Ei lita krise i kr. sand

Mi Fluval 2 stoppet. Jeg satt foran akvariet (60 ltr) for å sjekke kjønn på mine små, da pumpa plutselig stoppet. I akvariet har jeg to voksne platy, en ancistrus og 10-15 yngel.
Vil disse overleve til i morgen, da jeg kan få kjøpt ny pumpe, eller bør jeg flytte de over i 100 literen, som er befolket med guppy, molly, ancistruser, glassmaller og sverddragere?

Setter pris på raskt svar !!!!!
Det går nok fint, hvis du tar et lite vannbytte, 10% og tar ut filteret og vasker det, slik at ikke altfor mange døde bakterier blir skylt ut i vannet når du får tak i ny pumpe, og så må du kickstarte den nye pumpa med filtermateriale fra den gamle, og bytte vann ofte i dagene etterpå for å unngå nitritt-topp.

På den måten får pumpa startet opp med mye av det gamle vannet, og vil da gå seg fortere inn, en hvis du panikkskifter 50-60% av vannet ikveld!
Har du prøvd å ta ut impelleren, rense den og så prøve å starte filteret igjen?

Høres vel litt rart ut at den stoppet, som regel hvis den er skitten så er det mer det at den ikke starter igjen etter at vi selv har stoppet den, men... hvis du ikke har sjekket, kan det jo være en idé å prøve
Jeg vet ikke hva impelleren er, hvordan kommer jeg til den?
Ta av selve filterhuset (der filteret sitter). Se på undersiden da, så vil du se en liten "Propell". Det er impelleren. Denne sitter fast ved hjelp av magnet, så du kan bare dra den rett ut. Skyll den i vann og gni vekk det som måtte sitte på den slik at den ikke er sleip lengre. Deretter bruker du en q-tips og "graver ut" så mye skitt du kan fra det hullet den satt i.

Sett den på plass igjen, sett på filterhuset igjen, og se om den vil starte
Det gikk!!!!

Tusen takk, Elin! Pumpa suser og går som bare heia!!!

Nå kan jeg sove med god samvittighet!!!

TUSEN TAKK
Jippi!! Jeg er så glad for at det fungerte hos deg

Dette er egentlig vanlig på disse filtrene. Samler det seg for mye skit inni der, så virker ikke magneten lengre, og da går ikke impelleren rundt. Da vet du hvert fall hva du skal gjøre senere om filteret ikke vil starte igjen. Ganske uvanlig at det stopper helt av seg selv, som regel merker du det etter vannbytter - at filteret ikke starter når du plugger i kontakten.

Men gjør du det til en vane å sjekke inni der med jevne mellomrom (tenk på hvor lenge filteret har gått hittil, så kan du jo i starten tilpasse rensingen din etter det), så skal dette gå helt fint. Jeg må gjøre det på mine også
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap