Fuglesand i akvariet

Er det noen som vet om det går ann å bruke sånn fuglesand man får kjøpt i dagligvarebutikker som sand i akvarium.?
Så på en pose på Rema 1000 i dag, den inneholdt 3 ting, men jeg husker jo selvsagt ikke hva det var.. :/

Inneholder ikke den noe kalk da, siden den er beregnet på at fugler skal spise den?

Du kan jo alltids putte litt av den i ei bøtte, og sjeke pH etter et par dager for å se om den er påvirket av sanden. Hvis den ikke påvirker pH og ikke inneholder noe annet skummelt er det ingen grunn til at man ikke kan bruke den.
Kalk kan stå oppgitt som skjellsand eller lignende, hvis farven er lys er det sannsynligvis mye kalk i den.

PS: jeg har vurdert å dra til røros traktene for å finne sand til mine akvarier ute.
Takker for svar.
Mener helt sikkert at den ikke inneholdt kalk, for det vet jeg ikke er bra så det var det første jeg så etter om den innholdt.
Da kan det være noe kalk i den da ja, ganske lys og jeg mener at det stod noe om knuste muslinger..
darwin
Kalk kan stå oppgitt som skjellsand eller lignende, hvis farven er lys er det sannsynligvis mye kalk i den. PS: jeg har vurdert å dra til røros traktene for å finne sand til mine akvarier ute.


Vi har jo kvitsanden her på Røros, masse sand, men jeg synes ikke at den var så fin å bruke. Synes den ble for mørk, kunne tenkt meg lysere sand..
lys sand er stort sett ensbetydende med høyt kalk innhold (kalk er hvitt), hvor oppløselig den er og slik påvirker vannverdier varierer nok endel etter steinart.
Musling og skjell er det samme. Skallet er laget av kalk.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap