Rognkjeksens akvarium (side 8)

Heidi Ingdal
[QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=FiskeAlex][QUOTE=Lars Vegar Steine][QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg syns det er utrolig at det finns så flotte fisker i norskehavet....:-))


Enig i det.Berggyltfamilien er nok de mest fargerike fiskene våre. Det er 6 arter av berggyltfamilien langs norskekysten.

3 av disse artene lever av blant annet av parasitter som sitter på andre fisker.

Det er gressgylt,grønngylt og bergnebb.. (fiskene på bildene)

Disse artene blir brukt til avlusing i oppdrettsanlegg,der de spiser lusene som fester seg på laksen.


Jeg husker det var en periode vi fisket masse av disse fiskene under bryggen for så å selge de til nærmeste lakseoppdrett her på vestlandet, fikk 15 kr fisken, og det var mye penger det når jeg var 12 år gammel.
Gøy er det å fiske disse og, med en liten krok(uten motkrok) og snøre med en snegl eller reke på, så kommer de i hopetall og tilslutt er det en som sitter.


Har også sittet i timevis å fisket på disse fiskene på brygga som liten,utrulig spennende
Nå gjør jeg det samme med sønnen min,er fremdeles kjekt


Men lever disse på ganske grunt vann da? jeg elsker å fiske og kan sitte på timesvis ute i båt og fiske....til mannens store fortvilelse...)

Ja disse lever på grunt vann på sommeren,bare på et par meter. Du fisker dem lettest på brygger i båthavner o.l.

På vinteren trekker de ut på dypere vann der det er varmere.
En nydelig hummer, men eg er mer imponert av siteringen deres
Donald
En nydelig hummer, men eg er mer imponert av siteringen deres ;-)

siterer deg også jeg....he hee det blir som det eventyret ..hva heter det...nei nå siterer han deg også...
FY in i hete for en hummer, nydeligste jeg har sett, bare helt råstilig
Blå'n
Den hummeren var knallstilig da.
Det karet ditt må jo være eller bli en turistatraksjon...da kommer jeg og titter.....)
Heidi Ingdal
Det karet ditt må jo være eller bli en turistatraksjon...da kommer jeg og titter.....:-))


Det er bare å komme Har mange naboer og andre nyskjerrige som er innom for og se. Er bare hyggelig det.




To av blåstålene har begynt en intern kamp seg imellom.
Vet ikke om det er på grunn av terretorium eller hunnene..

De går å dunker borti hverandre og biter seg fast i munnen på hverandre,en merkelig form for kamp,men interessant å se på

Kan vær det er gyting på gang og derfor hannene begynner å bli litt hissig
er nok hanner som sloss om teritorier og damene ja.. ser dette av og til på troffene våre og..
Glad vi menn ikke sloss på den måten! :P
Ronny-André
Glad vi menn ikke sloss på den måten! :P

Ser det for meg,,Hadde vært noe

De skalldyrene jeg har for øyeblikket er taskekrabber,strandkrabber og hummer.
Det hender jeg også har trollkrabbe,pyntekrabbe og sjøkreps.

Sjøkreps og trollkrabbe får jeg ikke ofte. Bruker en stor havteine som jeg setter på dypt vann,sjøkrepsen lever på dybder fra 50m og dypere.

Går faktisk veldig greit med mange forskjellige skalldyr på samme tid i akvariet.
Litt slåssing blir det,det er ikke til å unngå. Men det er sjelden noen dør av slåssing,men det ligger av og til klør og ben løse på bunn.

Ser du har noen sjøkreps Tar med sitron å majones når/om jeg kommer hjem til deg :P

Mvh Per
PS Til dere andre husk å nominere dette karret til månedens karr
blondviking
Ser du har noen sjøkreps :-) Tar med sitron å majones når/om jeg kommer hjem til deg :P Mvh Per PS Til dere andre husk å nominere dette karret til månedens karr :-)


Har ingen sjøkreps for øyeblikket,men når jeg får noen er det bare å komme

Sist gang jeg hadde sjøkreps,hadde jeg også steinbit i akvariet og det var en dårlig kombinasjon De ble steinbitmat...

Skal ikke ha større steinbiter i akvariet lenger,de er for grådige...
ja vet og bite fra seg de der karene der ja hehe
Jaggu er jeg glad for at jeg oppfordret deg til å starte din egen tråd. For dette er virkelig gøy og inspirerende å se. Hadde jeg bare bodd næremere sjøen som deg..... meget bra bilder har du også

keep up the good work buddy
Sier ikke neitakk til fersk steinbit heller jeg hehe Ja jeg er glad i sjømat

Loffen eeh Loffa Godt du fikk lurt ham til det, hæææælig tråd med myyyyye bra bilder, som vel bør kunne komme i fiskebasen??
blondviking
Sier ikke neitakk til fersk steinbit heller jeg hehe Ja jeg er glad i sjømat Loffen eeh Loffa Godt du fikk lurt ham til det, hæææælig tråd med myyyyye bra bilder, som vel bør kunne komme i fiskebasen??




Kanskje steinbitten også spiser blonde-vikinger? Pass på sjegget, hehe.
blondviking
Sier ikke neitakk til fersk steinbit heller jeg hehe Ja jeg er glad i sjømat Loffen eeh Loffa Godt du fikk lurt ham til det, hæææælig tråd med myyyyye bra bilder, som vel bør kunne komme i fiskebasen??


Vet ikke hvordan man får lagt ut bilder i fiskebasen.. Trodde det kanskje var for "vanlige akvariefisker"..??

Har prøvd å være med i fotokonkuransen men bildene mine har for høye PX.
Vet det går å laste ned program for og få ned PX,men følte det var mye arbeid og få til..
Noen som har erfaring og råd om dette??
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap