Discus og gjellemark (dactylogyrus) (side 3)

DiscusGeir
Det er godt at kunnskapen er oppdatert omkring dette emne og at roen kan senke seg på "bygda" . Etter hva jeg hører om en hvis tråd med stor fart på ett annet nettsted. Tror jeg derimot denne hobbyen(Discus) er skadet... for lang tid. Mange har anvendt positiv energi for å "nå fram til folket" med denne hobbyen og praktfisken. I kjent stil har ett "hylekor" klart å skape ett hysteri. Hva som ble oppnådd med dette på kort å lang sikt, tror jeg ikke vi har sett konsekvensene av enda.


Tror ikke at det er noen "hylekor" der ute, men derimot endel som vil dette &#%?!&¤ til livs, meg selv inkludert.
Dette er noe som koster utrolig mye tid og penger og jeg har personlig tapt utrolig masse penger på dette.
Nei, de som har ødelagt discushobbyen er ikke "hylekoret", men heller de som bevist har solgt infisert fisk.

Da var no godt du sa det Kai så slapp jeg. Har ikke sett et eneste kar med discus i hele 2010 der jeg ikke så fisk med gjellemark.

Jeg har rett og slett ikke peiling på hvor jeg skal finne fisk som er garantert fri for gjellemark. Dette er og blir et problem så lenge man ikke kan se fisken selv og bedømme den.

.....vakre toner fra gjellemarkens kormakeri!!
Takket både Kais og Kjartans nitidig arbeid i kampen mot gjellemark har jeg kunnet tatt lærdom og gjort et godt stykke arbeid for egen discus og anlegg forøvrig.

Har resilikonert alle akvarier og sumper, kjørt inn nye filter, desinfisert og tørket utstyr samt behandlet all fisk med kalium.

Ingen gjellemark å finne min fisk under microskopet til Kjartan sist fredag!

Nå er det bare å gi full gass
The cure is spread out
Hei.

Har fulgt med på de forskjellige fora på nett rundt denne diskusjonen med gjellemark med stor interesse.

Ser ut som den kuren Kai Hansen her har funnet er den mest effektive får og bli kvitt dette problemet.

Som sagt har fulgt med på denne diskusjonen og lest web sider opp og ned i mente, og kuren til Kai sprer seg som "ild i tørt grass" på nettet

Her er det linket opp til en hjemme side som har lagt ut PDF fil av kuren til Kai Hansen, samt at vedkommende har laget en biled serie av selve gjennomføringen.

Klikker mann på Discusen med txt foran seg "her er kuren" kommer det opp et PDF dokument som gir en god beskrivelse på hvordan dette gjennomføres.

Uansett, et flott stykke arbeid og takk for at informajonen blir delt da dette er med på og øke allmenkunskapen og ha fokus på problemet.



Sitat fra innlegg til Kai Hansen;

Konklusjonen er helt klar fra vår side, Kjartan og meg selv, og det er at det er to måter å kjøre en suksessfull kur på.
Den ene er å sterilisere alt av utstyr samt tørke ut kar / anlegg der hvor fisken gikk før kuren, for så å kjøre i gang fra nytt av med innkjøring av nye pumper før fisken blir plassert tilbake.
Alternativet er å la kar / anlegg stå å gå tomt uten fisk for fire måneder. å denne måten så dør den gjellemarken som ev. blir født i systemet når den ikke finner en vert å "bosette" seg på.


Det linken du viser til er flott satt opp men mangler sannsynligvis en meget viktig del - Tørking/desinfisering av utstyr. Har selv satt tilbake Discus i opprinnelig akvarier uten uttørking av utstyr eller ventet i min. 4 mnd. og det var ingen suksess. Vet om andre som har opplevd det samme.

Mvh HansM
Hei HansM

Det var synd og høre, har forstått det slik at dette ikke er et enkelt problem og bli kvitt når man først har fått det ja.

Fant en oversiktsside fra University of Florida IFAS extension
over Felles ferskvannsfisk Parasitter


Fant også her referanse til et dokument som heter FA37
Som omhandler bruken av kaliumpermanganat.

Mulig du kan finne noen tips under section treatment failure så sant du ikke allerede kjenner til disse sidene.

Her er det forøvrig også skrevet noe om og bruke dette midlet i dammer også, link til dette dokumentet finnes her

Mener og ha lest noe om at dette har vært et tema også et sted i tråden? eller kanskje det var på nettakvariet sine sider.....uansette linkene er ment som nyttige tips fra en som kun har drevet med Malawi i mange år og har nå "konvertert" til discus uten disse store problemene enda...

Mvh

Håvard
Hei, Håvard.
Jeg har idag ingen problemer med gjellemark men det jeg prøver å få frem er viktigheten av å tørke akvariet og utstyr (inkl. pumper etc).
Undertegnede, og flere med meg, har opplevd at vi fikk tilbakefall av gjellemark pga vi sannsynligvis ikke var nøye nok med nettopp uttørking av utstyret.
Discus'n så frisk ut rett etter behandling men eggene som sannsynligvis lå igjen ett eller annet sted i akvariet eller pumpen el. klekket og man var igang igjen...

Da vi fikk tips om tørking av utstyr etc og gjennomføring av ny kur ble våre problemer løst. Jeg ønsker ikke andre skal oppleve det samme som oss pga litt slurv. Husker man å tørke utstyr osv + kjøre kuren er du nesten sikker på att alt går bra. Renslighet og nøyaktighet er alfa omega for å lykkes.

Vi har også testet Corydoras Sterbai som har gått i sammen med sterkt infisert Discus. C Sterbai'n har så gått alene i 7 - 8 mnd uten behandling - ved testing (under mikroskopet) hos Kai Hansen så vi ingen symtomer av gjellemark. Mao det kan se utfor at denne typen av gjellemark sannsynligvis kun går på Discus.

Alle problemer kan løses - de umulige tar bare til lengere tid.....

Mvh HansM
hva er Kalium Permanganat, KMnO4 i forhold til Kalium Permanganat 3% (flytende)
er dette det samme? Off...dette virke så enormt innvikkla ut:S
Altså...det er dette som er løsningen?det er så merkelikt med mine fisker
di sjifter ferge fra veldig fin til svart heile veien.og noen av di puster ganske fort,og gjømmer seg.noen spiser ikje hellerMen så har eg et par oppi dette karet som jager alt,kan det vera det som gjør det?
Hei!

Kalium Permanganat 3% (flytende) er akkurat det samme stoffet som Kalium Permanganat i pulverform. Bare dette er ferdig utblanda i destillert vann.
Dosering av denne er 1ml15liter vatn.
Husk at pH må være mellom 6,5-7.
Det du skriver om fisken din er nok ikkje meir merkelig at den har gjellemark.

Mvh Kjartan
Ka sjer?
hei igjen
nå har eg begjynt på kalium 3%
eg begjynne med 2 discuser bare for å se om det jelper....
men nå ser eg at den ene discusen min begjynner å musta skin på finnene????
er det normalt?
eg holde kuren sånn som det står, med 2.2 ml pr 15L vann hver 3 dag og 30% vannbytte hver dag.
PH-en e på 6.5 og tempen e på 29- 29 grader.
og når eg hiver dette kalium 3% oppi kare så blir det jo den fine fiolett fargen
VEEELDIG STILIG
Glenn Erik Olsen
hei igjen:) nå har eg begjynt på kalium 3% eg begjynne med 2 discuser bare for å se om det jelper.... men nå ser eg at den ene discusen min begjynner å musta skin på finnene???? er det normalt? eg holde kuren sånn som det står, med 2.2 ml pr 15L vann hver 3 dag og 30% vannbytte hver dag. PH-en e på 6.5 og tempen e på 29- 29 grader. og når eg hiver dette kalium 3% oppi kare så blir det jo den fine fiolett fargen:) VEEELDIG STILIG :D:D

Du bytter 100% vann når de atten timene med kalium er over?
Husk at du må kure alle, samt tørke utstyr - ellers vil de bare få gjellemark når du setter dem tilbake igjen.
Eg skreiv "1ml15liter vatn." Dette tilsvarer 2mg pr liter.
No kjører du 4,4mg/l
Bytt 100% vatn med ein gang, er mitt råd. Du etser fisken ihjel!

Mvh Kjartan
Hvis du ser i posten over din står det uthevet at dosering er 1ml til 15 liter for dette preparatet du bruker. Så det er kanskje ikke så rart om det ikke går etter planen når du bruker dobbel dosering..

edit: noen kom til unnsettning før meg ser jeg.
eg beklage! eg bruke 1 mL! pr 15L vann eg leste oppskriften på første side før eg skreiv denne:P så har eg blanda ordå:P men eg har 1 Ml som du sa ja!
Glenn Erik Olsen
eg beklage! eg bruke 1 mL! pr 15L vann eg leste oppskriften på første side før eg skreiv denne:P så har eg blanda ordå:P men eg har 1 Ml som du sa ja!

Om du bare skifter 30% (og ikke 100%) etter endt kur blir konsentrasjonen i vannet likevel for høy.
fytti grisen!!!
det er jo kannon mye eg må gjør!
trege litt for at eg byttet over til discus!
man har jo ikje et liv utenom dette styret!
Men uanz! eg kan jo ikje hiva alle 14 discuser oppi et 120L kar og så ta di ut kver 3 dag for å bytta 100% vann ,då bler di vertfall stressa?
Eg vett ikje om eg tør å hiva kalium oppi 720l der alle går heller,eg tenke på plantene og di andre fiskene oppi (guppy og Ansistrus).
Men vil discusene død viss eg ikje jør någe me di?
Diskus og gellemark
Har også vært aktiv i tilsvarende tråd på NA men har lyst å ytre mine meninger også i denne tråd.
Har kjøpt diskus fra begge "ledende Stendker leverandører" som de sier selv i to omganger fra begge leverandører. Det har vist seg at all fisk er infisert med gjellemark. Har kjørt kaliumkur 2 ganger i løpet av det siste halvåret, dette er en krevende jobb og det har ikke vært mulig for meg å kjøre denne kuren når jeg jeg skulle ønsket det selv. Sommerferie er spandert og nå siste gang for vel en måned siden.
Allikevel så har jeg problemer med fisken levert av de ledende leverandører innen diskus. Flagelatangrepene tar ikke slutt til tross for at det ikke finnes gjellemark lenger i mine systemer. Har nå innsett at jeg kun vil satse på VF fisk, har et system hvor det kun er VF F1 fisk i (avkom etter det beste oppdrett i norge etter min mening) og som det ikke er problemer med.
Synes det er synd at det ikke er mulig som akvarist å kunne holde diskus kjøpt fra det som skal være seriøse og ledende leverandører innen diskus i norge som de hevder selv.

Mvh.
Johnny
Viser til forrige innlegg og har lyst å illustrere problematikken rundt gjellemark basert på min egen erfaring.
I løpet av 1 år nå så har jeg kjøpt 24 diskus med opphav fra Stendker.
I dag så kan jeg bitterlig erfare at det er kanskje 3-4 av disse som har utviklet seg noenlunde som forventet. Resten er enten døde eller har ikke livets rett grunnet flagelatangrep som sagt i forrige innlegg.
For ordens skyld, vannbyttene er over det som skal være og det er ingen problemer med kvaliteten på vannet eller filtersystemer.
Har stilt spørsmålet tidligere, hvem tjener på å selge diskus infisert med gjellemark? Og igjen, gjøres dette med hensikt pga profitt?
Stendker diskus blir kun brukt av meg til å kontrollere systemene for gjellemark heretter.
Har vært heldig å fått tak i en gruppe F1 Grønn Tefe/Coari fra Kjartan F som viser en helt annen utvikling enn Stendker diskusen jeg har kjøpt.
Forskjellen på vokst og trivsel fra det som er kjøpt fra kommersielle aktører er som natt og dag.
Har da kjøpt det som reklameres for som kvalitetsdiskus når det gjelder Stendker diskus.
Min anbefalig er at uansett leverandør av diskus så MÅ en foreta kaliumbehandling om det skal være noe som helst håp for fisken, selv da er det ikke garanti.
Det er synd at bransjen ødelegger muligheten for oss akvarister å holde diskus som er sunn og frisk og at det kun er forbeholdt de få som har opplevd problemstillingen og gjort nødvendige tiltak for å få sunn og frisk fisk.

Mvh
Johnny
På et annet forum er dette diskutert veldig gjennomgående, også med en av aktørene som selger stenker diskus. Om jeg ikke husker feil så ble det konkludert med at stenker faktiskt selger discus med parasitter og hele greia kan du lese her;:

Glenn Erik Olsen
fytti grisen!!! det er jo kannon mye eg må gjør! trege litt for at eg byttet over til discus! man har jo ikje et liv utenom dette styret! Men uanz! eg kan jo ikje hiva alle 14 discuser oppi et 120L kar og så ta di ut kver 3 dag for å bytta 100% vann ,då bler di vertfall stressa? Eg vett ikje om eg tør å hiva kalium oppi 720l der alle går heller,eg tenke på plantene og di andre fiskene oppi (guppy og Ansistrus). Men vil discusene død viss eg ikje jør någe me di?

Du kan ikke kure et kar med sand, filter og planter.

Om du ikke har interesse av å gjennomføre kuren som den må gjennomføres foreslår jeg at du setter fisken tilbake i hovedkaret før du etser fisken ihel med for høy konsentrasjon, og heller krysser fingrene for at du får beholde fisken lengst mulig uten plager.
Discus med gjellemark blir lettere utsatt for sekundærplager som feks flagellater. Oppdrett blir også vanskeligere.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap