Blir litt paff her inne.. (side 2)

evoT
[QUOTE=saffen]maddy sett deg i garderobe skapet ditt/bod . og se hvor lenge du klarer og orker og være der og ikke minst hvor godt du trives der da..


Denne var ikke krass, den var slem, og den kommer atpåtil fra en erfaren akvarist. Nå ble jeg skuffet.

(Håper du ikke mente det bokstavelig).


hva som var slemt med den da???
Var kanskje litt på kanten, men skjønner ikke hvorfor det var slemt da..
er jo for og illustrere hvordan fisk i små kar vil ha det da. iallefall tillnærmet åssen de har det med liten plass. teori satt i praksis. men for all del syntes det er slemt du skal ikke nekte deg det jeg da.
Hvis du startet med ni yngel og bare har fem igjen etter en uke, kan det jo tyde på at forurensningen i karet er for stor.



gurimalle
Hvis du startet med ni yngel og bare har fem igjen etter en uke, kan det jo tyde på at forurensningen i karet er for stor.
nope,er ikke det er bare det at de var SMÅ når jeg hentet den..kan være spist,eller satt seg fast i pupma f.eks..
nå er vel ikke nitrit-toppen kommet enda, så de er nok mest sansynlig spist.


er det platy du har sammen med den?
Tim
Synes det var en god metafor jeg. -Tim


Metaforen er god, men måten det ble sagt på var litt krass.
Enig med Mvjnz, så er det sagt.

Ellers tenker jeg at overbefolkning i karet må føles som å stå i en overfyllt heis med noen som lukter sur svette.

Når det gjelder det temaet om gullfisk i bolle eller akvarium, finnes det noe data om dette?
Skulle gjerne sett en bildeserie som sammenligner kullsøskens fysiske utvikling i ulike oppvekstmiljøer.
Og gjerne en beskrivelse av hvilke atferder fisken viser og vitalitet (dette kan filmes)
Om det er noen som har hatt fisk fra samme kull atskilt i sommer med noen ute i dam og noen inne i kar f.eks.? Blir det merkbare forskjeller allerede der som kan brukes til å illustrere og underbygge påstanden om at gullfisk trenger store kar?
darwin
Enig med Mvjnz, så er det sagt. Ellers tenker jeg at overbefolkning i karet må føles som å stå i en overfyllt heis med noen som lukter sur svette. Når det gjelder det temaet om gullfisk i bolle eller akvarium, finnes det noe data om dette? Skulle gjerne sett en bildeserie som sammenligner kullsøskens fysiske utvikling i ulike oppvekstmiljøer. Og gjerne en beskrivelse av hvilke atferder fisken viser og vitalitet (dette kan filmes) Om det er noen som har hatt fisk fra samme kull atskilt i sommer med noen ute i dam og noen inne i kar f.eks.? Blir det merkbare forskjeller allerede der som kan brukes til å illustrere og underbygge påstanden om at gullfisk trenger store kar?


Har ikke bilde av noen fisker fra samme kull, men tenkte å dele dette bildet med dere. Det er tatt i Kristiansand Dyrepark. Der går det gullfisk(?) ute, og en glupsk måse skulle ha en som snack..men..det var lettere sagt enn gjort..

[External Image]
Dyr med liten plass
Dette har vært en fin tråd med mange gode innspill og råd.

Det blir dessverre laget mange små bur og akvarier. Men det trengs på markedet, for noen trenger f.eks et kontrollert sted å fostre opp unger/yngel. Det kan funke som enkle løsninger for en kortere periode, som f.eks når hamsteren eller kaninen skal være med på hytta i ferien.

Men jeg er helt i mot å ha dyrene boende i alt for liten plass over tid. Jeg har sett hamsterbur som er fult når man har satt inn løpehjulet. Men det er dessverre sånn at bur til dyr som barn ofte har er små. De skal vel passe inn på barnerommet og være greie å håndtere ved reingjøring. Men dyrevelferd er ikke i fokus. Alle dyr har et behov for å bevege seg, noen mer enn andre. Det er få dyr som lever optimalt i fangenskap, det å holdes i bur eller på veldig begrenset område er ikke naturlig for de fleste dyr og oppleves ofte som stressende. Dette gjelder selvsagt også fisk. De skal ha et visst areal å kunne bevege seg på, det skal være plass til å gjemme seg og kunne kommunisere. Og ikke minst, vannverdiene må være tilpasset fiskens behov (som varierer fra en art til en annen)
Gnagerne og fuglene i bur skal ut å lufte seg hver dag, det får man ikke gjort med fisken...

Jeg synes personlig at å holde en gruppe guppy på 19l er feil. Da jeg startet med fisk, var det bolle på meg, denne var ca 20l. Husker jeg fikk beskjed om at jeg kunne ha en guppyhann og 2 hunner oppi der, ikke flere da det rett og slett ikke var plass. Og denne lille bolla var et mareritt, selv med et lite bollefilter og pumpe så var det hyppig fiskedød. Jeg skiftet vann hele tiden og mistet mye av gleden med å ha fisk.

Du skal huske at det er ikke 19l vann engang i akvariet ditt, du har røtter, pumpe og sand så du sitter kanskje igjen med 13-14l vann. Og med 9 fisk (som det opprinnelig var) så er det ikke engang 2 liter til hver. Mitt forslag er at du bruker den lille 19l som reint yngel kar eller at du bruker det til reker og snegler, det er kjempegøy med flotte farger. Og at du heller kjøper deg et kar på 60l. Det koster ikke så mye, og du vil kunne ha flere arter fisk som passer oppi, mindre jobb og fiskene vil få et bedre og mest sannsynlig lengre liv.
Pål Laumann
nå er vel ikke nitrit-toppen kommet enda, så de er nok mest sansynlig spist. er det [URLBLOCK1] du har sammen med den?
ja,er den ja=)
Dilla: det var i hvertfall en svært...... grafisk? illustrasjon på at gullfisk kan bli svære (om det der da ikke er en koi, men da blir det vel behørig påpekt)
Forslaget mitt om et foto og film dokumentert eksperiment står, et bilde sier mer en tusen ord fortelles det. Hvem tar utfordringen?
Et tips kan være når man er ferdig å innrede et kar, se på fisken du er tenkt å putte i, spør deg selv om du ville bo der om du var fisken. Hvis svaret er nei, hvorfor skal fisken tvinges å bo der av deg da.

PS. Metaforen var fin den, liker at en spade blir kalt spade. Ser samtidig reaksjoner på den, tenker da det var bra det ikke var jeg som kom med den, for jeg ville plusset på skittentøysvasken siste måned over deg, så kan du prøve å trives i skapet ditt Kan ikke tenke meg det er slemt å fortelle sannheten. Da er det mer slemt å fortelle noen "det går fint" når det ikke går fint, bare for å være grei? Men hovetproblemet med nettdiskusjon slik jeg ser det, er at man ikke ser personene som prater og dermed mister mange sanseinntrykk og får av og til problemer å vite om personen er alvorlig, ironisk osv. osv. -der tror jeg mange misforståelser blir til.
Børge Johannessen
Et tips kan være når man er ferdig å innrede et kar, se på fisken du er tenkt å putte i, spør deg selv om du ville bo der om du var fisken. Hvis svaret er nei, hvorfor skal fisken tvinges å bo der av deg da. PS. Metaforen var fin den, liker at en spade blir kalt spade. Ser samtidig reaksjoner på den, tenker da det var bra det ikke var jeg som kom med den, for jeg ville plusset på skittentøysvasken siste måned over deg, så kan du prøve å trives i skapet ditt ;) Kan ikke tenke meg det er slemt å fortelle sannheten. Da er det mer slemt å fortelle noen "det går fint" når det ikke går fint, bare for å være grei? Men hovetproblemet med nettdiskusjon slik jeg ser det, er at man ikke ser personene som prater og dermed mister mange sanseinntrykk og får av og til problemer å vite om personen er alvorlig, ironisk osv. osv. -der tror jeg mange misforståelser blir til.
bare så det er klart,jegh tar meg IKKE nær av hva folk på nettet sier,hehe
Det er godt du ikke tar deg nær av kjipe ting, men jeg synes denne tråden stort sett har vært veldig saklig og lærerrik og jeg håper du har tatt til deg noe av informasjonen og tipene du er blitt gitt
Enig med innskriver over.
Mennesker som har respekt for dyr, har ofte også respekt for mennesker og evne til å sette seg inn i hvordan andre har det.
Det gjelder for alt levende liv.
Det må være lov å si fra.

Jeg synes kravene til plass her på Akvaforum og i fiskebasen er veldig fornuftige og riktige.
A9taL
Det er godt du ikke tar deg nær av kjipe ting, men jeg synes denne tråden stort sett har vært veldig saklig og lærerrik og jeg håper du har tatt til deg noe av informasjonen og tipene du er blitt gitt:)
takk
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap