Micha sine zwerggarnelen (side 14)

Takk for ett fint foredrag i dag Michael. Flotte planter og reker du har. Håper jeg får de sorte tigerrekene OE til og trives.
Kjempe bra
veldig hyggelig og hilse på deg i larvik, veldig synd jeg kom så seint (pga pers grunner) men skal ikke se bort i fra at våre veier krysses ved en seinere anledning
Topp foredrag og topp reker!
Takker for flotte tilbakemeldinger

Det var veldig hyggelig å hilse på dåke i Larvik Akvarieklubb, det var særlig morsomt å treffe "gamle kjendiser" av det norske akvariesamfunnet (igjen).

Dåke i Larvik akvarieklubb kan være stolte av det møtelokalet som dåke har fått til. Kan ikke huske at eg har sett så mange akvarier i ett møtelokalet før og beboerne av akvariene var alt annet enn vanlig hverdagskost for en fiskeenthusiast. Dette var gøy å sjå på og dåke må ta vare på dette

Etter mange fine og interessante samtaler i går vil eg også gjerne nevne her at eg synes det er ikke bra å flytte nyttige diskusjoner bort fra AF til Facebook. Eg vet at det er kanskje meir lettvindt eller meir "in" å bruke facebook for alt mulig. Men samtidig ser eg denne utviklingen meget kritisk. Det er en stor fare at spesialkunnskap (f. elks. akvaristiske temaer) sprer seg slik at det forsvinner i det uendelige internet-nirvana. Og dette er en av mange grunner at eg har valgt å ikke bli medlem på facebook. Hvis det er noe spørsmål ang. reker, planter eller annet akvarierelatert i Norge sjekker eg kun AF og da kommer evt. også innlegg fra meg her på AF. Så det hjelper ikke å sende meg flotte invitasjoner til noen facebookgrupper Svaret mitt var er og bli "nei takk".

Ellers vil eg sende ett stort takk til klubben i Larvik for invitasjonen og en spesiell helsing til Erik Rune som har brukt mye tid og energi for at eg hadde ett flott opphold hos dåke.
Det var ett kjempespennende og informativt foredrag. Hadde jeg ikke vært der, ville jeg trodd det var no galt i karret nå pga trådalgene, men som du sa, viser de bare at ting er bra og jeg ser det jo egentlig på plantene...

Oppdaget at jeg etter flere års "prøving" ENDELIG har fått yngel på galaxyrasbora.
Og det er jo fordi vannet er "friskt"

Bare vi får ordnet så det blir akvarierom i kjelleren etc, så tar jeg gjerne ferie oppover i norges land, for så å ta med litt flotte reker nedover igjen. Om ikke du rekker nok en tur ned hit innen da.

Typen min er helt grønn på akvarier, men han hadde plukket opp en del av det du sa, kom feks med fiskeline til meg så jeg kunne feste mosen.
Taiwan misc
Hei!
Takk for flotte reker
Hva er lurest å gjøre når man får F3(2) av Taiwan misc? Har forstått det sånn at det er lurt og ta vekk alle som ikke er Taiwan bees siden det er noen som ikke har Taiwan gener og bare beholde de som man ser er taiwanere og la de kose seg med F1?


EM
Pju.. Endelig fått lest gjennom det meste av denne tråden. Her var det mye nyttig!

Ser veldig fram til "pandoraboksen" med EM-produkter åpnes, har veldig lyst til å begynne med det selv og er jo helt nydelig at noen har tatt seg av eksperimenteringen allerede
Hei,
ja, grønne trådalger (som Spirogyra og Cladophora) er egentlig en indikator for god vannkvalitet. Dessverre har disse alger nesten samme behov som våre akvarieplanter og derfor kan det være svært mye arbeid å få de vekk. Ofte må man fjerne algene mekanisk HVER dag.

Ang. sortering av rekene kan eg bare si at det kan være litt risky å begynne for tidleg. Hvis man isolerer 5 eller 10 reker fra en stor populasjon er det ikke sjelden at man får dødelighet på de utvalgte. Eg ville først produsere 20 eller 30 Taiwanbee før eg tar noen ut og her er det også slik at eg ville aldri ta alle Taiwaner ut slik at man deler risikoen på en måte hvsi det er noen igjen. Det som er iallfall anbefalt er å sortere først på hannene slik at man ta alle hanner ut som ikke ha Taiwangener.

Ett frisk bakteriemiljø i akvariet er utrolig viktig hvis det kommer til biereker, ja. Men en ganske stor utfordring å få det til siden det er ingenting å måle, bare mye synsing...

Lykke til!
Soil
Hei igjen...
Har du noe erfaring om hvor lenge ADA amazonia er aktive? Leser at det mister sin buffereffekt etter en viss tid.
Hva med Amazonia versus akadama (?) når det gjelder holdbarhet?
Ser bare for meg en massssiv jobb når soil må skiftes ut.. (Har nå mye amazonia)
Mikroflora
Litt mer mas fra denne fronten
Har du prøvd denne? Biopro.
Det er vanskelig å si kor lengre ADA Amazonia holder på med å buffre. Det er så mange faktorer som spiller inn her at det er nesten umulig:
Kor mye substrat ift. volumen?
Bunnfilter?
Vannskift, kor ofte og kor mye?
Vannverdier på vekselvann?
Osv.
Generelt vil eg tippe med vanlig bløtt vann i Norge holder ADA Amazonia iallfall 1 år. Hos meg var det nesten 2 år men da var det den gamle (gode) Amazonia og ikke Amazonia 2. Følg iallfall med og måle pHen regelmessig. Det er ikke en selvfølge at du må skifte ut substratet. Noen akvarier hos meg fungerer mye lenger enn bare 1 år spes. når man støtter det bakterielle miljøet regelmessig.
Akadama er mykere enn ADA men hvis man ikke rører substratet holder dette også iallfall ett år. Eg har fleire akvarier med Akadama med og uten bunnfilter. Hvis bunnfilter har eg 2 eller 3 cm zeolith underst at Akadama kommer ikke gjennom.
Eg har aldri hørt eller prøvd BIOPRO. Sjekker også litt rundt på tyske nettsidene hvis dette produktet er kjent det, men det ser ut at det er veldig lite å finne på. Likevel er det ett interessant produkt hvis eg ser på sammensetning Liker dette! Bruker sjølv produkter med B. subtilis og mener det er veldig positiv for miljøet. Korleis doserer du dette? Flott hvis du skriver om erfaringene dine på tråden din, Marius.
Som alltid en del faktorer som spiller inn ja.. Ser bare ikke fram til den dagen det må byttes ut.
Jeg kjøpte Biopro fra Hong Kong (Ebay). Var bare impulskjøp så tenkte å teste det i et kar eller 2 i starten. Bra du liker sammesetningen i den, det er ihvertfall litt betryggende.
Står at det er 1gram pr. 100 liter tror jeg. Det er pulverform, så skal blandes ut i vann før tilsetting.
Fikk den i posten i dag, så har ikke testet enda. Kommer med rapport, og ser meget fram til din rapport på emnet!
Mr. x
Hei igjen
Kjøpte noen fine taiwan misch av deg og det er denne mr. X jeg lurer på. Har du noen formening om denne? Den blir mørkere og nærmer seg helt svart nå. Kan det være en svart sakura dom har sneket seg inn? (Gjør i såfall ingenting..) Eller er den mer spennende?
Den holdt seg unna matfatet når alle de andre spise i sted (se øverst til venstre på "gruppebildet")
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap