Pumpe og filter

Jeg har ett Juwel 600 kar, som fulgte med pumpe og filtre,
men jeg bare lurer på hva hensikten er med de forskjellige filtrene.
Pr idag har jeg ett blått filter, ett grønt, ett lite svart og ett endå mindre hvit som ligger på toppen.
Jeg ser inne på andre linker her inne på siden at noen snakker om at de har byttet ut til blått, er dette noe jeg burde gjøre også?

De blå og grønne er de filterbakteriene bosetter seg i. Det svarte er sikkert aktivt kull, og det brukes til å fjerne medisinrester o.l, og må byttes ut relativt ofte. Det er det folk bruker å bytte ut, da det sjeldent er bruk for det. Den hvite er filtervatt, og brukes for å fjerne små partikler i vannet slik at det blir klart, og det kan byttes ut så ofte som det trengs, gjerne etter noen måneder. De to siste filterne kan enten byttes ut i svamp for å gi bedre filterkapasitet, men får du mye partikler i vannet etterpå kan du bytte ut i filtervatt igjen.
Ok, men bør jeg da skifte ut den svarte til grønn eller blå?
Ja, du kan hvis du vil. Men det som er dumt er at du må kjøpe ei hel matte (vanligvis) og så klippe til, og mattene koster litt. Men hvis du kjøper en filtersvamp til et hvilket som helst annet filter som likner på kullfilteret ditt i form og størrelse, blir det som regel billigere å kjøpe dette og så klippe av det overflødige.
FiskeAlex
Ok, men bør jeg da skifte ut den svarte til grønn eller blå?


Den svarte skal ikke brukes, så lenge man ikke skal filtrere bort medisinrester etc. Dette er et kullfilter, så bytt dne ut med en blåfilter matte. DA får du mere svamp som bakteriene kan gro på
Maretard
Ja, du kan hvis du vil. Men det som er dumt er at du må kjøpe ei hel matte (vanligvis) og så klippe til, og mattene koster litt. Men hvis du kjøper en filtersvamp til et hvilket som helst annet filter som likner på kullfilteret ditt i form og størrelse, blir det som regel billigere å kjøpe dette og så klippe av det overflødige.


Hvorfor ikke bare kjøpe originale juwel matter som ikke koster allverdens?
Ja, hvorfor ikke gjøre det? Det tenkte jeg faktisk ikke på..:P
Ok, så da er det absolutt ikkje noe poeng og ha det svarte filteret i nå som ikkje det er noe sykdom i karet?
Men kan det gjøre noe skade når det er i?
Det svarte filteret er et kullfilter. Kullfiltre suger til seg alle mulige stoffer i en periode, før den blir mettet. Da er det en viss fare for at den slipper ut igjen alt den har samlet opp de siste få ukene, noe som ikke er bra.

Kullfilter brukes en del i andre lang, hvor vannkvaliteten ikke er så bra som her i Norge. I Norge derimot er vannet så bra at kulfiltre ikke brukes, annet enn i et par dager etter medisinering for å få vekk medisinrestene.

Konklusjon: Ta ut den svarte matten, og erstatt den med en blå svamp
Den grønne svampen absorberer nitrat.

Grønn og sort svamp holder bare i noen få uker før de må skiftes.


-Tim
Ok. Takk for alle rådene jeg har fått av dere.. Ska snarest gå til innkjøp av nye filtre for å få byttet ut kullfilteret.

Jeg skjønner ikke hvorfor man får med kullfilter istede for enda ett blått når man sjeldent bruker kullfilteret!
Det kan være kjekt å ha et kullfilter liggende i tilfelle du må medisinere en gang i fremtiden.

Ellers lages slike filterpakker for å kunne selges i mange land, og det er ikke alle land som har så bra vannkvalitet som det vi har
Ok, men jeg ser at det er to forskjellige type blå filtre, ett grovere enn det andre? hvilket av de bør jeg kjøpe da?
Hva er den boksen som er like stort som ett filter, men er laget av plast og innholder små hvite steiner?
Det er en cirax-boks. Kjempebra filtermateriale. Disse små hvite steinene er rue/porøse og har derfor plass til å huse en enorm mengde bakterier. Anbefaler så absolutt å erstatte den svarte svampen med en slik om du har mulighet.
ElinH
Det er en cirax-boks. Kjempebra filtermateriale. Disse små hvite steinene er rue/porøse og har derfor plass til å huse en enorm mengde bakterier. Anbefaler så absolutt å erstatte den svarte svampen med en slik om du har mulighet.


Ok, kanskje jeg ska kjøpe ett slikt ett istede då. Må se ka det koster først, ikkje så alt for mye penger akkurat no

Har fortiden ett blått, ett grønt, og vatt, tok utav det svarte kullfilteret.
Må komme meg å kjøpe ett filter til, enten det cirax eller ett grønt til.
Da har jeg vært til innkjøp av ett slikt cirax filter. men jeg lurer på hvilken rekkefølge ska alle disse filtrene nedi denne filterboksen?
Jeg har ett blått, ett grønt, cirax og denne hvite filten!
Blått skal først i vannstrømmen. Den grønne kan du hoppe over egentlig. Det er en nitratabsorberende svamp og må byttes relativt ofte. Sett inn en ekstra blå i stedet. Den hvite filten skal til slutt.


-Tim
Bare la den grønne sitte. Når kapslene inni den (som inneholder det "nitratfjernende middelet") er oppbrukt, har svampen uansett fått funksjon som vanlig filtermedie for filterbakterier, på lik linje med de blå. Ingen vits å kjøpe en til, bare å bruke den grønne.

Det er helt normal svamp i dem, kun et par av disse kapslene inni som er forskjellen.
Dette vet jeg, fordi jeg skar en slik grønn svamp i biter en gang, og fant de kapslene inni
Dette visste jeg ikke mona. God info. Jeg trodde den var impregnert slik som kullsvamper.

Da er det så klart bare å la den være

Du har iallefall et veldig effektivt filtersystem nå.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap