Hvilke test kit skal jeg kjøpe?

Jeg ville gått for JBL. Jeg har JBL testlab og Tetra Laborett Set.

Jeg er fornøyd med Tetras testsett, men ville valgt nitritttest fra JBL da den er mer nøyaktig enn Tetras test. De andre testene vet jeg ikke om det er noe forskjell på.

Hvis du vil ha JBL Test Kombisettet så er den billigere hos Aquamanias
Det jeg lurer på er om du faktisk trenger et testkitt, eneste jeg bruker selv er nitrit, nitrat og Ph(digital).

Resten som er i slike kitt er noe jeg aldrig har hatt behov for, men har du behov for alle testene så fungerer begge testene du linker til bra. Og som sagt over så har nitrittesten til JBL bedre oppløsning, men så lenge tetra testen viser det laveste på nitritskalen så holder den mere enn nok.

Om du har kommunalt vann og ikke brønnvann så har de fleste kommuner liggende ute tester av vannet i krana de, denne blir som regel oppdatert 4 ganger i året og som jeg har sett her i LArvik så er variasjonene veldig små.
Dersom du skal ha planter så vil jeg annbefale å ha Jerntest (Fe)

Jeg har selv kombisettet og angret på at jeg ikke kjøpte labsettet. Savnet GH, NH4 og senere kanskje PO4. Har ikke behov for fosfat enda, men ser for meg at jeg kan trenge den senere.

3-10 PH testen er også litt lite oppløst til min smak, så jeg endte opp med å kjøpe den andre i tillegg.

Kjøpte mitt billig fra Aquaristikshop.com



-Tim
Ok. Jeg har dårlig økonomi for tiden. Men går for det JBL da. Takker.

Får kjøpe lab versjonen senere.
Tom Kristiansen
Det jeg lurer på er om du faktisk trenger et testkitt, eneste jeg bruker selv er nitrit, nitrat og Ph(digital). Resten som er i slike kitt er noe jeg aldrig har hatt behov for, men har du behov for alle testene så fungerer begge testene du linker til bra. Og som sagt over så har nitrittesten til JBL bedre oppløsning, men så lenge tetra testen viser det laveste på nitritskalen så holder den mere enn nok. Om du har kommunalt vann og ikke brønnvann så har de fleste kommuner liggende ute tester av vannet i krana de, denne blir som regel oppdatert 4 ganger i året og som jeg har sett her i LArvik så er variasjonene veldig små.


Vil mest ha det p.g.a. praktisk boks. Veit ikke hva jeg trenger egentlig.

Fant ikke noe på nettet, men sendte mail til komuen og de sa: hardheten på vannet i Eidsvoll er 2-4o ph og surheten er 8,1 pH. Veit ikke hva det betyr, men sikkert kjekt å vite.
Min mening er i hvert fall at de viktigste testene er en skikkelig en for PH og for nitritt. Synes også det er kjekt å ha en for nitrat.

Med mindre du skal tilsette noe for å øke hardheten, eller har grus/sand som påvirker hardheten, trenger du egentlig ingen GH-test. Kommunen har opplyst at GH er på 2 - 3, og med mindre du skal øke denne, trenger du egentlig ingen test for det. Du kan bare anta at akvarievannet ditt er bløtt (lav GH/hardhet), slik de fleste har i Norge

I bunn og grunn kommer det helt an på hva slags akvariehold du har, hvilke tester du trenger. En planteakvarist kan ønske seg tester for jerninnhold og fosfat for eksempel, mens en som holder malawi kanskje vil ha en test for GH, siden denne økes i malawikar, men ikke bryr sge om jerntest, siden slike kar sjeldent har noe særlig med planter.


Står alt om mitt der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap