Nybegynner med litersyken! (side 3)

Tusen takk for hjelp igjen Mona! Setter stor pris på det

Jeg har lest og lest og går nesten litt i surr, men fant en artikel av en forsker ved UIB som hadde studert parasittens livssyklus i akvarie

(Transmission ecology and larval behaviour of Camallanus cotti (Nematoda, Camallanidae) under aquarium conditions ARNE LEVSEN)

Slik som jeg har forstått det kan fisk være infisert av parasitten i optil 12 uker før hunparasitten, som er størst og biter seg fast i fiskens tarmvegg nær gattåpningen for å suge blod, kommer til syne som tynne bustette tråder ut av analåpningen. Noen mm av hunnparasittene slipper seg altså ut mens "hodet"fremdeles sitter fast i tarmveggen. Hensikten med dette er å slippe ut parasittlarver i vannet som enten blir plukket opp av vertsdyr (krepslignende smådyr) som igjen spises av fisk, eller fisk får i seg larven direkte i bunnsubstratet. Larvene kan leve i minst 3 uker i akvariet uten vertsdyr, inkl. fisk. Hunnene suger blod ut av fisken for å nære eggene hun har inni seg før de "klekkes" til larver.

Fiskenes innvoler blir ofte ødelagt av disse "bittene", tarmveggen nekrotiserer og blir lett lett infisert av sekundære infeksjoner (både bakterielle og andre svekkelsesesparasitter). Når tarmveggen nektrotiserer der en parasitt har bitt seg fast, får den ikke lenger blod. Parasittet flytter seg da til ett friskt punkt i tarmveggen og fortsetter å suge. Fiskene blir altså blodfattige og jeg har forstått det slik att mange dør før hunparasitten slipper larvene sine, altså før selve parasitten kan ses utenfor gattåpningen. Fiskene reproduksjonorganer blir også ofte ødelagt av ormen som ødelegger slimhinnene deres, også p.g.a sekundære infeksjoner. Selv ved velykket behandlig er det mane fisker som ikke vil klare seg etter medisinering. Noen er for svekket og syke av sekundære infeksjoner og noen har perforert tarmvegg etter nekrose etterfølgene sekundær infeksjon. Nekrose i tarmvegge kan føre til hull inn i bukhulen, noe som for mennesker ihverfall er meget alvorlig. En annen dødsårsak etter medisinering, er att fiskene kan få problemer med å kvitte seg med døde ormer i tarmsystemet sinn. Har utviklingen kommet langt kan fiskens tarm være full av parasitter. Busten som vi ser stikke ut av gattåpningen, representerer ormenes haler med fødselskanal. ett hår i busten er en hunnparasitt.

Jeg vil forsøke å få tak i medisinen, Fenbendasol, som Mona O og Jo Stenersen anbefalte i "sykdomsinnlegget" mitt. Ser i vererinærkatalogen, att den finnes i flere former, både tabletter, mixdur, granulat og pulver.



Jeg medisinerte jo alle 20 karene mine med sera nematol i går (2000L), i morgen må jeg skifte 80% vann i alle kar med "sterilt" utstyr.

Hvis noen leser her i tråden min og har erfaringer/råd å komme med blir jeg veldig glad

Så var det å fortelle om min triste oppdagelse i dag og samtidit advare andre som har skal bruke nematol.
Det svært viktig å "lufte" vannet. Jeg prøvde å være rimlig kreativ i går, siden jeg har såpass mange kar. Jeg brukte lufteslange tilkoblet luftpumpe til de fleste, men hadde ikke nok og satte derfor utblåset i vannsorpa på noen. Dette ser foreløpig ut til å fungere greit. I Lethrinopskaret mitt (180 L med utv. fluval filter) brukte jeg en "powerhead" med luftdispenser, i løpet av natten har imidlertid denne pumpa glidd ned i bunnen på karet slik att den ikke fanget opp luft/laget sirkulasjon. Til min store fortvilelse har dette ført til att alle fisk i karet har krepert (5 flotte voksne og 11 lethrinops "ungdommer"), høyst sansynlig av oksygenmangel. Jeg trekker den konklusjonen, siden jeg har to småkar med lethrinopsyngel (som også ble medisinert), her lever fiskene enda (har luftpumpe i disse) = sansynlig årsak O2 mangel og ikke nedsatt toleranse for nematol, siden yngelen foreløbig lever.

[External Image]

Nå fant jeg en svensk artikkel om camallanus som virket seriøs, skrevet av Christiana Pawelzik.

Leste også att corydoras kan rammes og tenker att kanskje denne parasitten kan linkes til mine corydorasdødsfall.
Etter å ha oppdaget og behandlet den ekle camallanus parasitten forrige helt, har jeg brukt en del tid på observasjon, vannbytter og "sterilisering" av utstyr.

De aller fleste fiskene og sneglene ser ut til å ha tålt Nematolbehandlingen bra, jeg har mistet en VF guppy og ett par kulturguppy samt en palett. Jeg har muligens mistet en del L-144 yngel, men de er det såpass vanskelig å telle at jeg ikke vet enda. I tilfelle var det nok ikke medisin, men 80% vannbytte som var det værste. Såpass små yngel er jo svært sensitive når det gjelder endring av vannkvalitet og tempratur. Alle Lethrinopsynglene lever, men er jo foreldreløse nå

Mitt opp i siste ukens noe katotiske hendelser, oppdaget jeg i går noe svært positivt. 150L, som står rett ved siden av godstolen min, inneholder jo noen VF paletter. For en stund siden fortalte jeg om den ene av to hanner, som til min "fortvilelse" hadde valgt den aller minste paletthoa til sin "kone", denne lille dama har hele tiden vært nærmest fargeløs i buken og mer enn halvparten så liten som de andre hoene. Jeg har derfor ikke hatt noen forhåpninger til att dette paret skulle klare å formere seg med det første.

Men hva ser jeg i går ettermiddag! Joda, der "svever" to stolte foreldre rundt utenfor kokosnøtthulen sin med en liten klynge yngel under seg! Er det mulig , ja tydligvis. Deilig med en positiv overaskelse!


De holder til i hjørnet av akvariet og er ikke så lett å ta bildet av, selv om bildene er uskarpe, kan man skimte yngelen tror jeg.

Det første bildet viser faren
[External Image]

Det andre, far og barn (litt vanskelig å fokusere på de små)
[External Image]
Mor, far og barn. Dette bildet viser hvor liten hoa er. Selv om hun er fremst i bildet, ser hun liten ut.
[External Image]
Måtte bare få med en positiv hendelse til! L-144 ligger i 2 etg hulen og vifter frebrilsk Lyste inn og så en bitteliten klase med gule fine egg! Disse må ha kommet i dag/natt, da hulen var tom i går kveld.
Akvarierom!
Hipp hurra, jeg tror jeg skal få meg akvarierom
Vi har ett "innredet" = isolert kjellerom med fliser, varme i gulvet, sluk og opplegg for vask på ca 50-70 m2.

Dette rommet er egentlig tiltenkt samboern min, som vil ha bar og peis der og pruke det som "poker-rom". Jeg er ikke så veldig "bar og poker" type, så jeg har ikke engasjert meg så mye i det rommet. For øyeblikket er det fylt opp av rot og møbler vi ikke har plass til i stua o.l.

Det eneste jeg må gjøre er derfor å rydde der, få tak i en rørlegger som kan montere ett blandebatteri på "rørstubbene" som stikker ut av taket, sette av plass til peisen og baren til samboern og plassere møblene sånn att det går ann å sitte folk der å spille poker Så må jeg planlegge hvor mine akvarier skal plasseres, praktisk og pent. Vil tro jeg får kanskje 10-15 løpemeter med vegg til disposisjon, hvis jeg klarer å innrede på en smart måte!

Den største jobben blir å flytte de 8 karene som er 100L og over, ned trappa, de andre 12 klarer jeg jo alene.

Spennende prosjekt, håper jeg får det til. Siden jeg desverre bare har en liten reol (har ikke hentet den enda da), tenkte jeg kanskje å lage en lang, lang benk av f.eks leca og benkeplater på den lengste veggen hvor karene uten møbel/porsabord kan stå. De 2 store (200L +) langs den korte veggen der det er vinduer.

Drømmen hadde jo vært reoler til det meste, men porsarør er dyrt og jeg har smått med penger! Jeg er jo snekkerkyndig, så kunne jo sef. laget noen reoler av tre, men synes porsarørene/reolene er mye "renere og penere" i stilen.

Ja dette er bare fantasimøblering, siden jeg ikke engang har målt rommet enda
Hei!

Hvor er du? Hvordan går det med akvariene?
Håper du har det fint!

Klemza.
Sirra
Hei! Hvor er du? Hvordan går det med akvariene? Håper du har det fint! :-) Klemza.


Hei Marianne! Så hyggelig å bli spurt etter Jo, her går det bra, har hatt en ganske lang "karantene pause" etter att jeg oppdaget den ekle parasitten (callamanus) for en stund siden. Jeg behandlet den med medisin og har etter det ikke rotet i noen kar, men nå gleder jeg meg til å ta fatt igjen!

Har fått meg akvarierom da, så nå står noen og 20 kar der (i innredet kjeller), mens 2 stk står i stua fremdeles. Jeg har ikke hatt noe mer frafall etter att jeg oppdaget parasitten og håper nå den er borte for godt Jeg har fått meg noen flere corydoras i det siste og det blir spennende å følge med på dem (gold laser, gossei, adolfoi, sp black, eques, sterbai og cw22)

Har tatt meg en pause herfra også i sykdomskarantenetiden, for ikke å bli fristet til å begynne å rote rundt i kara og evnt. spre smitte
Har kikket innom her titt og ofte, men nu begynte det å bli så lenge siden du skrev noe så jeg måtte bare spørre om hvor du var blitt av.. ler. Godt å være savnet, du er jo en sånn hyggelig dame.

Æsj, den parasitten ja, den er virkelig ekkel altså! Fikk helt gåsehud da jeg så det bildet. Huff, så ekkel! Håper jeg slipper å se noe til den.

Og næmmen, gratulerer med akvarierom! Det må være supert å ha alt på en plass.. selv om det er ett par i stua også, som du sier. Må være kjempegreit å ha et eget rom også.

Lykke til med de nye coryene, kjempespennende!
Det var hyggelig sagt Marianne Ja det er deilig med akvarierom, fliser på gulvet, sluk og utslagsvask gjør ting litt enklere Jeg monterte ett dusjbatteri over vasken og koblet vannslangen i "dusjslangehullet", så jeg slipper av og på med koblinger også!

Desverre er 8 av 10 eques døde , jeg var redd jeg gjore noe riv ruskende galt, men det ser ut som flere har problemer med eques fra denne gruppen. Det er jo alltid en risiko med VF fisk, men også veldig trist å oppleve såpass stort frafall.

Over til noe positivt, jeg har jo ett lekspar med l-144 som legger egg stadig vekk. Jeg la merke til att ett par av L-144 "ynglene" jeg kjøpte i sommer begynnte å få en grei størrelse. I forrige uke puttet jeg de derfor i 180 L sammen med ett par skiferhuler. I forgårs oppdaget jeg en liten klase med knallgule egg i den ene hula og en "stolt" far som viftet iherdig Fortsetter det slik burde ikke jeg ha problemer med å holde karene mine med algespisere I 100 L, der det andre paret holder til, vrimler det avsmåtasser fra forskjellige kull i ulike str. de eldste er nok blitt godt over 2 sm lange, men ganske tynne enda.

Så til en annen hyggelig begivenhet. Jeg kjøpte jo en gruppe (10 stk) med voksne gossei for ett par uker siden og nå har de lekt Jeg har dermed for første gang opplevd å se corydoras egg på ruta! Det var i går ettermiddag jeg oppdaget det. Forsiktig plukket jeg løs de jeg kom til og puttet de i en liten boks med luftestein og eikeblader. Jeg ble litt overasket over konsistensen til eggene, de var jo kleblige, men jeg var ikke klar over att de var så "faste i fisken". Ganske kopakte, nesten litt gummiaktige Det ble ikke så mange egg i boksen, kanskje 10-15. Noen mistet jeg da jeg forsøkte å høste, så noen ligger på akvariebunnen (hvis de ikke alt er spist).

Jeg skal legge ut noen bilder av de nye corydorasene mine så snart jeg får fikset EOS'n min som ikke er helt frisk om dagen.
Så synd med de eques'ene. Jeg har ingen erfaring med sånne så jeg har dessverre ikke noen tips å gi deg.

Men mye annet hyggelig har jo hendt deg da. Egg på L144 er jo bare supert. Så gøy.
Det kunne jeg også ha tenkt meg å prøve på. Bare så innmari synd at 'alle' som selger yngel holder til langt fra meg.. snufs.

Blir gøy å høre når eggene er klekket. Både L144 og Coryene.
Ja, coryegg kjennes nesten ut som de er av gummi. Spesielt når de er klebrige. Etterpå, når de er tørket, er de jo nesten umulige å få av glasset. Og daler fort ned på bunnen.
I dag har jeg tatt en fotorunde av coryene mine, det var ikke alle som var like lette å knipse, men noen bilder ble det da!

Jeg kjøpte meg en reol med 6 54 l for ett par uker siden (må huske å hente den snart), vurderer en reol til med litt større kar. For øyeblikket står det 8-10 kar langs den ene veggen her (to stk benkeplater med leca som understell). Det fungerer jo greit siden jeg har plass, men ønsker allikevel å samle karene litt. Blir lettere å innrede rommet og utnytte plassen da.

Begge de to gjenlevende equesene lever enda i dag, jeg kan ikke se noe særlig forandring hverken til det værre eller til det bedre. Jeg bestilte Furanol i går kveld og håper jeg snart får medisinen i posten (mot bakterieinfeksjoner). Den eneste medisinen jeg hadde som skal hjelpe mot bakt.inf er esha 2000, dette er jo en veldig mild medisin, men jeg tok allikevel sjansen på å gi det i påvente av Furanolen.

Telte over Gosseieggene i dag også, det er 32 egg i boksen

Her kommer det bilder.
1. Adolfoi, en liten gruppe ungfisk på ca 2-3 cm
2. CW121, har 11 stk jeg kjøpte i høst, de er også 2-3 cm
3. CW 22, ca 3 cm (g
[External Image]
[External Image]
[External Image]
6. Gold laser, ungfisk på ca 3 cm (12 stk)
7. Gossei, leksgruppe (høstet egg i går), 11 stk
8. Cerwinus ca 4 cm (6 stk)
[External Image]
[External Image]
[External Image]
7. Panda, ca 4 cm (6 eller 8 stk)
8. sp black, 2-3 cm (10 stk)
9. Swartsi, 5-6 cm (10 stk)
[External Image]
[External Image]
[External Image]
10. Eques, VF (kjøpte 10, nå 2 igjen hvorav den ene er nesten helt fargeløs)
11. Den fargeløse Equesen
12. Akvarierommet mitt

Da har jeg bare glemt to arter, nemlig mine søte små grønne lasere som jeg glemte fordi de bor oppe i stua og gruppen med c-134 som ikke ville samarbeide med fotografen. Både de grønne og c-134 er nok blitt drøye 4 cm nå (har 14 og 11 stk)
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Jeg må nesten vise frem en annen nyankommet luring, jeg kjøpte 2 stk betta enisae på Dahls, han og hun, dette er en munnruger, hannen ca 7 cm VF Sumatra

Til slutt kommer Trampe, den nyeste pelskledde her i huset. Han har foreløbig buret sitt her nede hos fiskene, men skal flytte ut når det blir varmere i været![External Image]
[External Image]
Tok ett bilde av en ung førstagangsfar, som ivrig vifter og passer på wigglesene sine Ikke mye barter på denne karen, men tipper de vosker raskt nå som han har fått dreis på kjærlighetslivet [External Image]
Du har så mange flotte coryer! Virkelig nydelige. Og de ser så yndige og søte ut, rent nusselige.

Og Trampe var jo også skjønn da! Vi hadde også en liten søt kanin for mange mange år siden som hette Trampe.
Sirra
Du har så mange flotte coryer! Virkelig nydelige. Og de ser så yndige og søte ut, rent nusselige. Og Trampe var jo også skjønn da! Vi hadde også en liten søt kanin for mange mange år siden som hette Trampe. :-D


Takk for det Marianne! Det er så hyggelig med noen ord i tråden min - Trampe er ett supert kanin-navn! Datteren min ønsker seg en jentekanin også, den vil hun skal hete Trampoline!

Reolene jeg kjøpte for en stund siden (6x70 og 6x144) er nå klare til henting, jeg må bare finne en dag jeg har tid og stor nok bil I første omgang skal alle karene ha innvendige pumper (modifisert fluval 3+ og 4+), så håper jeg å kunne bytte ut med utvendige i 144 L, når økonomien tilater det. Jeg gleder meg til å få satt opp reolene slik att jeg kan kvitte meg med "hummer og kanari" karene som står på rekke og rad langs hele veggen.

I forrige ba jeg samboeren min stikke innom en biltema for å kjøpe en del sekker sand, sendte med art.nr, kornstørrelse osv. Han kom selvsagt hjem med den fine typen Det sto jo "akvarium" på den også, dumt siden det blir pes for meg å få byttet de, la merke til att flere sekker var punktert også, så det spørs vel egentlig om bytting lar seg gjøre.

Jeg renset pumpen til green laserene her om dagen, og har siden sett stor aktivitet og vrimling, men ennå ingen egg. Det blir spennende å følge med på dem utover.

De gosseieggene jeg plukket, ble det desverre ikke noe av, tror det skyldes litt lav temp og mugg.

De to equesene mine lever fortsatt, og den hvite har begynnt å få litt farge igjen. De har iallefall god plass siden de er alene i 220L, håper på å skaffe noen flere, men de vokser ikke akkurat på trær og er sjelden på supertilbud tror jeg.
Hei Anne Marie ,da har jeg lest gjennom en veldig hyggelig tråd her.
Du har nok blitt skikkelig bitt av litersyken ser jeg og ikke minst coryfrelst

Synd du mistet så mange Equeser ,de er utrolig flotte. Skulle kjøpe disse jeg og, men da jeg hørte om så mange som fikk syke fisker ,så valgte jeg å ikke å kjøpe de.Men håper selvfølgelig på å få tak i de en annen gang.

Du er nå vel heldig som har fått et stort rom til akvarier og andre aktiviteter.
Det er jo litt greit når et rom kan brukes til mer enn bare akvarier .

Kommer nok til å følge med videre på denne tråden



Ikke noe problem å bytte på biltema.
Bare putt posene oppi poser slik at ikke mere sand forsvinner.
Er vel hull på så å si alle disse sekkene. hehe.

Blir spennende med reol da. Min drøm også når plassen blir større. hehe
Sølvi Gullaksen
Hei Anne Marie ,da har jeg lest gjennom en veldig hyggelig tråd her. Du har nok blitt skikkelig bitt av litersyken ser jeg og ikke minst coryfrelst :) Synd du mistet så mange Equeser ,de er utrolig flotte. Skulle kjøpe disse jeg og, men da jeg hørte om så mange som fikk syke fisker ,så valgte jeg å ikke å kjøpe de.Men håper selvfølgelig på å få tak i de en annen gang. Du er nå vel heldig som har fått et stort rom til akvarier og andre aktiviteter. Det er jo litt greit når et rom kan brukes til mer enn bare akvarier . Kommer nok til å følge med videre på denne tråden :)

Hei Sølvi! Velkommen til tråden min Setter stor pris på besøk! Ja, det er coryer jeg er mest fasinert av, veldig inspirert av dere coryfrelste her inne. Uff, det var veldig ergelig med de equesene, jeg håper jeg klarer å skaffe de to som forhåpentligvis har kommet over "kneika" noen artsfrender etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap