Rognkjeksens akvarium (side 7)

Har vært borte noen dager,og da jeg kom hjem idag var den store hummeren min død.
Vet ikke hvorfor den døde,men har merket den har vært mindre i bevegelse i det siste..

Hummeren er den eneste skapningen jeg har hatt lenger enn en sesong..

Siden jeg har hatt den så lenge synes jeg dette var triste greier..

Hummerfiske starter neste helg så kanskje jeg får meg en ny fin en..
Fisker hummer på hobbybasis med et par teiner.
Kan bare ha en hummer iakvariet,eller to hvis det er han og hun. To hanner blir bare trøbbel.

Å det var trist....men det er jo ikke farlig når man kan hente de opp fra sjøen selv...)
Det var jo leit siden du har hatt den ei stund.
Send gjerne noen hummere hit *sikler*

Mvh Per
blondviking
Det var jo leit siden du har hatt den ei stund. Send gjerne noen hummere hit *sikler* Mvh Per


Tviler på de tåler å bli sendt med posten.

Fisker hummer vel så mye for å ha i akvariet som til mat. Syns det er noen fantastisk flotte skapninger.. "havets kardinal" som den kalles.
har til vurdering om det skal en kreps eller 2 i det store karret når det kommer opp, Abbor blir det sikkert.
Spørs om hummeren hadde smaka godt etter en tur med posten ja hehe

Mvh Per
Har tatt mer tare oppi akvariet. Bruker mer tare når jeg har små fisker i akvariet enn når jeg har store.
Taren blir brukt både som gjemmested og soveplass,spesielt av leppefiskene.
Viktig å ha en plass å sove om natten.

Taren jeg bruker er blæretang,fordi den står av seg selv i vannet.
Den henter jeg på en strand et stykke fra der jeg bor. Må finne en passelig sten med en god tarebusk på.
hmm tenk og kunne dykke ned i butikken da om velge fra øverstehylle da.. lol...
Lars Vegar Steine
Har tatt mer tare oppi akvariet. Bruker mer tare når jeg har små fisker i akvariet enn når jeg har store. Taren blir brukt både som gjemmested og soveplass,spesielt av leppefiskene. Viktig å ha en plass å sove om natten.:) Taren jeg bruker er blæretang,fordi den står av seg selv i vannet. Den henter jeg på en strand et stykke fra der jeg bor. Må finne en passelig sten med en god tarebusk på.

Å jeg får sånn lyst til å hjem å gå nedi fjæra å kjenne lukten av salt sjø....lete etter krabber å finne fine steiner og skjell...
De leppefiskene blir de store? Har aldri hørt om de før....)
Heidi Ingdal
[QUOTE=Lars Vegar Steine]Har tatt mer tare oppi akvariet. Bruker mer tare når jeg har små fisker i akvariet enn når jeg har store. Taren blir brukt både som gjemmested og soveplass,spesielt av leppefiskene. Viktig å ha en plass å sove om natten.:) Taren jeg bruker er blæretang,fordi den står av seg selv i vannet. Den henter jeg på en strand et stykke fra der jeg bor. Må finne en passelig sten med en god tarebusk på.

Å jeg får sånn lyst til å hjem å gå nedi fjæra å kjenne lukten av salt sjø....lete etter krabber å finne fine steiner og skjell...
De leppefiskene blir de store? Har aldri hørt om de før....)

Leppefisker er bare en fellesbetegnelse som ofte blir brukt på bergnebb,gressgylte,berggylte,blåstål og gressgylte.
Kallenavnet kommer av de kraftige leppene disse fiskene har.

De er alle medlem av berggyltefamilien som er den rette betegnelsen..
Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....)
Enig med ho Trønderberta
og at noen holder på med et er stiiilig
Heidi Ingdal
Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....:-))


Enig i det.Berggyltfamilien er nok de mest fargerike fiskene våre. Det er 6 arter av berggyltfamilien langs norskekysten.

3 av disse artene lever av blant annet av parasitter som sitter på andre fisker.

Det er gressgylt,grønngylt og bergnebb.. (fiskene på bildene)

Disse artene blir brukt til avlusing i oppdrettsanlegg,der de spiser lusene som fester seg på laksen.
Var ute å trekte hummerteinene mine idag og fikk 2 hummer Den ene var under minstemål og ble satt tilbake. Den andre var ca 30 cm og BLÅ.

Har hørt om blå hummer,men aldri fått det selv.
Mange hummer har blåskjær på kroppen,men her er hele hummeren blå.

Dette var en fantastisk flott hummer til å få til akvariet.
Lars Vegar Steine
Var ute å trekte hummerteinene mine idag og fikk 2 hummer:) Den ene var under minstemål og ble satt tilbake. Den andre var ca 30 cm og BLÅ.:) Har hørt om blå hummer,men aldri fått det selv. Mange hummer har blåskjær på kroppen,men her er hele hummeren blå. Dette var en fantastisk flott hummer til å få til akvariet.:):)

Oj så flott den var...blåmann. Hva gjør du med den ? Spiser den eller lar du den få komme tilbake til sjøen? )
Lars Vegar Steine
[QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....:-))


Enig i det.Berggyltfamilien er nok de mest fargerike fiskene våre. Det er 6 arter av berggyltfamilien langs norskekysten.

3 av disse artene lever av blant annet av parasitter som sitter på andre fisker.

Det er gressgylt,grønngylt og bergnebb.. (fiskene på bildene)

Disse artene blir brukt til avlusing i oppdrettsanlegg,der de spiser lusene som fester seg på laksen.


Jeg husker det var en periode vi fisket masse av disse fiskene under bryggen for så å selge de til nærmeste lakseoppdrett her på vestlandet, fikk 15 kr fisken, og det var mye penger det når jeg var 12 år gammel.
Gøy er det å fiske disse og, med en liten krok(uten motkrok) og snøre med en snegl eller reke på, så kommer de i hopetall og tilslutt er det en som sitter.
kle på den.. den fryser jo.. er jo helt blå av kulde... lol
Heidi Ingdal
[QUOTE=Lars Vegar Steine]Var ute å trekte hummerteinene mine idag og fikk 2 hummer:) Den ene var under minstemål og ble satt tilbake. Den andre var ca 30 cm og BLÅ.:) Har hørt om blå hummer,men aldri fått det selv. Mange hummer har blåskjær på kroppen,men her er hele hummeren blå. Dette var en fantastisk flott hummer til å få til akvariet.:):)

Oj så flott den var...blåmann. Hva gjør du med den ? Spiser den eller lar du den få komme tilbake til sjøen? )

Enten slipper jeg den ut i sjøen eller så lar jeg den gå i en stor samlekasse i perioden jeg har akvariet ute av drift. Den avgjørelsen får jeg ta når den tid kommer.
Men en ting er sikkert, den skal ikke i gryta..
FiskeAlex
[QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....:-))


Enig i det.Berggyltfamilien er nok de mest fargerike fiskene våre. Det er 6 arter av berggyltfamilien langs norskekysten.

3 av disse artene lever av blant annet av parasitter som sitter på andre fisker.

Det er gressgylt,grønngylt og bergnebb.. (fiskene på bildene)

Disse artene blir brukt til avlusing i oppdrettsanlegg,der de spiser lusene som fester seg på laksen.


Jeg husker det var en periode vi fisket masse av disse fiskene under bryggen for så å selge de til nærmeste lakseoppdrett her på vestlandet, fikk 15 kr fisken, og det var mye penger det når jeg var 12 år gammel.
Gøy er det å fiske disse og, med en liten krok(uten motkrok) og snøre med en snegl eller reke på, så kommer de i hopetall og tilslutt er det en som sitter.


Har også sittet i timevis å fisket på disse fiskene på brygga som liten,utrulig spennende
Nå gjør jeg det samme med sønnen min,er fremdeles kjekt

Lars Vegar Steine
[QUOTE=FiskeAlex][QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....:-))


Enig i det.Berggyltfamilien er nok de mest fargerike fiskene våre. Det er 6 arter av berggyltfamilien langs norskekysten.

3 av disse artene lever av blant annet av parasitter som sitter på andre fisker.

Det er gressgylt,grønngylt og bergnebb.. (fiskene på bildene)

Disse artene blir brukt til avlusing i oppdrettsanlegg,der de spiser lusene som fester seg på laksen.


Jeg husker det var en periode vi fisket masse av disse fiskene under bryggen for så å selge de til nærmeste lakseoppdrett her på vestlandet, fikk 15 kr fisken, og det var mye penger det når jeg var 12 år gammel.
Gøy er det å fiske disse og, med en liten krok(uten motkrok) og snøre med en snegl eller reke på, så kommer de i hopetall og tilslutt er det en som sitter.


Har også sittet i timevis å fisket på disse fiskene på brygga som liten,utrulig spennende
Nå gjør jeg det samme med sønnen min,er fremdeles kjekt


Men lever disse på ganske grunt vann da? jeg elsker å fiske og kan sitte på timesvis ute i båt og fiske....til mannens store fortvilelse...)
Heidi Ingdal
[QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=FiskeAlex][QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....:-))


Enig i det.Berggyltfamilien er nok de mest fargerike fiskene våre. Det er 6 arter av berggyltfamilien langs norskekysten.

3 av disse artene lever av blant annet av parasitter som sitter på andre fisker.

Det er gressgylt,grønngylt og bergnebb.. (fiskene på bildene)

Disse artene blir brukt til avlusing i oppdrettsanlegg,der de spiser lusene som fester seg på laksen.


Jeg husker det var en periode vi fisket masse av disse fiskene under bryggen for så å selge de til nærmeste lakseoppdrett her på vestlandet, fikk 15 kr fisken, og det var mye penger det når jeg var 12 år gammel.
Gøy er det å fiske disse og, med en liten krok(uten motkrok) og snøre med en snegl eller reke på, så kommer de i hopetall og tilslutt er det en som sitter.


Har også sittet i timevis å fisket på disse fiskene på brygga som liten,utrulig spennende
Nå gjør jeg det samme med sønnen min,er fremdeles kjekt


Men lever disse på ganske grunt vann da? jeg elsker å fiske og kan sitte på timesvis ute i båt og fiske....til mannens store fortvilelse...)

De er som kjent bryggefisk som man kaller det, altså de befinner seg ofte på grunt vann under brygger o.l.
Er utrolig gøy når det er stille vann så kan man se alle fiskene som kommer, har selv fått masse gøy fisk på denne måten, flyndre har jeg også fått en gang, da jeg klarte å se den ligge på bunnen, så lå jeg agnet rett foran den, etter noen gode 15 min så gikk den på, og jeg fortet meg å få den opp, det er utrolig gøy, så det er absolutt noe å anbefale
Synes det er like gøy den dag idag
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap