Tips til innredning av et malawikar?

Har et akvarie på 450 liter i dag, og håper på noen gode tips og ideer til innredning av dette.

Hvordan bør bunnlaget være? Hvor viktig er det å bruke sand i forhold til grus? Er det noen planter som vil trives?

Har begynt å tilpasse vannverdiene i akvariet.

Har i dag en Eheim 2028 filterpumpe. Bør jeg ha en til, og hva med sirkulasjonspumpe?

Er interessert i å få til lek i akvariet, er det noe spesielt å tenke på i denne sammenheng?
Hei.
Så trivelig at du satser på malawi
For det første: Hvilke typer malawi er det du vil ha i karet?
Velger du de fra mbuna-gruppen så bør du ha mye stein i forskjellige størrelser i karet. Gjerne såkalt steinrøys.
Velger du Aulonocara, delfiner e.l. så trenger de noen steinhuler de kan gjemme seg i når de er utrygg, men ellers vil de ha større svømmerom enn mbunas.

Sand er viktig. Malawiene graver mye av forskjellige grunner. Og de siler mye sand gjennom gjellene for å finne mat. Grus/småstein kan man evt ha bare der det er planter. Det kan hindre fiskene i å grave dem opp.
Diverse Vallisneria er vanlig å ha med malawi. De er også de mest biotopriktige. Noen har også javabregne eller løkplanter.

Legg gjerne liggeunderlag e.l. på bunnglasset før du legger i de første steinene. Så fyller du på med sand og mere stein som bygger i høyden.

Lek kommer av seg selv så lenge fiskene trives, gjerne etter ukens delvannbytte. Problemet er heller at yngel blir spist opp av de andre fiskene, så da bør du fange hunnen mens hun enda tygger, og ta vare på yngel i et annet kar.

Angående filter så kan det hende at det er greit nok med 2028, men det blir enda bedre effekt hvis du innreder en filtermodul e.l. i tillegg. Fiskene liker sirkulasjon, og rent vann er viktig for å holde dem friske.

Her er en side med noen innredningstips:

Lykke til!
Takk for veldig fint svar! Fortsatt usikker på hvilken gruppe jeg skal ha fisk fra (kan man blande, eller bør man helst ikke det?).
Hei!

Jeg har en 450 liter som bygges til Malawi nå. Kanskje du finner noen tips i tråden jeg har laget under prosessen.
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1101370

Lykke til, Kent
Her er en annen kar som driver med det samme.
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1101295
Lykke til og post gjerne bilder av resultatet, god motivasjon for oss andre

Kent
JKa
Fortsatt usikker på hvilken gruppe jeg skal ha fisk fra (kan man blande, eller bør man helst ikke det?).


Noen kan blandes. Det kommer an på hva slags fòr de trenger og på temperament. Og i et så stort kar kan du lage innredning for begge gruppenes behov.
En del mbunas må ha nesten bare grønnt i maten for ikke å bli syke og det blir for magert for en del andre malawi som trenger krepsdyr i tillegg.
Og mange arter mbunas stresser opp en stakkars "frittsvømmer" når det er lek og grensesetting på gang.

Altså: Rolige mbunas som også spiser smådyr kan gå sammen med frittsvømmere som tåler en støyt
Golden er en type mbunas som kan gå med frittsvømmere.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap