Rognkjeksens akvarium (side 6)

Idag har jeg skiftet ut alt sand i bunnen av akvariet. Dette gjør jeg 3-4 ganger i løpet av året. Dette er en litt krevende operasjon.Jeg må tappe ut alt vannet og samle alt sanden i bøtter og bære dem ned til sjøen.
Fiskene samler jeg i store stamper som hele tiden får rennende vann. Dette er selvfølgelig stressende for fiskene,men det er bare noe jeg er nødt til å gjøre.
Det samler seg naturligvis mye avfallsstoffer over tid på bunn,og den enkleste måten for meg er å skifte ut alt sanden.

Etter jeg har gjort grundig rent,henter jeg ny sand på stranda nedenfor der jeg bor. Sanden der er ganske grovkornet og er veldig fin å ha i akvariet.

Deretter er det bare å fylle opp igjen og slippe fiskene ut igjen. Selv om fiskene er litt stresset når dette pågår er alt tilbake til normalen etter et par timer.
har du ikke bilder av prossesen. hadde vært gøy å se.
Black_Flys
har du ikke bilder av prossesen. hadde vært gøy å se.

Har dessverre ikke bilder av dette. Går litt fort svingene når jeg holder på
Skal huske det til neste gang..
Byttet også ut steinene med tare på med nye.Gror mye alger på taren over tid.
Hender det at noen formerer seg i karet ditt? )
Heidi Ingdal
Hender det at noen formerer seg i karet ditt? :-))


Jeg har funnet rogn bak steiner et par ganger, og sett yngel en gang. Yngelen lever til å begynne med i frie vannmasser,så jeg tror mesteparten renner ut avløpet og ned i sjøen.
Men jeg vet ikke hvilke fisker som har lagt rogn,men jeg har en mistanke om grønngyltene.Ser de bygger "reir" i hulene jeg har laget. De bruker tare som byggemateriale:
her trengs det en seriøs skjerpings lars..... bilder bilder bilder bilder... masse bilder. bilder hele tiden.
saffen
her trengs det en seriøs skjerpings lars..... bilder bilder bilder bilder... masse bilder. bilder hele tiden.


He he. Mye av det jeg har sett har skjedd før jeg begynte med tråden her,men skal vær mer på hugget og dokumentere vis jeg ser lignende igjen..
var generellt sett jeg tenkte på da... ikke bare med tanke på egg og slikt men bilder av alt. koster og ha sin egen tråd vettu hehe
Dæven han så ramsalte, blir ikke dette månedens (årets) akvarie så er det noe galt et sted. Er det tøffeste jeg har sett, tar med pilkestikka og kommer på besøk en dag :P
Denne tråden skal følges ja

Mvh Per
blondviking
Dæven han så ramsalte, blir ikke dette månedens (årets) akvarie så er det noe galt et sted. Er det tøffeste jeg har sett, tar med pilkestikka og kommer på besøk en dag :P Denne tråden skal følges ja :-) Mvh Per

Ja helt enig her altså...dette er en av mine to favoritt tråder, den andre er mine norske arter heter den vel.....he he
Veldig spennende det du holder på med.
Lurte på om det kan være en idè å merke fiskene før de slippes ut igjen. Kanskje det er en "fiskeforsker" der du bor som kan være interessert i å se hvor de havner etter hvert?
PS: Her jeg bor er det en del sei som er merket for å se hvor de gjør av seg, og de som fanger dem vinner flax-lodd
blondviking
Dæven han så ramsalte, blir ikke dette månedens (årets) akvarie så er det noe galt et sted. Er det tøffeste jeg har sett, tar med pilkestikka og kommer på besøk en dag :P Denne tråden skal følges ja :-) Mvh Per

Takk Ja bare kom innom med pilkestikka,jeg garanterer fast fisk
Shiramor
Veldig spennende det du holder på med. Lurte på om det kan være en idè å merke fiskene før de slippes ut igjen. Kanskje det er en "fiskeforsker" der du bor som kan være interessert i å se hvor de havner etter hvert? PS: Her jeg bor er det en del sei som er merket for å se hvor de gjør av seg, og de som fanger dem vinner flax-lodd :-)


Dette har jeg aldri tenkt på. Vet at de merker laks for og se vandringsmønsteret,men har ikke hørt om merking av vanlige saltvannsfisker.Det er nok ingen "fiskeforsker" her i nærheten som jeg vet om..
Hva med å ta kontakt med flødevigen?
Lars Vegar Steine
[QUOTE=Shiramor]Veldig spennende det du holder på med. Lurte på om det kan være en idè å merke fiskene før de slippes ut igjen. Kanskje det er en "fiskeforsker" der du bor som kan være interessert i å se hvor de havner etter hvert? PS: Her jeg bor er det en del sei som er merket for å se hvor de gjør av seg, og de som fanger dem vinner flax-lodd :-)


Dette har jeg aldri tenkt på. Vet at de merker laks for og se vandringsmønsteret,men har ikke hørt om merking av vanlige saltvannsfisker.Det er nok ingen "fiskeforsker" her i nærheten som jeg vet om..

Mulig de kunne være interessert *S*
Monadi
[QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=Shiramor]Veldig spennende det du holder på med. Lurte på om det kan være en idè å merke fiskene før de slippes ut igjen. Kanskje det er en "fiskeforsker" der du bor som kan være interessert i å se hvor de havner etter hvert? PS: Her jeg bor er det en del sei som er merket for å se hvor de gjør av seg, og de som fanger dem vinner flax-lodd :-)


Dette har jeg aldri tenkt på. Vet at de merker laks for og se vandringsmønsteret,men har ikke hørt om merking av vanlige saltvannsfisker.Det er nok ingen "fiskeforsker" her i nærheten som jeg vet om..

Mulig de kunne være interessert *S*

Tviler kanskje på at havforskningsinstituttet er interressert i mine akvariefisker. Føler ikke at jeg kan kontakte dem å spør om de er interressert å merke fiskene mine..
Har noen ulker i akvariet.
Den første er vanlig ulke. Den kan faktisk bli hele 60 cm lang,men den jeg har er ikke mer en ca 20 cm. Liker seg i rørene jeg har lagt ut.

Den andre er en dvergulke. Den er ca 10cm lang,kan maks bli 17-18cm.
Dvergulka er en mester i kamuflasje,den går nesten i ett med omgivelsene.
Er derfor også veldig vanskelig å få gode bilder av den..
Alle kråkebollene jeg hadde har dødd Eneste forklaringen jeg har på det er at jeg har sett bergnebb og grønngyltene har gått løs på piggene til kråkebollene.
Først såg jeg at de var piggløse,deretter døde de..

Har hatt kråkeboller før og de har klart seg utmerket,men da hadde jeg ikke disse fiskene i akvariet.
Så nå vet jeg at jeg ikke skal ha disse artene i akvariet samtidig igjen..
Fått meg en ny fisk i akvariet idag. Det er en liten hvitting. Den er ikke mer en 10 cm lang.
Hvittingen kan bli 55 cm. Den regnes som en delikatesse og blir kalt havets kylling.

Fisker mye Hvitting her og ja den er en hærlig matfisk, stilig å se den i et akvarie.
synd med kråkene dine
Mvh Per
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap