Erstatte svamper med cirax -kasetter i juwel 110 liter
Hei,
Har i lengre tid hatt en del problemer med filtermedie som går tett i Juvel Rekord 110 -literen min. Filteret går selvsagt ikke helt tett, men den fine blå svampen får etter et par måneder så liten gjennomstrømning at filteret ikke klarer å filtrere vekk partikler i vannet. Dette til tross for forsiktig "vasking" av filteret ved ca. hvert andre vannbytte.
Etter å ha lest en del på diverse forum har jeg lagt merke til at flere skryter veldig av Cirax -kasettene fra Juwel, og jeg vurderer selv å bytte ut noe av svampene med disse. Sånn jeg ser det vil dette både gi bedre gjennomstrømning, OG bedre filterkapasitet.
Men så kommer spørsmålet; Hvor mange av svampene skal jeg bytte ut? Vil det være fordelaktig å bytte ut alle svampene med Cirax og kun beholde den hvite filten på toppen? Pr. nå har jeg følgende:
- Hvit filt (tynn pad for grove partikler
- Grønn svamp
- Blå grov svamp
- Blå fin svamp
Setter pris på tilbakemeldig fra folk som har erfaring med disse Cirax -kasettene
Har i lengre tid hatt en del problemer med filtermedie som går tett i Juvel Rekord 110 -literen min. Filteret går selvsagt ikke helt tett, men den fine blå svampen får etter et par måneder så liten gjennomstrømning at filteret ikke klarer å filtrere vekk partikler i vannet. Dette til tross for forsiktig "vasking" av filteret ved ca. hvert andre vannbytte.
Etter å ha lest en del på diverse forum har jeg lagt merke til at flere skryter veldig av Cirax -kasettene fra Juwel, og jeg vurderer selv å bytte ut noe av svampene med disse. Sånn jeg ser det vil dette både gi bedre gjennomstrømning, OG bedre filterkapasitet.
Men så kommer spørsmålet; Hvor mange av svampene skal jeg bytte ut? Vil det være fordelaktig å bytte ut alle svampene med Cirax og kun beholde den hvite filten på toppen? Pr. nå har jeg følgende:
- Hvit filt (tynn pad for grove partikler
- Grønn svamp
- Blå grov svamp
- Blå fin svamp
Setter pris på tilbakemeldig fra folk som har erfaring med disse Cirax -kasettene
Postet 03.08.09 kl 10:30
Postet 03.08.09 kl 10:34
Postet 03.08.09 kl 11:16
Jon BruceJeg har god erfaring med bare en fin blåsvamp og filtermatte øverst, og ciraxkassetter ellers. Jon
Takker for svar!
Godt å høre at du har god erfaring med Cirax Merket du noen forskjell i forhold til gjennomstrømning? Noen grunn til at du fortsatt benytter en blåsvamp, eller tror du at også denne kan erstattes med Cirax uten problemer?
Postet 03.08.09 kl 11:32
Postet 03.08.09 kl 12:19
Jon BruceDen siste blåsvampen kan nok fjernes, men jeg velger og ha den for partikkelfiltreringen sin del. Jon
Høres i grunn fornuftig ut det ja Var en tur innom Tam Alna i dag og kjøpte tre stk. kasetter. Byttet ut den ene svampen i dag. Blir spennende å se om det blir noen merkbar forskjell. Regner med at jeg bytter ut en til om en måned eller to
Postet 04.08.09 kl 00:07
Postet 04.08.09 kl 07:56