Algmiddel. første gang. (tetraaqua algizit 10 tab.)

Hei... Sitter med boksen i hånda nå.

Regnet med det var en instruksjon inne i pakka. Men det var det ikke..

Googlet det, og der står det 1 tablett per 40 liter..

Men bak på esken står det 1 tablett per 20 liter..

Uansett, jeg tok i 4 tabletter etter som det sto på pakken. Og jeg har 80-90 liters akvariet.


Men så står det "kreves at akvariet luftes under behandlingstiden" ..
Men det står jo ikke hvor lenge den behandlingstiden er!?


Også står det: "Uskadelig for fisker planter og mikroorganismer.."

Men så står det lengre nede: "Skadelig for vannlevende organismer: kan forårsake uønsket langtidsvirkning i vannmiljøet.."


Så nå er jeg virkelig i villråde..


1. Kommer sneglene mine til å dø nå? (Har jeger snegler jeg sjelden ser alle av.)

2. Hvor lenge må jeg lufte?

3.Hva vil det si å lufte? Må jeg ta av begge glass platene og la det stå helt åpent? (Tok ikke kjangsen på noe annet, så står helt åpent uten lys med en bord vifte som blåser på.)

4. Hvor lenge må jeg la det stå åpent før jeg kan sette på glass platene igjen, og få lagt på lyset? (Kan ikke legge på lyset, uten at minst én dekk plate ligger der.)

Vil bli kvitt de hersens algene, men nå ble jeg jo usikker på hva jeg har gjort..
Kan ikke svare på alle spørsmål siden jeg ikke har hørt om middelet. Men lufting vil si å benytte en luftpumpe/luftestein som sørger for økt oksygenmengde i vannet. Jeg vil tro at du også kan lufte ved å ta av dekkglass og la ei vifte blåse ned på akvariet. Du skal lufte i behandlingsperioden, dvs fra første gang du tilsetter til siste gang, gjerne en dag eller to etterpå for å være sikker.
Oi.. Sånn luft pumpe har jeg ikke. Men jeg skal gå å ta av den regulatoren på enden av slangen på pumpa mi nå. (Fluval 4 + med sånn innsug jeg modifiserte til å passe en slange også setter jeg den regulatoren i enden av slangen i stede, ellers blir den for høy og passer ikke med dekk glasset uten at jeg måtte ha skjært spor til den i glasset.)

Skal bare tilsette en gang..

Også står det: "Ved behov repeteres behandling etter 3-4 uker"

Betyr det at jeg skal lufte i 3-4 uker?

Edit: Ah.. Behandlings perioden er den dagen jeg la i de tablettene? De er oppløst/borte nå.. Så da kan jeg bare vente 2-3 dager og sette det i normal funksjon igjen?

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap