Forslag på hva slags fisk i akvariet mitt

Jeg har et 63 l akvarium med fem guppy og fire neontetra. Jeg ska kjøpe flere fisk neste uke og trenger noen råd om hva slags arter jeg skal ha. Tenkte litt på flere av de jag har, men syntes det ble litt for kjiipt. Så jeg spør dere om råd
Neontetra bør være flere enn 4. Øk stimen til minst 15 så blir det tøft.

Du kan også ha en bunnlevende art i tillegg. Kuhliål, Ancistrus, Corydoras for å nevne noen.


-Tim
tenkte å kjøpe fem- seks til og kanskje to- tre kuhlii- ål


men noen andre forslag?
Sara Beate
tenkte å kjøpe fem- seks til og kanskje to- tre kuhlii- ål men noen andre forslag?



Vil hevde det nærmer seg fullt. Blir fort rotete å se på med for mye forskjellig på liten plass.


-Tim
ja, du har rett


tror jeg tar de som jeg nevnte i sta


takk for alt Tim
Ingen problem.

Bare husk at Kuhli må ha fin sand.


-Tim
Inaktiv bruker
Ville solgt guppyene og byttet ut med corydoras og kjøpt 3-4 neontetra til.
Tim
en vennine av meg har et 20 liters akvarium, og der har hun to kuhlii, og grus


er det vendig viktig at de har sand?

og i så fall, må jeg jo bytte til sand, ødelegger jeg for de andre fiskene da?
Sara Beate
en vennine av meg har et 20 liters akvarium, og der har hun to kuhlii, og grus er det vendig viktig at de har sand? og i så fall, må jeg jo bytte til sand, ødelegger jeg for de andre fiskene da?



Jeg vet ikke om noen fisker som MÅ ha grus, men mange MÅ ha sand. Corydoras f.eks.

Kuhli leter etter mat ved å sile sanden og spytte den ut over gjellene. De fyker også mye rundt omkring og kan skade seg dersom grusen har skarpe kanter.


-Tim
det runde små steiner jeg har, men vil prøve med kuhlli uansett
Inaktiv bruker
Det er ikke så altfor lurt. Kuhlii graver av natur så ved å a grus så tar du faktisk fra den et instinkt. Beklager å være gledesdreper altså ;I

Lykke til :P
En annen ting er at å se på en Kuhli som graver, ved å "spise" sand er veldig artig.


-Tim
Man bør legge karet til rette for fiskene man vil ha, ikke tvinge dem til å leve i ugunstige forhold. Det er ikke vanskelig å bytte til sand, og det er definitivt best for kuhliiene. Håper virkelig du enten bytter substrat, eller lar være å kjøpe kuhliier.

Du ødelegger ikke for de andre fiskene om du bytter til sand forresten!=)
men hva om je har halve akvariet med sand??
Synes du uansett skal bytte til sand som de på forumet her anbefaler jeg. Regner med du vil at kuhliene skal ha det så godt som mulig,, og det får de med sand og ikke med grus
Bytte til sand i halve karet blir bare kaos. Snart har du lett blanding overalt.

Er det noen grunn til at du ikke vil ha sand? (Spør fordi jeg er nysgjerrig, selv elsker jeg sand i bunnen av mine akvarier.)
nå har jeg bestemt meg! I morgen kjøper jeg sand og selger grusen min

var det lurt??
Det er lurt å bytte til sand, ja.

Men ikke regn med å få solgt brukt, skitten grus... Jeg tror de fleste er glade for få gitt den bort overhodet. Men det er mulig du har flaks, og kan kanskje få en femtilapp for den.
den er helt ny, kjøpte den for to tre uker siden
Veldig bra beslutning

Hvis du ikke får solgt grusen/gitt den bort, så er Biltemasand rimelig. Så på biltemas hjemmesider at de har et varehus i Kristiansand.

Hvis du drar dit har de sand til 54,90 for en sekk. Og den sekken holder i massevis i karet ditt !

Grov korn størrelse 0,2 - 1 mm(denne bruker jeg) Artikkelnr 17-5425
Fin korn størrelse 0,1-0,7 mm Artikkelnr 17-5422

På bildet ser du hvordan den ser ut i karet. (Og jeg bruker den grove)

Biltema er ypperlig sted å sende far/samboer Bare å sende med artikkelnummeret.

Ellers er jo rådasand mulig å få tak i på de fleste Zoo forretninger. Men da noe dyrere.

Edit: Og hvis du skulle ønske deg noe annet enn Kuhli ål som bunnfisk. (Jeg syntes de er skumle for de ligner på slanger:-P) Disse herlighetene er vært en titt. Mini corydoraser
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap