- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høg springvann ph, men lavt i akvariet!
Høg springvann ph, men lavt i akvariet!
Har diskutert dette her tidligere, men kom ikkje til noko løysing. Eg har forsket litt meir, og håper på fleire innspill.
Saken er at eg har PH 8,1 i springen, KH ca 4-5.
Eg fyller springvann direkte i alle akvarier.
I 900literen min så har eg PH 6,5, og KH 4-5. Ingen tilsetninger av noko slag, og kun planter og grus og rocky mountain bakgrunn.
I alle andre akvarier så er PH ca 7 og KH 4-5.
Kva i huleste som gjer at PH går ned så mykje uten at eg endrer noko?
KAN det vere at det er for lite sirkulasjon, og at det då bygger seg opp CO2 som senker PH i vannet?
Hjelper det å tilsette natron for å holde PH oppe? (malawi)
Saken er at eg har PH 8,1 i springen, KH ca 4-5.
Eg fyller springvann direkte i alle akvarier.
I 900literen min så har eg PH 6,5, og KH 4-5. Ingen tilsetninger av noko slag, og kun planter og grus og rocky mountain bakgrunn.
I alle andre akvarier så er PH ca 7 og KH 4-5.
Kva i huleste som gjer at PH går ned så mykje uten at eg endrer noko?
KAN det vere at det er for lite sirkulasjon, og at det då bygger seg opp CO2 som senker PH i vannet?
Hjelper det å tilsette natron for å holde PH oppe? (malawi)
Postet 01.08.09 kl 00:31
Postet 01.08.09 kl 22:34
Eg har ingen røtter i 900literen, der er kun grus (vanlig dyrebutikkgrus), planter, og bakgrunn.
I dei andre akvaria har eg små røtter, men her er PH ca 7, i 900liter er den ca 6,5.
No har eg byttet vann kvar dag for å sjekke om den endrer seg, men den går veldig fort ned på 6,5-7, sjølv om eg måler over ph8 frå kranen.
Ekstremt rart dette synest eg..Har også solgt bort det meste av "vanlig" fisk og kjøpt inn massevis av malawier..Så ph burde absolutt vere 8 i karene også slik den er i springen
SKal prøve å sette på luftestein i morgon i alle kar, og sjå om det endrar seg. Skal også ta vannbytte og måle før, umiddelbart etterpå osv litt framover for å sjå nøyaktig kor fort den går ned.
I dei andre akvaria har eg små røtter, men her er PH ca 7, i 900liter er den ca 6,5.
No har eg byttet vann kvar dag for å sjekke om den endrer seg, men den går veldig fort ned på 6,5-7, sjølv om eg måler over ph8 frå kranen.
Ekstremt rart dette synest eg..Har også solgt bort det meste av "vanlig" fisk og kjøpt inn massevis av malawier..Så ph burde absolutt vere 8 i karene også slik den er i springen
SKal prøve å sette på luftestein i morgon i alle kar, og sjå om det endrar seg. Skal også ta vannbytte og måle før, umiddelbart etterpå osv litt framover for å sjå nøyaktig kor fort den går ned.
Postet 02.08.09 kl 00:32
Postet 02.08.09 kl 00:53
Postet 02.08.09 kl 15:40
Postet 02.08.09 kl 16:04
Endret: 02.08.09 kl 16:05
Det du opplever her er ikke uvanlig når du har høy pH og lav KH i springvannet ditt. I et innkjørt kar vil du da være veldig følsom for svingninger i CO2 nivået. Har du malawi i karet ditt, bør du absolutt tilsette Natriumbicarbonat (NaHCO3) slik at du får en KH på ca 12-13. pH stiger uansett ikke over 8,2 selv om du har i for mye NaHCO3. I denne tråden har jeg forsøkt meg på en kjemi-forklaring av hva som skjer i svingninger mellom pH, KH og CO2. Se om dette gir noen mening for deg, men tilsett NaHCO3 du, så stabiliserer karet ditt seg
Hvilken GH har du i karet ditt da? Ser du skriver at du ikke har i noen tilsetninger av noe slag.... I norsk springvann er denne som regel veldig lav - husk at malawi vil ha høy GH også.
Hvilken GH har du i karet ditt da? Ser du skriver at du ikke har i noen tilsetninger av noe slag.... I norsk springvann er denne som regel veldig lav - husk at malawi vil ha høy GH også.
Postet 02.08.09 kl 16:29
Har vanlige utvendige filter uten torv. Kun vanlig filtermateriale.
Då begynner eg å sjå litt logikk her.
Det er altså den lave KH som gjer at PH synker.
Eg har masse NATRON som er kjøpt frå dahlsdyrerike liggende.
Forstår eg deg rett Anita at eg kan pøse på med natron uten at dette skader fisken/planter?
Er det noko formel på KOR mykje natron som skal tilsettes?
Bør eg også bruke luftepumpe og luftestein for å tilføre oksygen i vannet?
Takknemlig for videre gode svar
Då begynner eg å sjå litt logikk her.
Det er altså den lave KH som gjer at PH synker.
Eg har masse NATRON som er kjøpt frå dahlsdyrerike liggende.
Forstår eg deg rett Anita at eg kan pøse på med natron uten at dette skader fisken/planter?
Er det noko formel på KOR mykje natron som skal tilsettes?
Bør eg også bruke luftepumpe og luftestein for å tilføre oksygen i vannet?
Takknemlig for videre gode svar
Postet 02.08.09 kl 16:43
Postet 02.08.09 kl 16:45
Jeg bruker Tanganyika mineraler, PH/KH+ , samt gips ved hvert vannbytte hos meg.
Kranvannet her ligger på PH = 6.5 - 6.8, GH og KH på 2.
Når jeg har hatt vannbytte, så ligger PH på 8.3-8.4 GH og KH på ca. 10-12 etter at tilsetningen er blandet i.
Som Anita nevner her så kan Co2 påverke vannet, det er en vesentlig faktor for at folk pleier å lufte vannet i tanker over natten før det tilsettes mineraler osv...
Kranvannet her ligger på PH = 6.5 - 6.8, GH og KH på 2.
Når jeg har hatt vannbytte, så ligger PH på 8.3-8.4 GH og KH på ca. 10-12 etter at tilsetningen er blandet i.
Som Anita nevner her så kan Co2 påverke vannet, det er en vesentlig faktor for at folk pleier å lufte vannet i tanker over natten før det tilsettes mineraler osv...
Postet 02.08.09 kl 16:54
Rune NessHar vanlige utvendige filter uten torv. Kun vanlig filtermateriale. Då begynner eg å sjå litt logikk her. Det er altså den lave KH som gjer at PH synker. Eg har masse NATRON som er kjøpt frå dahlsdyrerike liggende. Forstår eg deg rett Anita at eg kan pøse på med natron uten at dette skader fisken/planter? Er det noko formel på KOR mykje natron som skal tilsettes? Bør eg også bruke luftepumpe og luftestein for å tilføre oksygen i vannet? Takknemlig for videre gode svar:)
Natron er det samme som NaHCO3 så bruk det (Var bare kjemikeren i meg som poppet frem slik at jeg glemte å bruke det folkelige navnet på stoffet...he, he)
Ville nok ikke "pøst på" med Natron, men prøv deg frem til du finner rett nivå på KH. Ingen vits å bruke for mye og kommer KH opp imot 20 så har jeg opplevd at det kan bli trøbbel med bl.a. blågrønnalger. Er nok ingen formel som jeg kan gi deg
Kjøp GH+ eller gips for å øke GH til ca 10-12 også som Vidar Alfei gjør - da blir malawiene dine mer fornøyd!
Har du bra sirkulasjon i overflaten, bør det ikke være nødvendig med luftpumpe for å få oksygen i vannet. Selv kjører jeg en sirkulasjonspumpe i tillegg i mine malawi kar. Malawi vil gjerne ha litt strøm i vannet og noen av disse pumpene kan du koble en luftslange til også hvis du vil. Sjekk f.eks på nettbutikken til webzoo.
Postet 02.08.09 kl 17:09
Vidar AlfeiJeg bruker Tanganyika mineraler, PH/KH+ , samt gips ved hvert vannbytte hos meg. Kranvannet her ligger på PH = 6.5 - 6.8, GH og KH på 2. Når jeg har hatt vannbytte, så ligger PH på 8.3-8.4 GH og KH på ca. 10-12 etter at tilsetningen er blandet i. Som Anita nevner her så kan Co2 påverke vannet, det er en vesentlig faktor for at folk pleier å lufte vannet i tanker over natten før det tilsettes mineraler osv...
Ser poenget med lufting, men det "gidder" eg ikkje med 11 akvarier og 2500liter vann
Postet 02.08.09 kl 21:35
Anita[QUOTE=Rune Ness]Har vanlige utvendige filter uten torv. Kun vanlig filtermateriale. Då begynner eg å sjå litt logikk her. Det er altså den lave KH som gjer at PH synker. Eg har masse NATRON som er kjøpt frå dahlsdyrerike liggende. Forstår eg deg rett Anita at eg kan pøse på med natron uten at dette skader fisken/planter? Er det noko formel på KOR mykje natron som skal tilsettes? Bør eg også bruke luftepumpe og luftestein for å tilføre oksygen i vannet? Takknemlig for videre gode svar:)
Natron er det samme som NaHCO3 så bruk det (Var bare kjemikeren i meg som poppet frem slik at jeg glemte å bruke det folkelige navnet på stoffet...he, he)
Ville nok ikke "pøst på" med Natron, men prøv deg frem til du finner rett nivå på KH. Ingen vits å bruke for mye og kommer KH opp imot 20 så har jeg opplevd at det kan bli trøbbel med bl.a. blågrønnalger. Er nok ingen formel som jeg kan gi deg
Kjøp GH+ eller gips for å øke GH til ca 10-12 også som Vidar Alfei gjør - da blir malawiene dine mer fornøyd!
Har du bra sirkulasjon i overflaten, bør det ikke være nødvendig med luftpumpe for å få oksygen i vannet. Selv kjører jeg en sirkulasjonspumpe i tillegg i mine malawi kar. Malawi vil gjerne ha litt strøm i vannet og noen av disse pumpene kan du koble en luftslange til også hvis du vil. Sjekk f.eks på nettbutikken til webzoo.
Den er grei. Då forstår eg litt meir iallefall. Skal prøve meg fram med Natron no, og sjå om det hjelper.
Er det VANLIG gips eg skal bruke til å øke GH? Mange dumme spørsmål her, men må vere idiotsikkert så eg ikkje tar knekken på fisken...Og til sist, kor er den vanligeste plassen å kjøpe gips? Akkurat det har eg faktisk aldri sett i vanlige butikker vertfall
Det er lite sirkulasjon i 900literen, så eg skal prøve å sette inn luftpumpe der. I alle dei andre er det grei plasking i overflaten.
Postet 02.08.09 kl 21:38
Rune NessEr det VANLIG gips eg skal bruke til å øke GH?
Det er vanlig gips ja, du kan bruke Alabaster Gips.
Rune NessKor er den vanligeste plassen å kjøpe gips?
Du får kjøpt 5 kg med Alabaster gips på Panduro... se linken her.
Postet 02.08.09 kl 21:48
Postet 02.08.09 kl 21:51
Takk for raske og gode svar.
Berre eit spørsmål til og nokre kommentarer:
Når ein måler GH med Tetra dråpetest, då er det ein og ein dråpe til vannen blir mørkegult/grønt, er det rett? I tilfelle det er slik så har eg GH på 8-10 i akvariet.
Målte KH igjen no, den var 3 i 900literen. Har tilsatt ein neve natron, og satt inn o2 brusestein. Blir spennende å måle ph/kh der i morgon.
Berre eit spørsmål til og nokre kommentarer:
Når ein måler GH med Tetra dråpetest, då er det ein og ein dråpe til vannen blir mørkegult/grønt, er det rett? I tilfelle det er slik så har eg GH på 8-10 i akvariet.
Målte KH igjen no, den var 3 i 900literen. Har tilsatt ein neve natron, og satt inn o2 brusestein. Blir spennende å måle ph/kh der i morgon.
Postet 02.08.09 kl 23:08
Postet 03.08.09 kl 00:31
Postet 03.08.09 kl 00:35
Postet 03.08.09 kl 00:38
Postet 04.08.09 kl 18:00