Micha sine zwerggarnelen (side 9)

Hva bruker du å måle med?
Hvilket merke?

Espen
Eg bruker fotometer og testene fra Anton Gabriel. Sjekk innlegg nr. 43 for å se bildet fra apparaturen.
Har sittet og lest bakover i tråden, og både karene og rekene er jammen imponerenede syn. Det er så utrolig mye flotte reker jeg kunne tenkt jeg etterhvert. Hittil har jeg kun White pearl og blue pearl, men disse ser ut til og trives og formerer seg. Kanskje det blir utviding av reke flokken til sommeren, Det frister i allefall etter alle de flotte bildene dine
Vannverdier 530l, 05.03.11
Takk for fine ord, Lena. Blue Pearl er veldig fin og den eneste Neocaridina-art som eg har i ett av avariene mine for tida. Av en eller annen grunn klarer eg ikke helt å kultivere Neocaridina-arter?! Hadde fleire forsøk her med Kirsebærreker og det fungerer rett og slett ikke :o Kanskje for lav KH / GH / pH i karene mine. Så det er kun Blue Pearl igjen...

Etter ei veke med intense gjødsling av NO3 og PO4 kommer verdiene i 530l på ett vanlig nivå igjen. PO4 er fortsatt i minimum, plantene tar alt opp kva de får. Samtidig stanset vekst av trådalgene i Fissidensen. Verdiene fra i dag:
PO4: 0,0 mg/l
NO3: 15 mg/l
Jeg har ikke hatt mine White Pearl så lenge, men kan jo følge litt med på kh, gh og ph hos dem og se hvordan det ligger ann om de ser ut til og overleve?

I dag gikk hunnen med egg under buken igjen, så det ser i allefall ut til att de trives, skal bytte ser også ut til og gå veldig greit for de. Alle de 8 ungene blir telt daglig og fulgt med på
En fantatisk fin tråd med mange gode og fine bilder, er imponert over alt det nyttige du deler med oss
Vannverdiene 530l, 02.04.11
Målingane fra i dag:
Konduktivitet: 320 µS/cm
pH: 6,8
NO3: 13 mg/l
PO4: 0,4 mg/l
K: 12 mg/l

Alt vokser og ser egentlig bra ut. Litt Cladophora her og det i Fissidensen, ellers ingen alger. Blyxaen og Javabregnen kunne ser litt bedre ut. Kanksje litt mangel på noen sporstoffer? HC cuba vokser rask og fin.

I ett annet akvariet med HC cuba målte eg verdiene også i dag. Men her er veksten på HC ikke bra. Den vokser langsomt og ikke tett, bladene er liten, litt gulaktig og hele planten virker "flisete". Fikk en liten overraskelse ved målingen. Akkumulering hos NO3 (25 mg/l) og PO4 (2,4mg/l) og mangel på K (2mg/l) er vel en form for diagnosen
Kjempefin tråd som jeg nettopp har funnet.

Har fått litt rekedilla etter at jeg fikk med meg fire-fem kirsebær reker av en jeg fikk snegler av. Før jeg fikk de hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe viftereker, men det får vente.

Stusset litt i begynnelsen av tråden her når jeg så at du ikke hadde fått til kirsebær, for jeg fikk intrykk av at det var den enkleste sorten, men du får jo til så mye annet, så kirsebær er vel ikke et savn...

Mitt neste prosjekt blir å gjøre ett forsøk på å drette amanoreker.
Like greit å kaste seg på det vanskeligste med en gang :o)
Har lest en del artikler og synes dette ser overkommelig ut.

Gleder meg til å følge med på denne tråden!
Har akkurat sett igjennom hele tråden din. Vakre kar med masse flotte planter. Jeg har en tysk samboer, og nettopp startet med akvarium. Satser på å få reker i karene også etterhvert, men først må jeg bare lære mer. Eneste kravet min tyske samboer har til fisk er at vi får noen tyskfargete platyer, så satser på at det kommer i hus etterhvert
Hei når skal jeg sende noen sakura reker til deg har noen fine gående å vente på å bli send.

Tusen takk for et flott foredrag du holdt for oss i Lillestrøm akvarieklubb på mandag. Flott at noen holder på med hobbyen sin på et så høyt nivå.
Kjøpte noen Red bee på auksjonen, som jeg håper å få til å overleve og formere seg. Foreløpig ser jeg svært lite til dem, men ser en og annen så jeg håper de er der alle sammen. Men det er mye planter og mange skjulesteder så ikke så lett å se 7 dvergreker i 120L karet.
Sier som Arne, takk for et fantastisk bra foredrag hos Lillestrøm og omegn akvarieklubb! Jeg for min del ble veldig fascinert når du snakket om hjørnefilter, og det var nytt for meg at filtreringen bare skjer i 1 cm av blåfiltermatta. Jeg er i gang med å sette opp en ny reol med hjørnefiltre og ble litt stresset et sekund, men siden jeg driver mer med fisk enn planter burde det gå bra

Men du fikk en akvarist med null interesse for planter til å bli svært interessert i foredraget, og det er godt gjort!
Status Januar 2012
Det er vel ikke for seint å takke for de fine kommentarene eg fikk.
Ja, det var en fin dag i Lillestrøm også for meg. Lett å holde foredrag når man møter så mye oppmerksomhet fra ivrige akvarister. Flott hvis eg kunne fordobble interessen din for akvarieplanter, Stine Sofie. Da har eg nådd målet mitt

Oppdatering av tråden min skjer kun sporadisk og dette kan begrunnes med en liten gutt på 3,5 månader her i huset. Han krever minst så mye oppmerksomhet som akvariene mine og det er mye! Det som er av tiden min igjen bruker eg å løse reke- og plantemysterier i karene mine og sjelden på nettet.

Nå har eg 2x blitt spurt per mail hvis eg har sluttet med akvaristikk og da er det tid for en liten oppdatering som viser at eg skal ikke gi opp. Eneste som eg har gitt opp er fisk. Eg solgte mine siste L-maller og Endlers på forrige auksjon av BAK. Nå er det full fokus på plantene og rekene. Akvarierommet mitt er nå ferdig med alle akvariene som var i planen. Her er statusen fra rekefronten i Solund:

1. 325l: ca. 350 stk Red Bee, Black Bee, Snow White og Brownies i alle størrelser. Etter en lang formeringspause og diffus dødelighet går det nå mye bedre med en god formering. Nøkkelfaktorer var stortsett for og foring. Bruker meir avveksling i fortypene med en fersk grønntfor (salad, kinakål, spinat, løvetann), frossenfor (artemia, mygglarver), plantepellets og industrifor. Forer også gjerne industrifor som eg kverner til nesten støv med en vorter, men er forsiktig med megden. Eg har sett at hysterien med å fore for lite til rekene kan gå for langt. Rekene finner uteb tvil en god del for i ett innkjørt akvariet. Men over lang sikt og ved større populasjoner bør man fore litt meir og her spiller også proteiner (for eggutviklingen) en viktig rolle. Men viktigast er avveksling i dietplanen til rekene. Eg forer detter 325l 2x hver dag og formengden kan nesten sammenlignes med ett fiskeakvariet. Det var litt overraskende for meg at reken spiser så mye uten å få problemer med skallskift. Derimot har hunnene pløtselig maks antall egg og yngel vokser i rekordfart. Men OBS hvis man har kun få reker i akvariet.

2. 325l: ca. 50 stk Blå Tigerreker. Stammen med Blå Tiger har nesten kollapset i hjørneakvariet. Flyttet resten over til dette akvariet. Nå ser det bra ut, fleire hunner med egg og første yngel igjen. Men det tar tid før stammen kommer skikkelig i gang igjen. Dette akvariet er første forsøket mitt med å dyrke plantene i skål eller potter. Største fordel er at man kan bruke forskjellige substrater i samme akvariet som er tilpasset den spesielle plantearten. Det er også veldig lettvindt å fjerne eller flytte planter. Bakdelen er selvfølgelig at dette ser egentlig ikke ut, men man kan skule plastskålene litt bak røtter og steiner. Ellers bruker eg kun en tynn skikt med Biltemasand i dette akvariet som er lett å holde rein.

3. 128l: Svarte Tigerreker OE og Kirsebærreker. Stammen med Svarte Tigerreker begynner å reprodusere igjen etter en lang formeringspause. Kirsebærrekene går bedre siden de får litt meir for.

4. og 5. 128l: Kardinalreker og Tylomelania snegler. 2x 128l som rekepopulasjonen har virkelig utviklet seg over de siste månadene. I hver 128l er det ca. 100 stk voksne Kardinalreker og mange små reker og yngel. Ett imponerende bildet! Rekene er overhodet ikke sky lenger. Eg kan bruke ett håv i akvariet uten at rekene flytter seg under steinene. Utenkelig for noen månader siden. Eg tror at eg kunne sikker ha 300 til 400 Kardinal i dette akvariet uten at det blir til ett problem. Sneglene kan være problematisk for rekene over langtid. En stor populasjon med store snegler vil belaste vannkvaliteten helt sikker.

6. 75l: Kardinalreker og Tylomelania: Forsøk med en liten gruppe av 6 stk i ett akvariet med lavasubstrat og bunnfilter. Vannet i dette akvariet blir filtrert kraftig med ca. 1500 l/t over innvendig svampfilter og i tillegg bunnfilter som er koblet til en større EHEIM utvendig. Her måtte eg sørge for at strømmen i akvariet blir ikke for stor. Formering med Kardinalreker har kommet i gang og eg kan se noen få yngel. Men de gjemmer seg godt. Når populasjonen med Kardinalreker er liten er de ganske sky og man ser ikke mye av de.

7. 75l: Svarte Tigerreker (Quante stamm): De siste 30 stk som er igjen av de svarte med mørker øyer. Eg har flyttet disse fra en 60l. Her var det bomstopp med formering for over ett år. Håper at eg kan holde stammen i live i det nye akvariet. Ingen tegn til formering sålangt.

8. 75l: Tigermix: Utgangspunkt var en kryssning Blå Tiger x Svart Tiger OE for ca. 3 generasjoner. Per i dag er det mange forskjellige typer tigerreker. Blå Tiger, Svart Tiger OE, Svart Tiger (Quante), Tiger OE, Tiger med mørke øyer og forskjellige overgangstyper. Ett spennende akvariet. Formering er moderat.

9. 75l: Tigerbier: Utgangspunkt var en kryssning Red Bee x Svart Tiger OE. F1 var litt kjedelig. Meir interessant i F3 og F4. To reker som er kraftig svart/rød på kroppen og med hvite haleender. Tror ikke at eg kan feste dette i de følgende generasjoner, men gøy å se på.

10. 75l Red Bee japanstamm: Fra 8 stk Red Bee (importert fra Japan for ca. 1 år siden) til ca. 50 stk Red Bee i dag. En fin stamme med mye hvitfarge og høge grad. Hos noen individer er beinene også farget. Skal prøve å utnytte potensialet med seleksjon.

11. 75l Svarte Tigerreker OE: samme som i 3. Svarte Tiger begynner med reproduksjonen igjen.

12. 75l Red Bee: En gammel stamme med Red Bee, kun ca. 30 stk. Vanskelig å reprodusere, vet ikke korfor.

13. 75l Taiwan Bee: Utgangspunkt var 8 Taiwanbastarder og 1 King Kong (han). I dag er det etter en moderat formeringsperiode 3 King Kong, 4 Snow White og ca. 20 bastarder. Eg såg også en Blue Bolt yngel, men den var pløtselig borte. Den gamle King Kong dode etter han har gitt genene sin videre

14. 75l Taiwan Bee: Isolerte opprinnelig 8 bastarder fra 13. Viste seg at det var 4 hanner og 4 hunner. Alle 4 hunner har egg i dag og det er en del yngel i karet, dessverre ingen King Kong eller Panda. Tatt ut de 4 hanner og erstattet disse med 2 King Kong hanner fra 13. I tillegg er det 2 stk Panda (halvoksen) fra 13. Bunnlaget til dette akvariet er ADA Amazonia 2 som er evt. grunnet for den gode formeringen. Spennende kor lenge dette substratet holder opp de gode egenskapene. Det er snakk om ca. 1 år.

15. 75l Red Bee japanstamm: De fineste rekene fra 10. Dessverre har det vore litt dødelighet og to av de fineste hunner døde etter begge har fått etterkom første gang. Nå er det kun yngel, halvoksne og en han som venter i spenning

16. 75 l Snow White: Her kommer alle Snow White som eg finner i 1. Liker ikke at Snow White krysser seg for ofte med Red eller Black Bee.

Det var altså de 16 akvariene som er i rommet.
I tillegg er det fortsatt ett 530l i stua med masse planter, Black Bee og Amanoreker. Formeringen til Black Bee er dårlig her. Evt. for mye plantenæring i perioder.
Hjørneakvariet (190l) venter i stua på innredning. Har limt ett innvendig bakgrunn (slimline) her. Planen min er å innredde akvariet med bunnfilter for Kardinalreker. Skal flytte over ca. 50 stk i begynnelsen og satser på en god formering

I kjøkkenet står fortsatt ett lite sekskant-akvariet med ca. 50l og en liten gjeng med ca. 50 stk Red Bee / Rød Krystallreker. Dette akvariet er innreddet siden ca. 6 år med hjørnefilter. Håper dette kan stå 15 år til Formering til rekene er selvfølgelig ikke noe å skryte av, men populasjonen holder seg oppe.

Så alt sammen er det vel 19 akvarier. Nei... glømte ett lite reol i arbeidrommet med 3 akvarier. Da blir det altså 22 stk. Godt å telle de av og til

Håper at eg finner litt tid i de neste vekene for å vise litt bilder til teksten også.

Her er ett akvarium med ADA Amazonia som bunnlag før planteluking:
[External Image]


Klippet vekk Limnophila sessilifora:
[External Image]



Ferdig med luking. Kunne klippe planter hardere men det var ikke nødvendig denne runden:
[External Image]
Nydelige kar og mange flotte reker du har
Har ellers også merket at det ikke bør fores for lite i rekekarene. Nå har jeg kun Sakurareker da, men har observert at i det ene karet der jeg prøvde å fore kun noen ganger i uken mot et annet kar der det ble foret daglig at det ble stor forskjell på oppvekst i de to karene. Yngel vokste kjempefort når de ble foret daglig og de som kun ble foret av og til vokste kjempeseint. Dette karet var veldig godt innkjørt og med masse mose og alger i,så de hadde all mulighet til å kunne finne føde her uten ekstra mat. Derfor har jeg nå gått over til å fore hver dag og har mange reker i fiskekar og ser veldig stor forskjell på rekene og oppvekstkårene .

Prøvde meg på Tiger blue reker ,men selv om jeg fulgte alle råd så mistet jeg de litt om litt og har dessverre ingen igjen nå.
Hva som skjedde har jeg ingen formening om ,men kjedelig var det uansett,ikke de billigste rekene for å si det sånn

Bare for å gjøre det klart ,så kjøpte jeg ikke disse hos deg da du var tom for de ,men søkte råd og tips hvilket jeg var veldig takknemlig for

Ser frem til flere bilder
Ser med glede frem til flere bilder.
Kjempespennende tråd og håper jeg en dag kan drive like aktivt med reker.
Kardinalreker, 128 l
Ett lite utklipp fra ett av to 128 l med Caridina dennerli. Har ikke tålmodighet å ta bedre bilder for tida. Måtte bare fryse situasjonen med rekene på steinen. Godt å se kor viktig "naturlig oppvekst" er for Kardinalene. Steinen har vore helt hvit i utgangspunktet.

[External Image]
Frysebokskultur
Dyrking av akvarieplantene i plastskål var en ide som eg hadde lenge i hodet mitt, men var aldri utprøvd. Korfor skulle det ikke fungere?
Eg tror at det kan være spesiell bra i akvariene med reker. Her kan det være en fordel å bruke kune en tynn skikt med sand som bunnlag som er for tynn for å feste planter. Samtidig MÅ eg ha planter i akvariene mine...

Eg bruker frysebokser (330 ml) for alle planter. Eg har brukt boksene for alle mulige arter bl. a. Lotus, Sverdplante, Blyxa, Bacopa, Proserpinaca palustris, Didiplis diandra. Største fordel er kanskje at eg kan tilpasse substraten til plantearten og kan bruke mange forskjellige substrater i samme akvariet.

På bildene er det en boks med Staurogyne repens. Dette er en langsom voksende stilkeplante som liker ett substrat som har lav pH og rik av organiske stoffer. Har ikke vore så heldig med akkurat denne planten på Biltema-sand. Så derfor prøvde eg ADA Amazonia og etter 8 veker i boksen er det tid å luke plantene for første gang.

[External Image]

Plantene vokste utrolig tett og eg var sjølv litt overrasket kor mye "overskudd" det var til slutt.

[External Image]

Alltid synd å kaste plantene og spesiell når det er en litt sjeldnere art. Det går veldig rask å preparere en ny boks med Staurogyne. Denne gangen brukte eg ADA nederst i boksen og kvartsand øverst.
Vanlighvis er det en plage å plante plantegrupper i ett større akvariet. Når man bruker bokser kan man gjære denne jobben på skrivebordet og man får ett flott resultat på 1,2,3 uten ryggsmerte.

[External Image]
Hva slags lys bruker du til disse boksene? Jeg gjorde dette med Hemianthus callitrichoides "Cuba", og brukte ugjødslet veksttorv som substrat, og dette funket sånn tålelig, men ikke noen eksplosiv vekst!
MVH Pål
Stilig!
Hvordan gjør du det med lys og slikt?
Vanner du hverdag?

Lur ide!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap