Rognkjeksens akvarium (side 5)

Fredrik84
Har en lomre selv også for tiden, har du studert hvordan øynene på den ofte arbeider helt uavhengig av hverandre? Merket at min skiftet farge veldig ofte i starten men etterhvert som den begynte å føle seg trygg så har den begynt å holde seg til samme fargemønster hele tiden. Den er litt mer mørk brun enn den du har på bildet ditt. :) En liten obs obs med syputen er at den ikke går særlig bra i kombinasjon med dødmannshånd da den flotte lærkorallen raskt vil bli beitet ned. ;) Slenger med et lite bilde av dødmannshånd for å friste. De kan gjøre litt nytte av seg i akvariet ved å fange opp små matpartikler :p


Ja har sett at øynene til lomra går i forskjellige retninger.
Leste også at syputen beiter på blant annet dødmannshånd. Det må jeg si var en vakker skapning,hvordan fikk du tak i den..??
Plussmedlem
Lars Vegar Steine
Det finnes mange forskjellige arter sjøstjerner. Over 40 bare ved norskekysten. Her er 3 arter. 1. Vanlig korstroll 2. Piggsjøstjerne. Denne mangler en arm 3. Sypute. Denne arten er litt mer uvanlig enn de andre. Lever på dypere vann. Den er fin og se på.. er knallrød.. Pluss den har et kult navn:) De fleste sjøstjerner har 5 armer. Den klarer seg også utmerket selv om den mister en eller flere armer..


Armene vokser også ut igjen hos enkelte arter, og sjøstjernene er de eneste flercellede skapningene som IKKE har sentralnervesystem! Ingen hjerne med andre ord. Er ikke det kult da!?
Plussmedlem
...og til sammenlikning med en annen skapning i havet med mange armer, den åtte armede blekkspruten, så har den en hjerne som rommer omtrent 500 millioner celler. Det er like mange som hos en vanlig katt, men blekkspruten er en MYE bedre problemløser så den blir regnet som smartere.

Beklager semikuppinga av tråden, jeg skal slutte nå.... Herlig prosjekt du har!!
Viktor
...og til sammenlikning med en annen skapning i havet med mange armer, den åtte armede blekkspruten, så har den en hjerne som rommer omtrent 500 millioner celler. Det er like mange som hos en vanlig katt, men blekkspruten er en MYE bedre problemløser så den blir regnet som smartere. Beklager semikuppinga av tråden, jeg skal slutte nå.... :) Herlig prosjekt du har!!


Takk. Bare hyggelig at du kommer med interessant informasjon, kjekt med input.
Dødmannshånd finner jeg rundt omkring der det er grei gjennomstrømning av vann. Er det mye strøm i området så er det som regel mye dødmannshånd, men de jeg hadde var fra et område med ganske lite strøm men var et fiskemottak like ved som kan ha bidratt til gode forhold for dem.

Man kan lett nå tak i med snorkel og svømmeføtter på enkelte sted, men er enklest med skikkelig dykkerutstyr. De er som regel grodd fast og må rives forskiktig løs, deretter feste de på en stein som man skal ha i karet.

På et annet forum fikk jeg vite at man kan bruke samme triks for å få de festet til steiner som man gjør med lærkoraller i tropisk saltvann.
Fikk meg en tangbrosme igår. Har dessverre ikke fått tatt bilde av den,da den liker å holde seg skjult,og det er mange skjulesteder å velge mellom,
Har også en liten ål i akvariet som jeg kun har sett et par ganger nattestid,den er også flink til å gjemme seg

Har med vilje laget godt med skjulesteder for både fisk og skalldyr for at de skal trives best mulig
I dag måtte jeg finne fram stakefjøra. Avløpet var nesten grodd igjen av blåskjell.
Det er noe som skjer ca en gang i året,og da må jeg være raskt ute,fordi vannet renner over kanten på akvariet..
Blåskjell er det største problemet jeg har. Det klarer å feste seg til alt. Har fått ødelagt flere pumper pga blåskjell.
Fått meg en stor berggylte til akvariet. Første bilde.
Ser også at den ene rødnebben jeg har,er i ferd med å skifte kjønn. Andre bilde.

Ser tydelige blåskjær både framme og bak på fisken.
Har endelig fått meg en ny kloskate
Fikk den på trollgarn idag. Er en stilig og anderledes fisk å ha i akvariet. Virker så grasiøs og elegant når den svømmer..
skifter bergylten kjønn?
Tøffe fisk du har fått. Hvor lenge skal de gå før du setter de ut igjen?
Black_Flys
skifter bergylten kjønn? Tøffe fisk du har fått. Hvor lenge skal de gå før du setter de ut igjen?


Ja berggyltene skifter kjønn. Alle blir"født" som hunner. Når de blir kjønnsmodne skifter noen få kjønn.

Det varierer veldig hvor lenge jeg har hver enkel fisk i akvariet. Noen har jeg helt til jeg tapper ned til vinteren. Mens andre har jeg kanskje bare en måned. Kommer ann på hvordan de trives i akvariet,om de tar til seg næring o.l.

Må uansett skifte ut all fisk når jeg går fra store til små fisker. Har gjennom årene lært meg hvilke fisk som går i sammen,og hvilke som ikke..
Groing
ville ikke UV stråling hjelpe mot groing? vet de bruker det på Atlanterhavsparken, for å hindre algevekst å groing av blåskjell i rør å pumpehus
filathor
ville ikke UV stråling hjelpe mot groing? vet de bruker det på Atlanterhavsparken, for å hindre algevekst å groing av blåskjell i rør å pumpehus


Har jeg aldri hørt om før,men hørtes interressant ut. Vet du hvordan det fungerer i praksis? Jeg får undersøke dette
Denne tråden er så morsom å følge med på. Disse som lever i våre farvann bør vel være kjente men for meg er det helt nytt. Vi hører liksom bare om torsk og sei osv og tror at det er det. Men du verden det er mye spennende og fine fisker her også. Den kloskaten ser ut som en rokke? Hvor stor blir den? Nydelige fisker og så synd at du må ha de tilbake i sjøen , men det er vel best for de. )
Heidi Ingdal
Denne tråden er så morsom å følge med på. Disse som lever i våre farvann bør vel være kjente men for meg er det helt nytt. Vi hører liksom bare om torsk og sei osv og tror at det er det. Men du verden det er mye spennende og fine fisker her også. Den kloskaten ser ut som en rokke? Hvor stor blir den? Nydelige fisker og så synd at du må ha de tilbake i sjøen , men det er vel best for de. :-))


Kloskaten er en rokke ja. Den kan bli nærmere 90 cm lang. Jeg har bare fått små eksemplarer,å det passer meg best. Den jeg har nå er ca 35 cm lang.

Ja det er på en måte synd og slippe dem ut igjen,men det er som du sier best. Og det gjer meg bare en god følelse å slippe dem ut igjen.
Det er også desto mer spennende og starte på ny igjen,når akvariet er tomt og jeg må begynne fiske og fange nye arter.

Det er like spennede og starte på ny igjen hvert år.
Uv lys
de bruker Uv lys på inntaket av rørene, men helt hvordan det gjøres er jeg ikke helt sikker på.
Var ute å trekte rusene mine i igår,og fikk 3 nye blåstål.. Har vært spent på hvordan flere blåstål samtidig i akvariet vil reagere overfor hverandre. Men det ser ut til å gå problemfritt. De er ikke aggresive , men holder litt avstand til hverandre.
Fikk også 2 nye kantnål. Det er noen rare,men stilige fisker. Ligner litt på havhest.

Næh så stilige de kantålene var. Utrolig flotte.....hvor store kan de bli og er alle fanget i ruser. Må være veldig finmasket så ikke ålen smyger seg ut? )
Heidi Ingdal
Næh så stilige de kantålene var. Utrolig flotte.....hvor store kan de bli og er alle fanget i ruser. Må være veldig finmasket så ikke ålen smyger seg ut? ;-))


De kan bli 50 cm store. De jeg har nå har jeg fått i ruser,men har også fått dem med håv helt i fjæra
Rusene er såkalte åleruser,så de er veldig finmasket ja.
Var en tur nede i fjæra med sønnen min idag og skulle fange strandkrabber.
Da fant jeg en stein med mange vakre anemoner på. Og noen fine hvite strandsnegler.. Eg måtte bare ha de oppi akvariet.

Følte at det begynnte å bli litt for mye fisk i akvariet,så jeg har tatt en del grønngylter og bergnebb å sluppet uti sjøen igjen. Hadde ganske mange av disse fiskene.
Mer interessant med noen få av mange arter,enn at det blir for mange av en art.
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Vesterengen
Reklame for plussmedlemskap