- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Klart vann?
Klart vann?
God kveld
Er nybegynner innen akvariestikken. Har et relativt nyoppstartet kar på 54L. Leste mye inne på forumet her og generelt ellers på siden før jeg startet, for et godt utgangspunkt (veldig mye interessant å lese og utrolig mange folk med mye kunnskap btw). Det jeg imidlertid plager meg over nå er at jeg synes at vannet mitt har et grumsete hvitskjær. Innser at dette sannsynligvis er støv fra grus og filtermatriale, men syns jeg vasket grusen gruuundig før oppstart! Har skiftet 30% av vannet to ganger, men vannet får tilbake sitt hvitskjær over natten. Har noen flyteplanter over utblåsningen til pumpen, kan dette være en faktor? Hvis det bare er støv, hvor lang tid bør jeg forvente at det tar før det stabiliserer seg?
På forhånd takk for tilbakemeldinger!
Mvh Nybegynner som har lyst på klart vann;o)
Er nybegynner innen akvariestikken. Har et relativt nyoppstartet kar på 54L. Leste mye inne på forumet her og generelt ellers på siden før jeg startet, for et godt utgangspunkt (veldig mye interessant å lese og utrolig mange folk med mye kunnskap btw). Det jeg imidlertid plager meg over nå er at jeg synes at vannet mitt har et grumsete hvitskjær. Innser at dette sannsynligvis er støv fra grus og filtermatriale, men syns jeg vasket grusen gruuundig før oppstart! Har skiftet 30% av vannet to ganger, men vannet får tilbake sitt hvitskjær over natten. Har noen flyteplanter over utblåsningen til pumpen, kan dette være en faktor? Hvis det bare er støv, hvor lang tid bør jeg forvente at det tar før det stabiliserer seg?
På forhånd takk for tilbakemeldinger!
Mvh Nybegynner som har lyst på klart vann;o)
Postet 08.08.09 kl 00:30
Postet 08.08.09 kl 00:33
Postet 08.08.09 kl 00:35
Postet 08.08.09 kl 00:39
Postet 08.08.09 kl 00:42
Postet 08.08.09 kl 00:45
Det er mulig filteret ditt er for lite (underdimensjonert) i forhold til akvariet, slik at det ikke greier å holde vannet rent. Det ser egentlig ut som filteret ditt er i minste laget, hvis filteret er den lille svarte boksen til høyre på bakglasset.
Det du beskriver med hvitfarge i vannet, høres ut som infusorier. Det er en mikroorganisme, og det er rene skjære antallet av dem som gjør at vi kan se dem med det blotte øye som en hvitaktig farge i vannet.
Stort sett kommer infusorier av en overdose næring og gjerne også for mye lys samtidig.
Hvis filteret ikke greier å rense vannet, så flyter det rundt masse skitt i vannet som igjen gir næring til infusoriene.
Har du brukt noen form for plantegjødning i karet? Og hvor mange timer lys i døgnet har du det påslått? Hvis disse to faktorene er i orden, så er det etter all sannsynlighet filteret ditt som ikke greier å ta unna.
Det literantallet som produsentene pleier å oppgi at filteret skal passe for, kan man alltid ta med en solid dose skepsis. Om produsenten oppgir 150 liter som maks, bruker jeg filteret kanskje i en 85 liter eller maks 100.
Hvis filteret du har fulgte med som en del av en "ferdig pakke" løsning, så kan du være så godt som sikker på at det er underdimensjonert. Det som følger med i slike pakker er alltid billigste (og ofte dårligste) løsning, dessverre.
Infusorier er avhengige av lys. Hvis du skifter halvparten av vannet i akvariet, to dager på rad, og mørklegger karet i en uke, så burde de forsvinne. Men dersom årsaken til at de oppstod fremdeles er tilstede, vil de ofte komme tilbake. Så derfor er det viktig å finne ut hva som forårsaker dette hos deg.
Er det fisk i akvariet?
Det du beskriver med hvitfarge i vannet, høres ut som infusorier. Det er en mikroorganisme, og det er rene skjære antallet av dem som gjør at vi kan se dem med det blotte øye som en hvitaktig farge i vannet.
Stort sett kommer infusorier av en overdose næring og gjerne også for mye lys samtidig.
Hvis filteret ikke greier å rense vannet, så flyter det rundt masse skitt i vannet som igjen gir næring til infusoriene.
Har du brukt noen form for plantegjødning i karet? Og hvor mange timer lys i døgnet har du det påslått? Hvis disse to faktorene er i orden, så er det etter all sannsynlighet filteret ditt som ikke greier å ta unna.
Det literantallet som produsentene pleier å oppgi at filteret skal passe for, kan man alltid ta med en solid dose skepsis. Om produsenten oppgir 150 liter som maks, bruker jeg filteret kanskje i en 85 liter eller maks 100.
Hvis filteret du har fulgte med som en del av en "ferdig pakke" løsning, så kan du være så godt som sikker på at det er underdimensjonert. Det som følger med i slike pakker er alltid billigste (og ofte dårligste) løsning, dessverre.
Infusorier er avhengige av lys. Hvis du skifter halvparten av vannet i akvariet, to dager på rad, og mørklegger karet i en uke, så burde de forsvinne. Men dersom årsaken til at de oppstod fremdeles er tilstede, vil de ofte komme tilbake. Så derfor er det viktig å finne ut hva som forårsaker dette hos deg.
Er det fisk i akvariet?
Postet 08.08.09 kl 01:44
Endret: 08.08.09 kl 01:46
mona oDet er mulig filteret ditt er for lite (underdimensjonert) i forhold til akvariet, slik at det ikke greier å holde vannet rent. Det ser egentlig ut som filteret ditt er i minste laget, hvis filteret er den lille svarte boksen til høyre på bakglasset. Det du beskriver med hvitfarge i vannet, høres ut som infusorier. Det er en mikroorganisme, og det er rene skjære antallet av dem som gjør at vi kan se dem med det blotte øye som en hvitaktig farge i vannet. Stort sett kommer infusorier av en overdose næring og gjerne også for mye lys samtidig. Hvis filteret ikke greier å rense vannet, så flyter det rundt masse skitt i vannet som igjen gir næring til infusoriene. Har du brukt noen form for plantegjødning i karet? Og hvor mange timer lys i døgnet har du det påslått? Hvis disse to faktorene er i orden, så er det etter all sannsynlighet filteret ditt som ikke greier å ta unna. Det literantallet som produsentene pleier å oppgi at filteret skal passe for, kan man alltid ta med en solid dose skepsis. Om produsenten oppgir 150 liter som maks, bruker jeg filteret kanskje i en 85 liter eller maks 100. Hvis filteret du har fulgte med som en del av en "ferdig pakke" løsning, så kan du være så godt som sikker på at det er underdimensjonert. Det som følger med i slike pakker er alltid billigste (og ofte dårligste) løsning, dessverre. Infusorier er avhengige av lys. Hvis du skifter halvparten av vannet i akvariet, to dager på rad, og mørklegger karet i en uke, så burde de forsvinne. Men dersom årsaken til at de oppstod fremdeles er tilstede, vil de ofte komme tilbake. Så derfor er det viktig å finne ut hva som forårsaker dette hos deg. Er det fisk i akvariet?
Først, takk for grundig svar!
Jepp, det er godt mulig filteret er underdimensjonert! Kjøpte en sånn pakkeløsning, hadde hørt rykter om at filtrene ofte var for dårlige, men dama på butikken mente det var mer enn godt nok:-p Ser filteret er oppgitt til 320 l/h og på 4,2W.
Har ikke brukt noen form for plantegjødning i karet. Lyset har stått på fra morgen til kveld.. Ordnet meg med digital timer i går, hvor mange timer bør lyset stå på? 10?
Og til slutt, ja det er fisk i karet
Postet 08.08.09 kl 07:43
Filter
Vil du anbefale noe i denne dimmen?
TetraTec IN 800 innvendig filter:
Spesifikasjoner:
Ytelse: opp til 800 liter pr. time
Akvariestørrelse: 80-150 liter
Strømforbruk: 12 watt
TetraTec IN 800 innvendig filter:
Spesifikasjoner:
Ytelse: opp til 800 liter pr. time
Akvariestørrelse: 80-150 liter
Strømforbruk: 12 watt
Postet 08.08.09 kl 07:53
Om du skal ha et bra filter til 54l din, vil jeg anbefale en fluval 2+ også modifisere den med blåfilter.
Når det kommer til biologisk filtrering så er det ikke så viktig om filteret er oppgitt til 400l/t eller 800l/t, men hvor mye filtermasse det inneholder.
Jo mere svamp eller annen fitermedia som bakteriene kan gro på, jo bedre.
Når det kommer til biologisk filtrering så er det ikke så viktig om filteret er oppgitt til 400l/t eller 800l/t, men hvor mye filtermasse det inneholder.
Jo mere svamp eller annen fitermedia som bakteriene kan gro på, jo bedre.
Postet 08.08.09 kl 08:01
Endret: 08.08.09 kl 08:03
Tom KristiansenOm du skal ha et bra filter til 54l din, vil jeg anbefale en [URLBLOCK1] også modifisere den med [URLBLOCK2]. Når det kommer til biologisk filtrering så er det ikke så viktig om filteret er oppgitt til 400l/t eller 800l/t, men hvor mye filtermasse det inneholder. Jo mere svamp eller annen fitermedia som bakteriene kan gro på, jo bedre.
Ok, takk for tips
Postet 08.08.09 kl 08:35
Fluval 2 plus
Da har jeg gått til innkjøp av ett Fluval 2 Plus filter Byttet ut filtermaterialet med blåfilter osv. Men, du har jo mulighet for å justere utstrømningen på pumpen... Jeg ønsker ikke å ha alt for my strøm i karet mitt, derfor har jeg lav utstrømmning. Har dette noe å si for "sugeevnene" til filteret?
Nybegynner, ja.
Nybegynner, ja.
Postet 08.08.09 kl 12:58
mona oDet er mulig filteret ditt er for lite (underdimensjonert) i forhold til akvariet, slik at det ikke greier å holde vannet rent. Det ser egentlig ut som filteret ditt er i minste laget, hvis filteret er den lille svarte boksen til høyre på bakglasset. Det du beskriver med hvitfarge i vannet, høres ut som infusorier. Det er en mikroorganisme, og det er rene skjære antallet av dem som gjør at vi kan se dem med det blotte øye som en hvitaktig farge i vannet. Stort sett kommer infusorier av en overdose næring og gjerne også for mye lys samtidig. Hvis filteret ikke greier å rense vannet, så flyter det rundt masse skitt i vannet som igjen gir næring til infusoriene. Har du brukt noen form for plantegjødning i karet? Og hvor mange timer lys i døgnet har du det påslått? Hvis disse to faktorene er i orden, så er det etter all sannsynlighet filteret ditt som ikke greier å ta unna. Det literantallet som produsentene pleier å oppgi at filteret skal passe for, kan man alltid ta med en solid dose skepsis. Om produsenten oppgir 150 liter som maks, bruker jeg filteret kanskje i en 85 liter eller maks 100. Hvis filteret du har fulgte med som en del av en "ferdig pakke" løsning, så kan du være så godt som sikker på at det er underdimensjonert. Det som følger med i slike pakker er alltid billigste (og ofte dårligste) løsning, dessverre. Infusorier er avhengige av lys. Hvis du skifter halvparten av vannet i akvariet, to dager på rad, og mørklegger karet i en uke, så burde de forsvinne. Men dersom årsaken til at de oppstod fremdeles er tilstede, vil de ofte komme tilbake. Så derfor er det viktig å finne ut hva som forårsaker dette hos deg. Er det fisk i akvariet?
Hvis jeg iværstefall må mørklegge karet i en uke.. Snakker vi skru av lyset i en uke, eller tildekke hele karet? Kan jo bli vanskelig med fisk i..
Postet 08.08.09 kl 13:51
Postet 08.08.09 kl 13:59
chriskosDa har jeg gått til innkjøp av ett Fluval 2 Plus filter :-) Byttet ut filtermaterialet med blåfilter osv. Men, du har jo mulighet for å justere utstrømningen på pumpen... Jeg ønsker ikke å ha alt for my strøm i karet mitt, derfor har jeg lav utstrømmning. Har dette noe å si for "sugeevnene" til filteret? Nybegynner, ja.
Du har fremdeles det gamle filteret i karet?
Det har noe å si for sugeevnen og hvor mye vann som blir sirkulert i timen, men i min 54l med fluval 2+ så står denne regulatoren på midten og det funker bra. Husk at når filteret får kjørt seg inn så går filteret treigere enn når svampen er helt ny.
Postet 08.08.09 kl 17:20
Tom Kristiansen[QUOTE=chriskos]Da har jeg gått til innkjøp av ett Fluval 2 Plus filter :-) Byttet ut filtermaterialet med blåfilter osv. Men, du har jo mulighet for å justere utstrømningen på pumpen... Jeg ønsker ikke å ha alt for my strøm i karet mitt, derfor har jeg lav utstrømmning. Har dette noe å si for "sugeevnene" til filteret? Nybegynner, ja.
Du har fremdeles det gamle filteret i karet?
Det har noe å si for sugeevnen og hvor mye vann som blir sirkulert i timen, men i min 54l med fluval 2+ så står denne regulatoren på midten og det funker bra. Husk at når filteret får kjørt seg inn så går filteret treigere enn når svampen er helt ny.
Jepp, det gamle vil stå i til det nye har kjørt seg inn Takk for tips.
Postet 08.08.09 kl 20:49
ElinHSkru av lyset, og legg et teppe over så ikke noe dagslys kommer til heller. fiskene klarer seg utmerket en uke i mørket og uten mat (så lenge det ikke er yngel det er snakk om) :)
Oki, skal skifte 50% av vannet i morgen også, før jeg mørklegger det en uke. Vil jeg ødelegge prosessen hvis jeg slipper inn noe lys i 5min?
Postet 08.08.09 kl 20:52
=d
Hadde gruet meg litt til idag, begynne å mørklegge karet osv... Men, våknet nettopp opp til et myyye klarere vann =D Sikkert det nye filtere som gjør susen
Postet 09.08.09 kl 10:25