Micha sine zwerggarnelen (side 4)

Du bør vente to uker før du fjerner yngelen og tar de ut når yngelen er ennå i hulen. Det er best. Da får de brukt opp plommesekken.
Da har eg en plan. Takk for tipset, Guppy.
Ypperlig!
Flott blogg, Micha! :0) Her er det bare å følge med på innleggene. Mange andre dyktige akvarister her også, så nå tar jeg bare frem notisblokka og noterer! ;0)

Når det gjelder de røde tigerrekene så solgte jeg dem. Måtte begrense antallet akvarier, og da økte de ut i familierådet! ;0) Syns ikke de er like flotte som blå og svarte. Får kjøpe større hus og inrede et akvarierom etterhvert!

Vurderer å skaffe meg en reol med kar på rundt 54 liter, og ha reker der. men venter til Euro-kursen evt er stabilt lavere! ;0)


Kim
Hei Kim,
hyggelig å møte deg også i tråden min. Røde Tigerreker kan ikke sammenlignes med den blå varianten, da er eg enig i. Men det ser sånn ut, at eg får litt plass her etterhvert og derfor har eg noen nye reketyper i hodet mitt. Her er min ønskeliste som er ikke fullstendig,rekkefølgen er tilfeldig:

1. King Kong / Red Ruby (må kanskje få banklån for finansering )
2. Røde Tigerreker
3. Caridina "Goldflake" (Sulawesi / Malili) i løpet av vår 2010 (?)
4. Harlekin-reke i løpet av høsten 2010
5. En Macrobrachium-art for mallekaret
6. Caridina babaulti "stripes" (må prøve meg igjen...)

Ikke alt etter planen, del 1
For å avslutte historien om 1.oppdrettsforsøk med L-66 ett bilde av hannen i hulen sin. Her har han vore ca. 3 dager uten å komme ut. Den tredje dagen har eg tatt vannskift i karet fordi eg måtte ha litt vatn for å starte ett annet akvariet ellers ville eg ikke har gjort vannskiftet.
Hannen har gitt vel opp og neste dag var han ut av hulen og ingen spor fra yngelen eller egg. Det er jo mulighet fortsatt at det har aldri eksistert noen egg men korfor skulle han ligge i hulen for så lang tid og ignorere alt annet?

[External Image]
Hei igjen!

Kor mye vann byttet du? Eg tror du skremte de og han avbrøyt kose stunden. De pleier å ligge i denne posisjonen 1 uke avhengig av om det er 1. gangs egglegging eller ei.Men det blir flere egglegginger vettu. Fint bildet av paret ihvertfall.
Ikke alt etter planen, del 2
Når man innredde nye akvarier kan skjer mye forskjellig og sjølv om man gjære sitt beste, er det ikke alltid godt nok. Bildene viser to akvarier som har blitt innreddet på samme dag med kanskje tre timer tidsforskjell. Eg brukte samme vatn (fra ett annet kar) for å fylle 50% av akvariene. Eneste forskjell er bunnsubstratet, plantene og plantenæring.

Akvariet nr. 1 (ny Gümmer-sand og Tropica-bunnæring, NPK-kapsler, CO2) hadde en bakterieeksplosjon etter 2 dager i drift. Vatn var helt hvit og resultatet, at man kan neste ikke se 10 cm. Filteret som man se er ett UV-filter som reduserte bakterier ganske fort. Vatn var klar igjen etter 24 timer. Målte litt etter ei veke i drift og det var overraskende høge verdier med PO4: 1mg/l og NO3: 14mg/l som skyldes sikker NPK-bunngjødselen. Litt problemer med begynnende trådalger. Plantevekst har ikke kommet i gang. Ph 6,4.

[External Image]

Akvariet nr. 2 Urix-sand som var i bruk før, litt flytende næring fra Drak, CO2) var klart etter en dag og det går fortsatt som det skal. Næringsverdiene er lave: PO4: 0,1mg/l og NO3: 1,5mg/l. Ph 6,4.

[External Image]

Det tredje bildet vises roten fra akvariet nr. 2 (venstre siden) som har blitt sydd rundt med fiskesnøre og preparert med Ferskvannstang og Fissidens. På øverste delen av rota er det en merkelig plante som eg kjøpte som "Mini-Pellia". Men ser den vel dårlig på bildene.

[External Image]
I går har eg kommet ett godt stykke videre på "hardscapen" av akvarierommet. Det var en viktig del som eg "skisserte" på første siden av bloggen kort med "avløpet må kobles til...". Det var faktisk ett større prosjekt i praksissen. Halve hagen var forvandlet i en byggeplass på 1,2,3...

Men vi klarte det og etter 6 timer arbeid var sluken i akvarierommet tilkoblet til avløpssystemet. Det er iallfall ikke gøy å grave grøvta og "grabse" ut tunge steinene som har sedimentert seg godt under plenen :o

Her ser man tyskere på sitt beste...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det er mykje enklere ved vannskift nå, det er nok med en 5m slange for å la ut vatn av alle akvarier som er i rommet. Størrste fordel og hovedgrunn er, at i tilfellet av en lekkasje kan vatn fort renne ut gjennom sluken. Golvet er vanntett til en høyden av ca. 7 cm, som gir nok plass for fleire hundre liter. Men sånn tilfellet skal ikke skjer, men man skal være forsiktig med så mange akvarier fyllt med vatn.
Hagen..
.. Micha, dette hadde ikke jeg tatt sjansen på. Tror jeg hadde fått noen blikk hjemme en stund etterpå! Men det er jo genialt å koble rommet inn på "slusa". Blir mer og mer misunnelig på dette rommet!! ;0)

Har sett på Caridina-typer selv. Mange flotte varianter.. Men nå må jeg få mine gule reker på gang igjen.. tror jeg må skrive en bok om hvordan jeg fikset å avle opp 45 (sjekket idag) hann-reker. Hadde jo noen hun-reker, men de tok kvelden.. ble nok litt mye..
Men..
etter å ha sjekket opp King Kong-rekene ble jeg fasinert.. De var jo utrolig kule. De har jeg ikke sett før engang!!??!!
Langbein
.. Micha, dette hadde ikke jeg tatt sjansen på. Tror jeg hadde fått noen blikk hjemme en stund etterpå! ;) Men det er jo genialt å koble rommet inn på "slusa". Blir mer og mer misunnelig på dette rommet!! ;0) Har sett på Caridina-typer selv. Mange flotte varianter.. Men nå må jeg få mine gule reker på gang igjen.. tror jeg må skrive en bok om hvordan jeg fikset å avle opp 45 (sjekket idag) hann-reker. Hadde jo noen hun-reker, men de tok kvelden.. ble nok litt mye.. ;)


Eg skreiv jo "...tyskere på sitt beste" som betyr, at i dag ser man bare veldig lite av hele omgravingsaksjonen fra i går. Det er kun rillene som vises fra utstikkingen av plenen. Vi kunne legge plenen tilbake igjen som en teppe Det fungerte helt glimrende, men fy f... kor slitsomt det var og en time før eg har tatt bildene hadde eg det veldig dårlig. Trodde ikke vi vil klare det, fordi det var så mange stein i veien og eg har ønsket meg en liten gravemaskin da Litt flaks hadde vi til slutt å finne rør, men det trengs av og til

Skjønner ikke det med kun hanner. Det er ikke uflaks iallfall. Er de fullvoksen og er du sikker at du har kun hanner? Da må det være en parameter (kanskje pHen) som styrer kjønnet her. Dessverre har eg ikke så mykje "talent" med Gule Rekene heller. Etter det gikk glimrende første året, stanser produksjonen og det ser sånn ut, at de vil dø ut her hos meg. Eg har ca. 15 stk igjen, men her er det begge kjønn, så litt håp er det att.
Langbein
etter å ha sjekket opp King Kong-rekene ble jeg fasinert.. De var jo utrolig kule. De har jeg ikke sett før engang!!??!!


Jada, disse blir kallet også Taiwan Bee og har "veldig høg kurs" blant tyske og asiatiske rekeenthusiaster. Men eg skal vente litt til det største "hype" er over og prisene faller under ...,- € / stk.
Ett interessant phenomen er også en spesiell type Snow White, kalles "Blue Bolt".
Humrer..
Michael Niesar
"...tyskere på sitt beste" som betyr, at i dag ser man bare veldig lite av hele omgravingsaksjonen fra i går. Det er kun rillene som vises fra utstikkingen av plenen. Vi kunne legge plenen tilbake igjen som en teppe :-)


Der har du det ja.. Håres ut som en dekkoperasjon spør du meg.. hadde naboen gravet opp plenen, lagt rør ut fra huset, snakket om akvarier ol.. for så å kunne vise meg en like flott plen dagen etter hadde jeg nok lurt..


De gule rekene er dessverre ikke uflaks. Har ikke fulgt med verdiene. Når jeg oppdaget dette var verdiene fine igjen, men i mellomtiden hadde jeg sikkert ryddet litt i karet. Det gikk jo totalt av seg selv. hehe.. Jeg er 99,9% sikker på at det bare er hanner igjen. Har ett ørlite håp. Tenkte å flytte en del av bestanden imorgen. Håper da at jeg finner ut at det finnes ei jente (stakkars) i flokken! ;0)


"Blue Bolt" så ut til å ha en ren blå farge. Så denne på auksjon på en eller annen tysk side, men mener den var veldig dyr?? Dine aner hjelper deg i alle fall med å finne et bedre marked for rekesalg, Euro-kursen til tross.
Heisann Michael

Jeg må spørre deg som er tysk - håper det er greit
Denne boken om reker kalles på tysk Garnelenfibel. Jeg vet jo at reker heter garnelen, men betyr fibel rett og slett...bibel? Altså: rekebibelen ? (eller noe helt annet; rekefeber? hehe)
En fibel er det samme som en abc-bok, og kan vel i denne sammenhengen ses på som en "grunnbok".
Tror du har rett der at "fibel", var en betegnelse på ABC-bok i eldre tider.
Eg likte forklaringen som grunnbok og det stemmer sikker. "Fibel" er ett gammel (men fint) ord for en bok som behandler ett tema med slagord og bilder. Egentlig er ordet "Fibel" ofte brukt i skolesammenheng. Mitt første lesebok i skulen var "Meine liebe Fibel" og eg husker den godt. Var masse bilder inn i, men var ingen rekebilder ville eg tro.

"Die Garnelenfibel" er sikker en bra bok for nybegynnere, men det står ingenting som man finner ikke lett på nettet. Har lest den engang og siden det er den godt plassert i reolen. Mmmmh.
Magnesium, kalium, calcium
Eg tror, at eg sliter litt med Mg-mangel. Måling i to akvarier (325l plantekar og hjørnekar i stuen) hadde 3,5 og 5 mg/l. I utgangspunktet er der underste grense, men forholdene til K (målt: 15 og 18mg/l) og Ca (målt mellom 20 - 30mg/l) er veldig viktig fordi det oppstår konkurransesituasjon for opptaket av plantene. Absolut konsentrasjon Mg skal være mellom 5 og 10 Mg/l. Søkte litt meir på nettet ang. forholdene og dette skal eg huske fra nå:
Mg : K = 1:2 til 1:3
Mg : Ca = 1:1 til 1:4

Økte Mg med Magnedrakon i dag. Målet skal være ca. 8 - 10 mg.

Interessant oppdagelse med kranvatn (borehull). Dette hadde nesten ingen Ca (5 - 10mg/l). Lurte alltid korfor GHen var nesten 0 og KHen rundt 8 til 10. Nå er det klart tror eg, at det er Na2CO3 og IKKE CaCO3 som danner KH. Tenkte aldri på det, er det vanlig for norsk borevatn at det er ikke CaCO3? Er ikke så viktig siden eg bruker mest regnvatn, men interessant likevel. Vet også ikke hvis for mykje Na kan skade fiskene eller rekene?
Jern, fe
Etter økning av Mg må eg notere litt meir vekst av bartalger. To akvarier har mest bartalger og eg målte forskjellige parameter. Det viste seg at Fe var litt høg med 0,2 mg/l. Det skal egentlig ikke være høgare enn 0,1 mg/l.
Dermed tror eg ikke, at Mg-økning førte direkte til bartalgevekst, det er heller høg jernkonsentrasjon pga for godt gjødsling med fullgjødsel.

Man kan tilføre rikelig med makronæring, men det er lurt å spare litt med mikronæring. Det kan være sannheten og det skal eg huske framover.

Fe skal IKKE være høgare enn 0,1 mg/l !
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap