Noen som vil gi meg tips til fisk i brakkvann?

Hei!

Jeg skal innen 6mnd skaffe meg en slamkryper og etter som de er ganske grisete så vil jeg ha 1-2 fisker som 'rydder opp' etter slamkrypern noen som har tips til type?. Størelsen på akvariet er 63L men jeg regner ut 9-12 L å svømme på for disse fiskene ettersom noe av akvariet kommer til å bli land.
Fisken må jo også ofc kunne trives i brakkvann

Btw, hvis dere har tips til hvordan jeg kan designe akvariet så kom med dem trenger inspirasjon!!


Tror ikke det er så mange brakkvannsfisker som vil trives i så lite vannvolum.
Jeg vet ingen ferskvannsfisker heller som trives i så lite vann. Kanskje heller satse på noe reker eller snegler. Vet ikke noe om brakvannsarter, men det er jo bare å søke i basen eller på nettet.
Hva med pseudomugil gertrudae, rhinohorn goby, eller nerite snegler? Guppy kan også gå i lav salinitet. (
Hmm, ok takk for svar.

Nå regna jeg bare raskt ut sånn ca hva jeg trodde dem kunne få å svømme på men jeg kan se om jeg får laga en glass hylle som kan fungere som strand for slamkryperen sånn at fiskene som eventuelt skal bo der kan få mer å svømme på

vil helst ha en fisk som kan 'rydde opp' etter slamkryperen
Du gjentar dette med å "rydde opp". Det trodde jeg var din jobb, som eier av dette slamkryperdyret....
Hvis du med "rydder opp" mener fisk som spiser bæsjen etter slamkryperen, så kjøper du fisk på helt feil grunnlag. Det er ingen fisk som spiser dritt.

Maten til slamkryperen skal vel gis i så små og kontrollerte mengder at evt matrester skulle du selv klare og plukke ut.
Ryddefisk i brakkvann
forslag: Brachygobius xanthozonus (humlegoby). har en liten gjeng av disse i brakkvann hvor de jobber som "ryddefisk" for kulefisken.

Neale Monks er editor for en bok som står høyt på ønskelisten min, og han er cool nok til å legge ut og dele sin kunnskap med massene på sin hjemmeside: http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/brackishfaq.html (direkte link til brackish FAQ).

han skriver blant annet om mudskippers (som helst ikke vil ha noen store fisker som selskap):

Because the filter cannot clean the sand above the waterline, compensate for this by regularly cleaning up the tank, removing uneaten food and fish wastes.


så litt rydding må man nok gjøre selv, men litt hjelp kan man nok også få:

...small fish can be added, with livebearers and gobies being the most obvious choices.


og om humlegobyene skriver han at du kan ha ca 10 stk i 20 liter, så 5 stk på 10 liter skulle nok gå greit.

tusen andre ting man kunne sitert, men ta en kikk på brack-faq'n og les selv (mannen skriver godt!). og jaggu har han ikke et forslag til setup for mudskippers også:

[External Image]
og ja, glemte kanskje den enkleste løsningen: sandsnegler.

står i basen her på akvaforum at de kun lever i ferskvann, men det er ikke riktig. har hatt sandsnegler i brakkvann (SG 1.005) i snart to år. og i følge den engelske artikkelen på wikipedia tåler disse mye mer salt:

Although normally a freshwater snail, this species is very tolerant of brackish water, and has been recorded in waters with a salinity of 30 ppt, which is about 85% the salinity of normal seawater.


kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Red-rimmed_melania

Mr. Monks har mer info om denne og andre snegler som trives i brakkvann: http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/FAQ/8b.html
mona o
Du gjentar dette med å "rydde opp". Det trodde jeg var din jobb, som eier av dette slamkryperdyret.... Hvis du med "rydder opp" mener fisk som spiser bæsjen etter slamkryperen, så kjøper du fisk på helt feil grunnlag. Det er ingen fisk som spiser dritt. Maten til slamkryperen skal vel gis i så små og kontrollerte mengder at evt matrester skulle du selv klare og plukke ut.


Når jeg sier 'rydde opp' så mener jeg ikke at jeg skal ha fiskene bare sånn at jeg slipper å rydde hos slamkryperen. Jeg har bare hørt at slamkrypere er utrolig grisete og jeg har ikke tid til å rydde flere ganger i uken så jeg trenger fisker som kan hjelpe meg litt. fiskene er jo også en stor del av akvariet og jeg ser ikke ned på dem i forhold til salmkryperen som også skal bo i akvariet.
Tusen takk!!! teppemann linkene og tingene du skrev var utrolig til hjelp!, har så vidt begynt med desing av akvariet, men fiskene kan ikke komme før om noen mnd gleder meg utrolig mye
Inaktiv bruker
jeg har eplesnegler i mit slamkryper kar og det funker kjempebra
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap