håper det var litt mere informativ informasjon. Og takker for hjelpen! Det er mye å lære i denne hobbyen, og jo mere en lærer, jo artigere synes jeg det er å holde på med det.

PS: Trenger ikke kommentere varmeproblemet, er lufta som blir så varm, så må ha meg en AC når jeg får noe penger til overs nå som jeg begynner å jobbe igjen litt, etter skade på kroppen.

Jeg også bytter 30% hver gang jeg bytter, (1 gang i uka,) men tenkte jeg skulle ta i litt nå å se om det hjelper litt.

Hehe.. PPS: Brukte ikke oksygen inntaket på fluval 4 for det gikk ikke p.g.a. dekk glasset. Men modifisert med slange og greier i dag, så nå blir det vel litt mere oksygen i vannet, no jeg også har forstått at demper algeveksten, ut i fra noen av disse artiklene som går rundt mest vanlig.
Disse algene du har fått er muligens blågrønnalger, som egentlig ikke er alger men en bakterie. Du kan lese hvorfor disse oppstår her.

Men neste gang du "heller" halve boksen med mat oppi karet så er det viktig å fjerne dette med enn gang, ellers vil dette ligge å råtne samt genere mye avfallstoffer som filteret ikke klarer å ta unna
Hehe. Siden fisk klarer seg i dager og uker uten mat, er det bedre å ikke fôre i det hele tatt den dagen du har hatt en fuktig tur på byen

Fiskene klarer utmerket å vente til dagen etter, når "far" har hodevondt og bare tusler hjemme uansett
Tom Kristiansen
Disse algene du har fått er muligens blågrønnalger, som egentlig ikke er alger men en bakterie. Du kan lese hvorfor disse oppstår [URLBLOCK1] Men neste gang du "heller" halve boksen med mat oppi karet så er det viktig å fjerne dette med enn gang, ellers vil dette ligge å råtne samt genere mye avfallstoffer som filteret ikke klarer å ta unna;)


Fant ut det. Mat restene ble jo dekket av alger over natten, og jeg blir ikke kvitt algene nå.. (Men håper det går å fikse på.)

PS: Til vedkommende over. Jeg har ikke fisk engang.. (Skulle bare gi noen få flak til sneglene.) Men ble litt mye alkohol. Og da går det fort galt.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap