Skadet halfinne på guppy

Min store fine slemme gullgurami har plutselig bestemt seg for å la agresiviteten gå utover min ene flotte guppyhann. halen er delvis oppspist, men ser ut til at fisken svømmer og har det bra, enda.

Spørsmålet er da, vil finnen vokse ut igjen? vil guppyen overleve med 50% av halefinnen borte?
Skal ikke være veldig påståelig her, men mener at halen dessverre er borte for godt. Har ei molly jente som fikk deler av halen fjernet på vei til butikk, og ho ser ikke ut til at det vokser tilbake.
Halefinner pleier å vokse raskt ut igjen, så lenge det ikke går infeksjon i bittkanten. Problemet blir nok ikke å få halen til å vokse ut igjen, men at den får tid til å gjøre det før den blir bitt av på nytt.
Sopp er vanlig i slike finnebitt-skader, og for å forebygge dette, bør du bytte vann daglig (ca en fjerdedel av vannet) til den er grodd ut igjen.

Deretter bør du vurdere omplassering av en av de fiskene det gjelder. Jeg tror neppe guramien slutter med dette når den først har begynt. Og jeg tror ikke guppyen synes det er særlig trivelig å måtte oppholde seg i samme kar som en mobber.
Det hjelper med litt salt
Min erfaring fra sa jeg hadde guppy var at de ble alltid bedre av litt akvariesalt. Og jeg har sett halefine til guppy vokse opp igjen. Men jeg er ennig med Mona. En av fiskene må flytte.
Enten så må du flytte Guramien eller Guppy`n.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap