Lekk eheim filter

Jeg har et gammelt filter som fulgte med et 530 l kar jeg kjøpte brukt. Det er av typen eheim 2228. Det gikk som en klokke da jeg hentet karet, samt ikke noe problem da jeg satte den opp hjemme hos meg (jeg gjorde ikke noe, bare koblet den til). Heldigvis, for dette for det fulgte fisk med karet. Da disse var solgt, skulle jeg skifte ut bunnsubstrat så jeg bestemte meg for å koble den til et annet kar i mellomtiden så jeg beholdt alle filterbakterier.
Da jeg koblet det opp en liten halvtime seinere, begynte det å lekke en liten stripe ned det filterhodet møter bøtta. Jeg tok det fra hverandre, og renset det. Da rant det mer!
Nå er planen at det skal kobles til 530l igjen, jeg har sittet i timesvis nå for å få det til. Jeg har renset slanger, gått over pakningen (som forbinder bøtte og hode) med q-tips. Prøvde så å sette den i gang i dusjen. Det gikk brillefint. Så jeg flyttet hele greia over til akvariet og monterte den opp. Så fort støpselt var i kontaken, rant det i strie strømmer igjen. Eneste forskjellen fra badet var at nå sto filteret under akvariet (det ble vel for mye trykk på den svakheten som er)

Jeg tror det er pakningen mellom filterbøtte og hode, synes det ser ut som den har litt sprekkmerker noen steder. Jeg prøvde med litt eheim vaselin, men det hjalp ikke.

Noen som har erfaring med dette problemet? Er det mest sannsynlig den pakningen? Noen som vet nr på delen og hvordan denne i tilfelle skiftes? Den er jo ikke akkurat lett å komme til.

Håper noen kan hjelpe meg med dette
Den pakningen bør byttes ja, den pakninga finner du [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=343&produktid=2847&Navn=01. Pickup&HKatID=51]her[/URL]

Er jo bare å bruke en en flat skrutrekker e.l og vippe den ut. Så smøre den nye inn med eheim vaselin og sette den på plass
Tusen takk, da skal jeg hive meg rundt
Hei,

Jeg fikk samme problemet med mitt Eheim filter.
Det jeg oppdaget var at når jeg tok filteret fra hverandre var det viktig at den ble satt sammen nøyaktig slik den hadde vært. Med det mener jeg at "kassen" til filterene og motorhodet må stå rett. Jeg satte en tape bit på slik at jeg vet hva som er fremme på "kassen".

Dersom jeg snur kassen lekker det ned langs sidene.

Håper du forstår hva jeg prøver å beskrive her
Ja, jeg forstår. Jeg tok ikke notis av dette da jeg åpnet den, og jeg tror jeg har prøvd å sette den sammen fire ganger. Men uansett, så ble den lekk uten at jeg åpnet den i første omgang... Vi flyttet den bare fra A til B, men den lakk når den ble koblet til strøm.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap