Rognkjeksens akvarium (side 2)

Lisbeth
Tøft prosjekt! Du har ikke skrevet hvor mange liter akvariet er på?


Takk skal du ha. Akvariet er på 3000 liter. Jeg bruker tidsinnstilling på pumpen, 15 min på og 30 min av. Pumpen gir ca 40 liter sjøvann i minuttet.
Så det er god sirkulering på vannet..
hvor går overskudds vannet som du får når du skifter vann/fyller på vann.??
Har avløp 10 cm ned fra toppen på bakveggen. Avløpet er av 3 toms (7,5 cm) plastrør som er gravd ned i bakken fra huset mitt og ned til sjøen. Det er også koblet til en sluk i bunn av akvariet til avløpet, som jeg må bruke når jeg må tappe ned vannet for å gjøre rent eller når jeg tømmer akvariet for vinteren.
I samme grøft som avløpet ligger også slangen som gir vann fra pumpen.

Legger ved noen bilder som viser arbeidet med dette..

men har du lov og slippe utigjen det vannet du har "brukt" utigjen i sjøen? eller har du ikke sjekket? noe som sier meg bare at man ikke hadde lov til det men jeg vet ikke. var pga svittefare o.l

tørr man spørre om hva glasset til karet kostet?? tettet du bare rundt med silikon? eller har du noen annen form for tettning mellom betongen og glasset?
Må innrømme at det har aldri slått meg at jeg ikke har lov til å slippe ut igjen det vannet som renner ut igjen. Det sirkulerer jo nesten hele tiden så jeg kan ikke tro det er noe fare for noe smitte av noe slag,men er jo ikke ekspert på område.. Bør kanskje sjekke det ut med kommunen..


Glasset er 1 meter høgt og 2,85 meter langt og 19mm tykt. Det veier ca 150 kilo..!
Det kostet for 5 år siden 6500 kr.

Jeg lagde en utsparing i betongmuren som var litt større enn glasset,og så brukte jeg bare silikon til å feste og tette med. Det har fungert utmerket,kommer ikke en dråpe ut..
Alt som finnes i utendørstanken er jo hentet fra sjøen utenfor, så det kan da umulig være noen annen smittefare enn den som finnes i havet fra før...! Han har jo ikke tilsatt noe som helst eller hentet fisk fra andre hav e.l. enn det som er utenfor døra

Det blir derfor umulig at han skulle slippe ut noen smittestoffer e.l. enn det som finnes der naturlig fra før.
Nei det slo meg som sagt aldri at det skulle vær et problem.. Renner nok mye verre ting ut i havet enn det som kommer fra akvariet mitt. Det er jo det samme vannet som du sier.


mvh rognkjeksen
var det bare dette med dammer da kanskje det var da..


hmm var jo strengt tatt ikke så ille pris på glasset da må jeg si..
Jeg sjekket pris mange steder og de fleste låg rundt 10 tusen, så jeg trur jeg fikk en god pris..
Hei! det var kult av deg å starte en tråd om karet ditt!
jeg har tenkt på å gjøre det samme en stund nå, jeg bor vel 37m. over havet, og ca. 100-150m. vekk ifra en saltvanns-strøm, og jeg tenker på å bygge et kar på vel 1000l... hvor fikk du tak i pumpeutstyr? og har du filtrering, eller bare vannutskift?

Jeg skal satse på mindre arter, og ha akvariet innendørs, i en kald kjeller.. har målt temperatur der nede i løpet av sommeren, og har ikke vert mer enn 15 grader der.
så spennende at du vil lage et eget saltvannsakvarium.. Det vil du aldri angre på
Jeg har brukt forskjellige pumper. Akkurat nå bruker jeg en Grundfos JP-5.
Det er en pumpe som bruker mer strøm enn andre jeg har hatt,men er rimeligere i innkjøp og veldg driftsikker..

Angående temperatur vil jeg annbefale å hente vann fra så dypt som mulig. Kaldere å klarere vann jo dypere det er.
Men det kommer jo ann på va skapninger du skal ha i karet..?

Håper du setter i gang med karet ditt.
Lykke til

mvh rognkjeksen
Jeg har veldig lyst å prøve på en stim med blåstål, og ellers krabber,reker, og mindre fiskearter som tangsprell, flyndre, ål... ikke torsk og sei f.eks.
Jeg fridykker ofte i en strøm som går under ei bru, og tenkte på å fange arter kun fra den biotopen.. det er et utrolig mangfold der... og samtidig suge vann der ifra, siden det kommer tidevann inn ifra havet hver dag, med nytt vann...

men vet du om en nettside som selger heavy duty pumper og lignende?

Resten tror jeg skal gå greit... bare jeg får til å pumpe opp sjøvann så ordner det seg
Høres meget bra ut.

Kan dessverre ikke hjelpe deg med noe nettsted. Kjøpte min pumpe gjennom min svigerfar som er rørlegger.

Tror kanskje grundfos har nettside.


der står ikke pris på jp-5 da? hva betalte du?
Mener jeg betalte rundt 2500 kr.
Tid for rengjøring
Da var det dags for rengjøring. På sommerstid må jeg gjøre rent akvariet 1 gang uken. Da tapper jeg ned til det er ca 30 cm vann igjen,og skurer vegger og glass grundig. Dette tar meg ca 1 time hver gang..
Vinterstid kan det gå 4 uker før det er nødvendig å gjøre rent..

Jeg sier som Tim, dæven søkke! Dette prosjektet må jeg bare følge med på. Bra du laget en tråd om dette. Har du masse fine snegler oppi der? jeg er født og oppvokst nedi fjærasteinan sjøl og elsker å gå på oppdagelsesferd i fjæra og løfte på steiner og se hva man finner under de. Det er faktisk masse fine snegler i saltvann også. Håper du fortsetter å legge ut bilder og fortelle hva som foregår i karet ditt. Lykke til. )
Takk for det heidi.
Ja jeg har noen snegler oppi. Det er en del strandsnegler og et par albuesnegler.Strandsneglene kryper opp og ligger på kanten,de liker seg best i fjæresonen.
Kunne veldig godt tenkt meg noen store snegler som kongesnegl og neptunsnegl,men er vanskelig å få tak i.. Det var det med dykking da.

Har også tidligere hatt både kamskjell og kråkeboller. Jeg får hørre med kompisen min om han skal ut å dykke igjen snart.
Har av og til problemer med fisketyver. Måtte legge nett over akvariet til slutt for å holde måkene borte Får besøk av katter også på kveldstid sånn at jeg legger lokk på når det er natt eller jeg ikke er hjemme...

Har bilder av den en tyven..
Lars Vegar Steine
Har av og til problemer med fisketyver.:) Måtte legge nett over akvariet til slutt for å holde måkene borte:) Får besøk av katter også på kveldstid sånn at jeg legger lokk på når det er natt eller jeg ikke er hjemme... Har bilder av den en tyven..:)

Ja har du sett noe så frekt.....de burde skamme seg....Tenk å bo så nære sjøen at man har måker på verandaen. Ikke for det måkene har blitt ganske vidfarende. Det er jo nesten så man kan treffe på måker på fjellet i dag....
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap