Alle yngler samtidig...

Er forholdsvis fersk akvarist, og for et halvt år siden kjøpte jeg et 530l akvastabil som inneholdt et Paratilapia polleni par. I tillegg kjøpte jeg to stk Tilapia buttikoferi (som i følge butikken ville passe bra med polleni). Og så slapp jeg oppi 5 blå accara, samt et par l-maller. Nå er karet fullt av yngel, både pollini og buttikoferi har massevis av yngel. I tillegg ble det to par av acaraene, og begge har yngel...

Er det slik at det blir hormoner i vannet eller noe når et par yngler? Siden alt dette har skjedd på en uke... Eller kan det skyldes at de har fått mye meitemark i det siste? (Ungene får 1 kr marken, hvis de gidder å fange til fiskene...) Og hva gjør jeg med all yngelen? Yngelfor? Eget kar? Bare polleni alene har sikkert 500 yngel, og det er vel begrenset hvor mange av disse som lar seg omplassere...

Utrolig nok går det fredelig for seg (den siste acaraen måtte i eget kar...). Lite krangling, men territoriene er ganske små. Jeg har hatt litt dårlig samvittighet for at de har hatt det for trangt, men nå ser det ut til at de trives
Når noen fisk yngler så virker det som at det frigis hormoner, som kan virke inn slik at andre også setter i gang og yngle:P Opplevd det samme selv mange ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap