Skjeggalger

I 2 av mine akvarier har eg fått et kraftig angrep av skjeggalger.. Eg har prøvd og skjære vekk plantebiter, ta vekk fra pumpen og røtter, men det er alltid litt igjen, og så bare blir det mer og mer av den dritten.. Er ganske forbannet over det der nå... Noen som kan være så snill og hjelpe?
Hur stort är akvariet? Är det över 150 liter kan du köpa ett stim siamesiska algätare (Crossocheilus siamensis) som är effektiva på att äta skjeggalger. Se upp så du får rätt art: en riktig siamensis har helt genomskinliga fenor (förutom att det svarta bandet går ut i stjärtfenan) och inget ljust band ovanför det svarta, medan den snarlika men inte alls lika effektiva släktingen "flying fox" har ett ljust band ovanför det svarta samt mönster på fenorna. Tänk på att detta är en stimfisk som måste vara åtminstone 7-8 st för att kunna trivas och vara effektiva, samt att de blir ganska stora (ca 14 cm). Inget för småakvarier alltså, även om det tyvärr inte finns några mindre fiskar som äter skjeggalger i någon större utsträckning.

Olle
En annen ting som kan hjelpe er lavere antall timer du har på lys i akvariet og mindre mat til fiskene. Skjeggalgene elsker mat og mye lys. Men SEA som Olle nevnte er suverene å ha, de er nesten de eneste fiskene som spiser denne algen.
Inaktiv bruker
Hvis du har sterk strøm hjelper det også å redusere den, men som sagt tidligere tips funker vanigvis best
ok, takk for svar Det ene akvariet er på 160 liter, der er det mest. Detv andre er 60 liter, men der er det ikke så masse..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap