Bygging av en japansk inspirert hagedam

Vi går med planen om å bygge en hagedam i 2 år nå. I år skal vi gjøre det. På bilde ser dere plassen hagedammen skal være.
Thujaene, epletre og Mangnolia skal vekk. Grønnsakhage på bilde skal bakover og skjules bak en stativ.
Hagedammen kommer til å være mellom terasse og den nye grønnsakhage. Hoveddammen skal være 5 X 4 X 2 meter og fortsetter med en bekk som sluttes mot fordam lenge bort ved foten av grønnsakhage. På den ene side av dammen mot nabo skal det mures opp en fjellvegg. På fjellveggen skal det være fjellhyller til figurer, planter og blomter. Fjellhyllene fungerer også som naturfilter. Fjellvegg munner ut midt i hagedammen som en oase. Vi skal plante en japansk rød lønn som heter Acer palmatum, japanske gress, minitempel og lykter.
Filtersystem: med variasjon i dypde og formen vil ikke volum til dammen blir større enn 20 tusen liter. Vi har tenkt å montere 2 stykker hovedpumper hver på 20 tusen L/T. En koples til skimmer og en koples til 2 bunnfilter. Den ene pumpe skal ha UV-filter. Jeg har tenkt å bruke kun naturlig filter i form av grus og sand som jeg fyller opp i fjellhyllene og bekken. Jeg er ikke sikkert på om dette filtersystem vil fungere bra!?
Har gått til innkjøp av 2 japankse minitempler og rød lønn. Har satt opp grønnsakhage, det stativet som dere ser lenge bak i bilde. Første nærmest stativ tilhører terassen.

Område der hele damanlegg skal være. Stativ til venstra tilhører terasse men den til høyre er nylig satt opp til grønnsaker.
[External Image]

Plassen på bakken til hoveddammen.
[External Image]

Plassen til bekk og fordammen.
[External Image]
Dette blir spennende å følge med på Badat!
Det høres jo ut som om mye er planlagt. Du spør om dette vil funke, hva tenker du ang fisk?
Skal det være fisk her? Og i såfall hvilke type og hvor mange?
Du skriver at den ikke blir mer enn 20.000L. I Norsk målestokk er det ganske stort
spennende.
Blir koi og forskjellig kanskje?
Hei hagedam folk!
Takk for kommentarne. Veldig hyggelig at dere følger med. Jeg skal prøve å fjerne thujaene i dag. Det regnet litt i dag tidlig. Akkurat nå er utetemperatur perfekt for hagejobb.

Hei Fiske-Arne
I følge målene 5x4x2 meter blir dammen 40 tusen liter. Men pga variasjon i dybde og formen (vil ikke lage firkanter) blir dammen i virkelighet ca. 20 -25 tusen liter. Dessuten skal det være en oasen midt i dammen med masse store steiner rundt omkring. Planter og oase tar jo også litt plass. Er ikke det damsfolk sier: man graver en stor dam men når den er ferdig blir den bare halvparten så stor.
Det jeg er i tvil om er filteropplegget mitt som baserer kun på naturlige filter. Dvs. jeg lager filtrering i fjellhyllene og i bekken. Både fjellhyllene og bekken har fossefall. Filtermaterial skal være små steiner, grus og sand. Også planter jeg forskjellige grønn slik at de er med på å rense vann. Jeg lurer på om dette er godt nok? I prinsippet er dette akkurat samme som filter som vi kjøper i butikken.

En annen ting jeg lurer på er pumpekapasitet. 2 stk. med 20.000 L/T er nesten 2 ganger damsvolum. Det burde holde? Hva er deres erfaring med å ha pumpehus litt under bakkensnivå eller litt under vannstand i dammen? Jeg har tenkt å bygge pumpehus rett under fjell/oasen med luke for inspeksjon. Hva med trykket?

Til Black_Flys
Vi prøver å lage en japansk dam og vi vil ha koi. Derfor planlegger vi en stor dam med 2 meter dypt for at de skal overvintre ute. Vil koi trives i en slik dam bedre enn en firkantede dam? Bruker dere varmekolbe om vinter? Jeg har ikke tenkt å gjøre det.
Dette kan bli bra. Men om du skal ha Koi i dammen, må du nok ha et skikkelig filter. (snakker da ikke om filter av type plantasjen o.l.)

Naturlig filter som du nevner vil i beste fall ha en liten biologisk filtrerings evne. Dette vil fort fylles opp med slam o.l. Kan garantere at du ikke vil få klart vann på denne måten hvertfall. Da må du ha UV-lys og et filter som fjerner partiklene.

Om dette slammet, blir liggende i systemet, vil dette være grobunn for parasitter og bakterier, som er farlige for fisken.

Mange har mistet mye flott fisk, på grunn av denne "feilen".

Anbefaler at du ser litt rundt på andre forum, spesiellt damforum. Og lese litt mer om dette med filtrering. Da dette er litt annerledes enn akvariefilter.

Filter blir alltid tatt i andre rekken, når folk starter med dam. Men dette er faktisk det viktigste med hele dammen, om man skal ha fisk i dammen. Spesiellt Koi som krever en del mer av vannkvalitet, enn gullfisk. de produserer også store mengder avfall.

Blir hvertfall spennende å se hvordan dette tar form fremover.
Lykke til.
Skal du ha koi vil jeg som Vidar nevner vurdere filtret. Du bør hvertfall ha et synkekammer/vortex kammer før et naturlig bilogisk filter.
Hvis dette bilogiske/naturlige filtret bygges riktig kan det fungere veldig bra, men det vil være avhengig av et slamutfellingssystem før filtret for ikke å gå tett veldig raskt.
Hvor skal du kjøpe pumper og utstyr?
Når du er i planleggingsfasen så ta hvertfall høyde for fitrering og teknisk utstyr. Slik at du har god plass til dette. Så hvis du skulle få problemer kan man utvide filtersystemet undervei.
Den største feilen de fleste gjør er at de ikke har satt av plass til et godt system.
Et bunndren med 110mm rør ville jeg satset på til en slik dam med koi.
Og et filter/teknisk rom som er i samme plan som dammen. Gjerne 3 x 1,5m eller større.
Hei Vidar-Aexander!

Filtrering av partikler klarer opplegget mitt å fjerne, men slam har jeg faktisk ikke tenkt på. Godt at du nevnte det. Hva slags filter anbefaler du til en dam på 20 tusen liter?
UV-lys har jeg tenkt på. Den kal koples til en av de 2 pumpene som jeg nevnte. Finnes det et UV-lys med så stor kapasitet som renser 20 tusen liter vann i time? Hvis ikke så må jeg kjøpe en mindre pumpe.
Vel, slam, er jo faktisk talt partikler som synker, og samles opp.
Det finnes mange forskjellige filtersystemer som kan fungere her.
UV-lys med kapasitet på 20 000 liter, er helt normalt i koi hobbyen. Det finnes i alle størrelser.

Har du sett her

Ellers kan du se på nettbutikker som.

Tropex.no
Hagedammen.no
Koi.no
Vogata.no

Og se litt på utvalget av filter og utstyr.
Godt å vite Vidar-A. at det finnes UV-lys med så store kapasitet. Vil jo ikke ha grønnt vann i dammen. Jeg skal gå i gjennom alle sidene som du har nevnt Vidar.

Hei Fiske_Arne
Hyggelig med hjelpsomme damfolk. Jeg skal vurdere nøye med filteranlegg. Koi koster tross alt mange penger. Du bor på Aurskog i Høland du. Det er jo ikke så langt fra Grefsen. Jeg må nok avlegge et besøk til deg hvis du åpner døra for det. Må nok se på anlegget ditt før jeg går videre med mitt. Kanskje jeg må likegodt bygge et rom til filter, like ved siden av dammen. Godt å ha ekspert hjelp i nærheten.
En liten oppdatering.

Nå er Thujahekken borte. Nei...ikke helt... røttene er igjen. Dem får vi fjerne imorgen. Orker ikke mer i dag. Akkurat her inne så er det ikke mulig med gravemaskin og slik. Alt skal gjøres for hånd. Ryggen kommer til å merke. Huff.
[External Image]

Dette er nåvarende grønnsakhage til madame. Den skal få plass bak det nye stativet som er satt opp. Det skal være jordbær i hengende potter. På stativet skal grønne bønner få klatre. Det blir kryddeplanter, salat ...
[External Image]

Her får dere se hele område fra terasse til stativet til grønnsakhage. Epletre skal forsvinne bak huset. Mangnolia tre skal lenge bak men vil være en del av miljø rundt dammen.
[External Image]
Absolutt en stor fordel, om du har muligheten til å se litt på andre sine anlegg. "Fiske Arne" har visstnok et skikkelig "seriøst anlegg" så det kan nok anbefales.

Et eget filterhus/rom, høres ut som et stooort skritt i riktig retning.
Det er bare å stikke innom det
Akkurat nå er vel ikke hage og dam i utstillingsform, men en prat og noen gode råd kan jeg komme med tror jeg.
Siden jeg har hatt dam siden jeg var ca 18 år, og faktisk også jobbet med det på fulltid en stund har man vel forhåpenteligvis lært litt
Har noen fine koiyngel etter årets lek også som kanskje er morsomt å se
Hei Fiske_Arne
Deg må jeg avsolutt besøker. Med så mange år i faget i store skala er du rene en mester. Gleder meg å se på fiskene dine. Takk for innbydelse.
Fredag 14. august 2009.

Ryggen har fått skikkelig juling i dag. 8 thujarøtter er borte vekk. De er ikke så store, rundt 5-8 cm i diameter, men for noe røtter. Tusen røtter har dem, i alle retninger. Siden vi ikke kan ha gravemaskin og dermed håndkraft må til.

Her skal det mures opp en fjellvegg med hyller og vannfall. En del av hyllene skal beplantes og andre til potteplanter. Jeg har ingen anning hvordan veggen kommer til å se ut men slik er tanken.

Imorgen går vi løs på grønnsakhage.

Så lurer jeg på en ting: hvor i dammen er det smartest å plassere filterhus med tanken på:
* Tilgjengelighet for vedliiehold
* Vanntrykk til fontene, fossefall, naturfilter ...
* Lengde på vannrør.

Trillebår kjører skytteltrafikk mellom tilhenger og gravplass:
[External Image]

Den siste Mohikaner måtte forlate moderjord:
[External Image]

Tilhenger er fult:
[External Image]

Mye er gjort!... Mye er igjen!
Måtte bare viser minitempler som jeg har kjøpt inn til hagedam.

Minitempel er laget av blå/grå granitt. Den består av 5 deler: sokkel med stativ, platå som tempelhus står på, tempelhus, tak og kupe på topp. Skikkelig håndverk og prisen er rimelig sammenlignes med tilsvarende produkt.

Den ene skal stå på en av fjellhyllene og den andre skal være nede ved foten av fjellveggen.

[External Image]

[External Image]
Jeg ville laget filterhuset slik at bunnen på filterhuset er omtrent på nivå med bunnen av dammen, og toppen av filterhuset er litt over vannivået.
Dette for at du skal kunne la vannet strømme fra et bunndren rett inn i et filter. Etter filtret kan du pumpe vannet opp i en bekk.
Da kan du bruke både tørrmonterte pumper og vanlige neddykkbare pumper. Plass til å montere UVC og/eller ozon får du også.
Husk at du enkelt skal kunne komme ned/inn i filterhuset og innspisere kanskje daglig i perioder.
Takk Fiske_Arne.
Jeg har faktisk tenkt å bygge filterhus under bakken men var litt engstelig for konstant trykk på pumpe. Men nå feier du unna alt tvil. Da gjør jeg det ved å støpe et rom ved siden av hoveddammen.Jeg forstår det slik at toppen på filterhus må være høyere enn dammen for at vann fra dammen skal ikke gå inn i filterhus, stemmer det?
Et annet spørsmål er hvilken dimensjon bør jeg bruke på vannrør med tanken på dammens dimensjon og kapasitet til pumpene? Vannrør må vel også dimensjoneres etter bunndrens og eventuell skimmer.

Glemte å vise denne flotte fontene. Den skal ikke stå i dammen men i japansk hage like ved.

[External Image]
Fra bunndren og inn ville jeg valgt 110mm
Fra pumpene og ut spørs det litt på lengden og høyden du skal pumpe.
Husk at en pumpe det står at pumper 10.000L/t vil pumpe vesentlig mindre allerede ved 1m høyde.
De mest energiøkonomiske vil kanskje bare pumpe 5000L/t
50mm er absolutt minimum for en pumpe på ca 10.000L. Skal det pumpes mer en 6-7meter ville jeg brukt 75mm til en slik pumpe.
75mm bør holde til pumper opp til 20.000L
Det var opphold i går så vi fikk jobber litt ute. Vi fikk lage et blomsterbed med noe stauder og et japansk lønnetre foran grønnsakstativet. Plantet også et nytt japansk kirsebær tre som skal være en del av damanlegg. Det kommer til å bli en del løv men vi får være flink med å rake.

Jeg må nok legge et besøk hos deg da Fiske_Arne. Selv om jeg nogelunde ha en anning hvordan filterhus skal være men å kunne se det med egne øyne er mye bedre. Dessuten så vet jeg ikke hvor stort det skal være.

Her er noen bilder av det som ble gjort igår. Nå er det sol ute. Vi satser på å flytte hele grønnsakhage i dag.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap