Filtermodifikasjon

Hei,

Jeg har hatt litt problemer med uklart vann. Det har sett ut som det har vært litt melk i vannet, men jeg vet at det ikke er melk. Jeg har ventet på at filteret skal ta noe, og at resten skal synke til bunn, men etter et par dager ble det ikke bedre, så derfor lagde jeg meg et lite ekstrafilter som jeg la utenpå det eksisterende filteret.

Filtermaterialet er en fiberfilt som fås kjøpt som bl.a dempemateriale til høyttalere, men blir først og fremst brukt som fôring inni møbelputer og enkelte sengetøy. Jeg kjøpte mitt hos biltema - der dette selges som dempemateriale til høyttalere.

Filten er veldig gjennomluftig med liten motstand, og vann renner så og si rett igjennom selv om filten har en god filterfunksjon.

Så jeg klippet ut en passe fikant og deretter splittet filten slik at jeg fikk to halvparten så tykke filtere. Se bildeserie for hvordan jeg har gått frem. Det er tekst i hvert bilde som forklarer hva jeg har gjort.

Her er forpakningen fra Biltema:
[External Image]

[External Image]

Fram med saksa, og klippet ut en liten bit av filten.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

NB! Det jeg også måtte gjøre var å vaske filteret godt så det ikke etterlot seg så mye filtstøv i vannet. Skylte det godt i kaldt vann før jeg putta filtbitene på plass utenpå det originale filteret.

Dette er etter modifikasjonen i går. Det ser umiddelbart ut som filten har tatt opp nokså mye skitt fra vannet på så kort tid.
[External Image]

Det ser ut som bare en liten del av filteret tar imot "støyten". Så derfor har jeg i dag klippet vekk halvparten, så bare den delen av filteret som er rett innenfor vanninntaket er igjen. Dette vil jo også redusere motstanden slik at pumpa ikke trekker "falskt vann" - altså vann som trekkes inn utenom filteret.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det tok ikke mange minuttene før vannet var nokså mye klarere.
[External Image]


Jeg har sjekket nitrittnivået i dag med dråpetest, og det ser fortsatt bra ut.

Så nå har jeg ekstra filt som bakterier kan kose seg i, men jeg mistenker at når dette filteret er gjennomgrodd av bakterier og skitt, går det tett. Derfor må jeg nok vaske det av og til for å få bra gjennomstrømning. Alternativet er å ha filt bare på den ene siden av originalfilteret. Vi for se hvordan langtidsvirkningen er. Jeg følger derfor opp denne tråden om en ukes tid i første omgang.

Mvh.

Vidar
Flott bilde demo. Gjorde nesten det samme for ei uke siden. Kjøpte vatten på akvariebutikk til sikkert 10 ganger prisen. Hehe Vannet er klart og flott.
Black_Flys
Flott bilde demo. Gjorde nesten det samme for ei uke siden. Kjøpte vatten på akvariebutikk til sikkert 10 ganger prisen. Hehe Vannet er klart og flott. :)
Kan du bruke vann fra sånne store dunker du setter inn i vanndispensere du ofte ser i kontorer og slikt? Er vannet fra dyrebutikken spesiellt rent, eller er det tilsatt noe du kunne ha tilsatt selv?

Du kan sikkert med fordel la vannet gå gjennom et grusfilter også. Da får du samtidig inn viktige mineraler i vannet, samt at vannet sansynligvis ikke lukter svakt myr/jord men blir rent som fjellvann?

Vidar
Vidar Øierås
[QUOTE=Black_Flys]Flott bilde demo. Gjorde nesten det samme for ei uke siden. Kjøpte vatten på akvariebutikk til sikkert 10 ganger prisen. Hehe Vannet er klart og flott. :)
Kan du bruke vann fra sånne store dunker du setter inn i vanndispensere du ofte ser i kontorer og slikt? Er vannet fra dyrebutikken spesiellt rent, eller er det tilsatt noe du kunne ha tilsatt selv?

Du kan sikkert med fordel la vannet gå gjennom et grusfilter også. Da får du samtidig inn viktige mineraler i vannet, samt at vannet sansynligvis ikke lukter svakt myr/jord men blir rent som fjellvann?

Vidar

Hehe. vatt =filt.
Kjøpte en pose med akvariumsfilt/vatt på dyrebutikk.
Og vann fra disepensere er ikke særlig bra da det er lagret lenge.
Vannet fra springen er renere.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap