Snegler, maller, eller noe helt annet..hva er best?

Heisann!

Sniker meg inn her for første gang, med nyinnkjøpt akvarie på 54 liter.
Jeg lurer litt på dette med algespisere (det er det det heter??).. Fortell meg kort og lettfattelig forskjell på snegler, maller og andre "rengjørere"? (Jeg vet at sengler er snegler og maller er fisk, men det er vel omtrent alt..)
Jeg har sett noen eplesnegler jeg synes så veldig fine og fargesterke ut.. Men om de passer i vårt mini-kar, det aner jeg ikke..

Pr nå er det grus og noen planter oppi der, og noen kjemikalier, så foreløpig står det for godgjøring

Hvilke fisk/dyr er fargesterke og lettstelte? Og hvor mange kan man ha oppi noe så lite som 54 l?

Velkommen til Akvaforum!

Bare for å ha sagt det: du må ikke ha noen algespiser i det hele tatt. Jeg har 11 akvarier nå, og har kun fisk som spiser alger i et av dem. De 10 andre er ikke overgrodd av den grunn

Som regel er det nok av fisk og dyr vi har lyst på, om vi ikke skal "ofre" plass i akvariet til fisk som vi kun holder av nytteverdi. Den opptar jo plass du kunne brukt på en annen fisk du virkelig liker. Det er i hvertfall slik jeg tenker, og det fungerer bra her hos meg.

De fleste alger holder du på en armlengdes avstand med riktig mengde lys (maks 12 timer om dagen, hos meg holder jeg meg på 10 timer) og vannbytter tilpasset belastningen i karet, slik at det ikke blir overskuddsnæring/"ekstra" lys som bare algene klarer å nyttegjøre seg.

Istedet for algespisende fisk, har jeg bevæpnet meg med en liten dott hvit filtervatt. Når jeg likevel bytter vann, gnir jeg over glasset på innsiden med den lille vattdotten, og får vekk slike grønne prikker med den. Grønne, prikkete alger kommer i kar med god balanse, så den slipper du ikke helt unna. Men 30 sekunder i uka gjør at du ikke merker dem Om røtter og stein blir litt grønne med tiden, synes jeg det bare er fint og ser mer naturlig ut. Det er jo masse alger i naturen

Nok om det. Om du vil ha fisk/dyr som spiser alger, kan du jo titte litt på otto eller eplesnegle. Begge disse vil trives godt i et kar av din størrelse. Hvem av dem du velger kommer helt an på smaken. Vil du ha en liten fisk, eller en snegle

Hva du velger kommer litt an på vannverdiene dine også. Otto er en Sør-Amerikansk fisk som gjerne vil ha bløtt og litt surt vann. Mens eplesneglene trenger litt hardt vann og høyere PH for at ikke skallet deres skal skades.
Du er her ja

Frister veldig med en Eplesnegle, jeg har forstått at de finnes i mange farger?
Får tenke litt på algeetere eller ikke, skjønner jeg. Godt å høre at vi ikke *må* ha algeetere da.

Apropos algefjerning; Dama i dyrebutikken anbefalte oss å kjøpe en sånn 10-pakning med kjøkkensvamper som "algeskrape", hva tenker du om det?
LilleTrille
Du er her ja ;)


Hæ? Kjenner jeg deg?

LilleTrille
Apropos algefjerning; Dama i dyrebutikken anbefalte oss å kjøpe en sånn 10-pakning med kjøkkensvamper som "algeskrape", hva tenker du om det?


Jeg har aldri prøvd, så jeg vet faktisk ikke. Jeg har filtervatt liggende og da blir det så enkelt å bruke det. Tror jeg ville prøvd veldig forsiktig om du prøver den mest ru siden av svampen, i tilfelle den riper. Egentlig tror jeg ikke det, men.. better safe than sorry Jeg vil i hvert fall ikke være årsaken til at du riper et nytt kar! Hehe
Jeg har en algeskrape som har samme overflate som kjøkkensvamp. Fungerer helt fint på Plexi (som er det mykeste)

Ingen riper.


Av fisk i en 54 liter så finnes det mye artig å velge mellom. Av fargesterk fisk, er neontetra den første jeg kommer på. Noen hannguppy burde også gå ann.

Eventuelt kunne du satt opp ett rekekar. Mange flotte fargesterker reker. Vurderer selv å kjøpe en 20 liter til reker for å ha på skrivebordet.


-Tim
Inaktiv bruker
Goby og killier er nok noen av de fineste og mest fargesterke fiskene du finner. Har nylig anskaffet meg humlegoby (Brachygobius doriae ) og de er utrolig artige fisker. Killi har jeg erfaring med og er kjempeflotte fisker men i lengden har de litt kjedelig oppførsel , hvis det er det du er ute etter

Lykke til:P
ElinH: Beklager, jeg har blandet deg med ei annen med nesten likt nick på et annet forum

Tim: Vi har planer om neontetra, de er vel nesten litt obligatoriske i et lite familie-kar?
Flott med tips til andre fisk, tusen takk!

Pleco man: Dropper nok killi om de har kjedelig oppførsel.. Har lyst på et akvarie med litt fart i, og masse farger.
Sjekker ut Goby, tusen takk for tips!
Da vil jeg annbefale og heller ha en større stim Neontetra. Du har uansett ikke plass til så mye mer. Tøffere med en stor stim enn to små.

Suppler med ett par bunnfisk så er du i mål. En ancistrus eller noen pygmècorydoras eller Kuhliål

Kuhlier er kjempetøffe. Mine er i 100 mesteparten av tiden.

Disse bunnfiskene må ha sand.


-Tim


Hehe, det er greit Fikk litt hetta og måtte tenke en del, og finne ut om jeg burde kjenne deg fra et eller annet sted.

Du kan jo sjekke fiskebasen her på AF (under linken "kunnskap" øverst på siden), og søke på fisk som passer i 60 liters kar. Da får du masse flott å velge mellom
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap