Micha sine zwerggarnelen (side 11)

Nydelige de Kardinalrekene ,sikle
Er de vanskelig å holde?
Taiwan Bee:

[External Image]

[External Image]
Black Tiger OE:

[External Image]

[External Image]
Stilige selv om de ikke var så lett å se
Sølvi Gullaksen
Nydelige de Kardinalrekene ,sikle :) Er de vanskelig å holde?


Kva er vanskelig? :o
Artskar? Ja, med snegler
Vanntilberedning? Ja, med Sera Mineralsalt til GH 8, konduktivitet ca. 450, pH over 7,5
Temp.? 28 til 30 grader
Filtrering? Rikelig, gjerne kombinasjon av innvendig filter/ bunnfilter og utvendig.
Reingjæring? Ja, meir intensiv enn for andere dvergreker. Eg anbefaler regelmessig vannskift 30% hver veke og bunnsuging ca. alle 2 eller 4 veker.

Ellers? Kardinalrekene er en av de enklere arter fra Sulawesi og anbefalt for Sulawesi-nybegynnere. Likevel kan de være problematisk spesiell hvis man handler VF. De er stressomfintlig og stress kan trigge en sjukdom som de kan eller vil dø av. De er sosiale reker som er steinbeboere og forlate gjemmeplasser når gruppen er større, da føler de seg sikker. Likevel kan man observere slosskamper mellom Kardinalene når de kommer for nær til hverandre.
Kardinalrekene er mindre enn de "vanlige" dvergrekene og har ett enorm fargespektrum. De er veldig ivrige dag og natt når de leter etter mat og de er rett og slett fantastiske.

For å besvare spørsmålet ditt, Sølvi. Nei, Kardinalrekene er ikke vanskelig. Kravet til vannmiljøet er spesielt men med Sera Mineralsalt er det mulig på en enkel måte å tilfredstille. Når man har rette miljøet vil de formere seg villig. Det tar litt tid med formeringen til man har en større populasjon og man må være litt tålmodig. Eg synes per i dag at Kardinalene er lettere enn tigerreker for eksempel, men litt meir krevende enn Kirsebærreker.

Eg har Kardinalreker i fire forskjellige akvarier i dag og det er en populasjon mellom 30 og 150 stk i hver av disse akvarier med stigende tendens. Dette er en suksesshistorie over hele veien og slik har det ikke vore verken med tiger eller biereker.
Sølvi Gullaksen
Den var ny for meg ,litt info ;)


Ok eg skal prøve meg med "litt" info.
Taiwan Bee er en oppdrettsform som har sin opprinnelse med stor sannsynlighet fra Red / Black Bee. Etter min mening spiller Snow White (spesiell linie) også en viktig rolle i kryssningen. Hvis Taiwan Bee er virkelig en kryssning eller en basert på en mutasjon er ukjent, tror eg iallfall. Det samme gjelder for den geografiske opprinnelsen. De fleste mener at den første Taiwan Bee kommer fra Taiwan og det finnes fleire som mener at de hadde den første. Og derfor også navnet. En annen historie er at den har faktisk kommet fra Tyskland og vart eksportert til Taiwan og reimportert. Korfor? Tja, for å gjære business, kanksje. Mye meir spektakuler med rekene fra Asia og prisene blir automatisk høgare da. Og prisene var og er fortsatt veldig høge. Dette klarer man ikke med en tysk oppdrettsform. Husk den Svarte Tigerreken. Kai Quante hadde den først i Tyskland og ingen vil ha de i begynnelsen. Men pløtselig begynnet interessen å eksplodere fordi japanerne kjøpte disse i store mengder. Så vridd kan det være. Når det kommer til dvergrekene dreier det seg ikke bare om rekene, det er ett spørsmål av kultur, estetik og mentalitet...

Tilbake til Taiwanerne. Det finnes altså fleire forskjellige varianter. Svarte varianter blir kallet Black Diamond (helt svart), King Kong (bilde) og Panda. Hvitfargen virker egentlig litt blåaktig og sånn ser man forskjell til vanlige Black Bee. Røde varianter blir kallet Red Ruby og Red Wine. Og det finnes spesielle hvite varianter også, nemlig Blue Bolt og Red Bolt. På siden av alle disse "reine" Taiwan Bee finnes det "bastarder": Bastarder har genene til Taiwan Bee, men de ser ut som vanlige Red eller Black Bee. De er altså heterozygot og de ser ikke ut som Taiwan Bee fordi "Taiwan-genene" er rezessiv. Er det nok "Mendel-genetikk" sålangt?

Eg har fått mine Taiwanerne for ca. ett år siden. Det var en gruppe av ni bastarder plus en King Kong han. De har heldigvis produsert en del avkom før de døde og i dag er det F1/F2 som eg har i akvariene. Men det går ikke problemfritt. Det ser ut som de "reine" Taiwanerne er meir vanskelig iallfall hos meg. De vokser villig fram til de er 0,5cm og pløtselig er de vekke. Og det har eg observert med alle varianter. Det finnes unntak som den gravide King Kong dame på bildet. Men det er ikke mange store reine Taiwaner som eg har per i dag. Det er altså en utfordring og eg tror at det blir evt. bedre når eg bare venter :o Det hjelper av og til hos bierekene mine også. Bare vente og ikke gjære noe drastiske forandringer.
Vannverdiene for Taiwan Bee er egentlig likt de som er anbefalt for biereker. Kan være at en lav pH er endå viktigare, men er ikke sikker. Eg holder mine hos KH 0,5, GH 7 til 8, temp. 24 grad og pH 6,2.
Sølvi Gullaksen
Stilige selv om de ikke var så lett å se ;)


Bildekvaliteten er så dårlig og det er grunnen at eg nesten ikke vise rekebilder. Har en speilreflex med makro men eg får det rett og slett ikke til. Ganske frusterende. Største problemet mitt er for lite lys over akvariene for gode bilder uten blits. Det som eg savner er en ekstern blits. Av og til setter eg ekstralys over akvariene eg tar bildene av og det hjelper faktisk.

Svarte Tiger OE er egentlig godt synlig på lys bunnsubstrat. Men det er klart at det ville være en kjempetabbe å sette de på svart sand. Da vil man bare se de orange øyene. Hehe, har ikke prøvd det sjølv og har ikke planen om det heller
Så mange flotte reker! Og takk for at du nok en gang kommer med spennende opplysnnger
Takk for masse god informasjone ,utrolig hvilken kunnskap du har om disse dvergrekene .
Kardinalene kan virkelig freiste til å forsøke en gang

Fortsett gjerne å legge ut bilder selv om de ikke blir verdens beste ,det er tross alt bedre enn ingen bilder
OK, har "trent" litt med makroen i går. Og her er noen "bedre" bilder fra Kardinalene ekstra for deg, Sølvi
Snow White er ikke blant favorittene mine, men de går nå i ett eget akvariet også. Og noen av de er jo ikke så verst heller
Det finnes utrolig mange forskjellige farger og ikke minst kvaliteter Snow White.
Plussmedlem
Likte de bildene der... ))
Flott at du liker de. Nye bilder fra Taiwan-fronten:
1. Panda Bee (halvoksen)
2. Red Ruby (halvoksen)
3. King Kong (adult hunn, gravid )
Red Bee / Black Bee:
1. Japan-Bee, grad SS Double Hinomaru
2. Japan-Bee, grad SSS Mosura Flower Head
3. Bee-Mix: Ett typisk utklipp fra 325 literen med en god blanding av alle typer og grader av bierekene. Her finnes for tida Black Bee, Red Bee, Snow White (bare halvoksne) og noen store Taiwanbee (ikke reine og kun hanner). Black Bee og Red Bee i alle grader fra 3-Band til SSS. Per i dag går det ca. 350 stk voksne og halvoksne biereker i dette karet.
Skreiv eg i innlegg 208 at Black Tiger på svart bunn er en tabbe og at eg har ikke prøvd det? Rett og slett ett løgn og eg skal "oute" meg nå at eg har gjort det. Her er bevisene :o

På første bildet er en Black Tiger OE (OE=orange eyes) som er en kryssning Black Tiger "Quante stamm" X Blue Tiger og her er stortsett alle kullsvarte med få unntak. En veldig robust og produktiv Tigerlinie.

På det andere bildet er den opprinnelige Black Tiger "Quante-stamm". Kai Quante selekterte denne linien fra en vanlig Tigerreke. Den har ikke OE og en stor andel av rekene er ikke helt utfarget, kullsvarte individer er ett unntak. I tillegg er stammen utrolig sårbar og vanskelig å holde i livet.
Jeg lærer så mye av denne tråden, flott med bilder og oppdateringer.
Ja må bare istemme med at en lærer mye av å følge med i denne tråden.
Og så er det utrolig artig å kunne lære mer om 'barna' en har fått i hus fra deg.
Kan ikke si annet enn at det blir brukt betraktelig mer tid forran både bie og tiger karene nå etter skjønnhetene fra deg annkom.
Bilder av skjønnhetene fra deg.
Krysser fingrene at du lykkes med rekene Håper du klarer å produsere mange rekeyngel fra begge typene. Spesiell Red Bee "japanstamme" er veldig spennende å følge med fra generasjon til generasjon...
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap