Kakadue ciklide.hvilket kjønn?

Lurer på om noen kan hjelpe meg identifisere kjønn på disse to.
På forhånd takk.

Mvh
Geir
Den første er en hann såvidt jeg kan se, den andre er jeg usikker på om er kakadue i det hele tatt. Halen ser avrundet ut bak? Har du flere bilder av denne?
Det er to hanner.

Den øverste ser ut til å være en oppdrettsform av kakadue, en triple red.

Den nederste er en Agassizzi, eller i den slekten hvertfall. Det ser du på forskjellen på haleformen.
Den første ser også for meg ut som en hann-kakadue, men den andre vil jeg tro er en ap. agassizii (regnbueciklide).
tok et bilde til.
ble kjøpt på trophagen som kakadue han og hun.
Den fisken på bildet i forrige tråd mistenker jeg for å være en apistogramma agassizii fordi den har "padleåre" (det heter noe annet, som jeg ikke kommer på i farten) form på halen mens kakaduen skal ha lyrhaleform. Det har den andre fisken du har tatt bilde av.
Fisken med lyrhale har også 3-4 tynne striper under det ubrutte båndet langs siden, det er et kjennetegn for kakaduer.
Tilslutt er det fargen på alle finnene som gjør at jeg mener det er en kakadue hann.

Den fisken som ligner på en agassizii har ikke tynne striper under sidebåndet.

Legger ved to bilder av hunner:

Bilde 1: Kakaduehunner som krangler.
Legg merke til stripene under båndet!

Bilde 2: Blackchin hunn, se på på brystfinnen både den spisse formen og den svarte kanten.

Hvis du velger en fisk med knallgul kroppsfarve og sort på brystfinne og ansiktet, parringsdrakt, blir det mer sus i serken tenker jeg ; )

BTW: kakaduer av typen "triple red" og lignende har hunner som ofte har mer eller mindre mannlige farver på finnene. Sigarform på kroppen indikerer hann og mandel form indikerer dame.
Se bildene av Tom C sine Kakadue hunner:

Så min konklusjon er at du har to hanner av ulike arter, bytt den ene i butikken om du vil ha yngel, ikke kjøp flere hunner om ikke karet er stort.
takk for bilder og info,skal prøve å få tak i et par hunner.
de skal bo i et 180l kar så tippr det blir go plass til de da.

Mvh
Geir
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap