Svarte pelsaktige dotter/alger?

I et av mine 64l.akvarie, har det nå bare blitt flere og flere svarte pelsaktige små dotter på flere av plantene. hva er det for noe? Er det farlig for fiskene?
Kan ikke finne ut av hva det er og hvorfor de sprer seg sånn. Virker ikke som fiskene eller mine 5 KAE eter de i det hele tatt. Håper noen vet hva jeg skal gjøre, eller om de bare kan være der?
Det ser bare ikke så pent ut, begynte med å klippe vekk angrepne blader, men nå er de jo overalt- så hvis jeg fortsetter å klippe vekk blader, vil det jo knapt bli planter igjen:0
Høres veldig ut som penselalger. Disse liker seg veldig godt der det er sterk strøm, så du kan prøve å justere ned utstrømmen på filteret, eller justere hvor utblåsen blåser, slik at strømmen reduseres.

Salt tar visstnok drepen på penselalgene, men jeg vet ikke hvor enkelt det er å gjennomføre i praksis - jeg har aldri prøvd.

ja, jeg fant faktisk et bilde av dem, slik de ser ut, så du har rett; det er penselalger. Leste at en bør fjerne angrepne blader, men det kan/tør jeg ikke, for da vil det som sagt ikke bli blader igjen
Bruker litt Ektozon, for hvert vannbytte( en gang pr.uke), men det hjelper tydeligvis ikke da,( men jeg bruker det jo ment til noe annet: forebygging mot sopp/parasitter). Ang.strømredusering av vannet, tror jeg ikke det går an på den filterpumpa jeg har. Det er en AM-TOP professional, innvendig filter.
Uansett, takk for svar
Å tilsette salt jevnlig trenger du ikke Vi spiser jo ikke antibiotika daglig vi heller, i tilfelle vi skulle få halsbetennelse en gang.

Saltbehandlingen må penselager går på å tømme salt direkte på algene, siden de da vil dø. Men jeg vet ikke om plantene tåler det... salt rett på penselalgene er kanskje mest ment for bruk på røtter? Jeg er usikker.

Penselalger er veldig gjenstridige, og så lenge du ikke fjerner alt, tar det bare en liten stund så sprer det seg igjen. Hvis plantene dine er veldig angrepet hadde jeg vurdert å kjøpe nye planter - f.eks her på forumet (billigere enn i butikken som regel), og fått ut alt det er penselalger på i karet.

Jeg er også skeptisk til salting rett i karet, siden enkelte arter er veldig ømtålige for salt (typisk er pansermaller og andre maller). Jeg har som sagt ikke prøvd saltemetoden og vet derfor for lite om hvordan den fungerer i praksis, spesielt siden du har algene på planter.
Plussmedlem
Fjern plantene/bladene som er infisert, ta ut steiner og andre faste installasjoner og skrubb dem godt, skift vann oftere og kjøp nye planter. Ellers er det lite å gjøre med penselalger.
SAE eter visstnok disse, men kun hvis det ikke er annet. Mulig eplesnegler kan gjøre en innsats da. Har hørt at disse skal være rimelig rå på algebeiting.
skrekk og gru..fjerne alt..? Sukk, er ikke lenge siden jeg måtte ta hele dette akvariet pga.noe annet merkelig fenomen( hvite loklumper/støv? overalt på bunnen). Da ble hele akvariets gjenstander skyllet og rengjort,samt de røttene jeg hadde IKKE ble satt inn igjen, pga.at det kom en hvit masse ut av den ene rota.
Nå er det altså på`n igjen, bare med sorte skrekkalger
Har heldigvis et 64l.akvarie til, som ikke har slike problemer, men der er det 2 voksne platyhunner ,1 voksen mollyhann og 3 KAE.
I det "syke" akvariet er det: 3 platyhanner(yngel 4-5mnd), 2 platyhunner(yngel), 1 mollyhunn-yngel, 1 gullbarbe(?)-yngel, 5 KAE.,10 neontetraer og en hvit voksen mollyhunn.
Altså 29 fisker i et kar...til rengjøring er gjort..vil det gå bra?
Det vil vel bli utrolig fiskesomt i et akvarie da?
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie S. Hårvik
Reklame for plussmedlemskap