Discus og gjellemark (dactylogyrus) (side 5)

Som hobbyakvarist med selskapskar og i liten grad oppdrett synes eg det er ganske skremmende med parasittproblemet på discus og er frista til å stryke discus av fiskelista for godt. Dersom eg likevel skulle ønske gjellemarkfri discus er det følgande det som må bli gjort? Ikkje godt nok? For komplisert?

Kjøpe 3 akvarier og ei pumpe. Eit for kuren, eit reint akvarium, og eit planteakvarium for eventuell planter eg ønsker. Kjøpe / tørke reint utstyr for bruk i "reine" akvarier.

Planteakvariet står i 5 månader med eventuelle planter eg ønsker å ta vare på, luftestein nok.

Kurakvarium har også nok med luftestein.

Det reine akvariet må sirkuleres som vanleg, 4-6 veker for å få orden på nitrogensyklusen. Flytte fisk over i reint akvarium via kaliumkur.

Tørke ut selskapsakvarium der den kurerte fisken bodde, 14 dager heilt tørt. Starte opp igjen selskapsakvarium. ~2 veker med poding av bakteriekultur frå reint akvarium. Tilbakeføre fisk.

Neste selskapsakvarium samme syklus.

Kjøpe inn diskus anten frå rein forhandler eller kjøre kur på innkjøpte diskus.

5 månaders karantene for alle planter og kaliumkur på alle nyinnkjøpte fisker etter dette.

Det kan hende du må kjøpe 2 kar ja, men hvis du kjøper discus som allerede er frie for gjellemark så slipper du nok forhåpentligvis unna.
Jeg har hatt noen VF discus en måneds tid nå, og jeg tror at så lenge disse ikke blandes sammen med tsjekkia/asia discus så slipper du forhåpentligvis unna den gjellemarks skiten.

Jeg har vært så paranoid etter å ha lest gjennom denne tråden, og flere andre tråder som omhandler gjellemark før jeg kjøpte discus, at jeg synes jeg har sett symptomer på fiskene hver gang jeg har sittet og tittet på dem, men jeg kan ikke se antydninger til at disse har gjellemark nå ihvertfall.

Så jeg ville gjort litt research og prøvd å få tak i gjellemarks fri fisk, eller VF.
Vet at det er flere her på forumet som sikkert kan selge deg gjellemarks fri fisk.

Det ser heldigvis ut til å vere mogleg å få tak i gjellemarkfri diskus.

Problemet er kva gjer eg med dei andre fiskane. Eg kan alltids holde utstyr separat og bruke eingongshansker i eit discusakvarie, men då begynner det å bli litt bryderi og risiko for smitte.


Er nok ikke så ille at du må bruke hansker og antibac etterpå for å ta oppi karet, selvom det kanskje kan høres sånn ut.
Jeg har som sagt ikke slitt med denne marken før, men jeg har heller ikke hatt discus så lenge.
Jeg hadde vildtformen av brun discus for 12-13 år siden, men jeg hadde aldri problemer med gjellemark på disse.

Mine går i ett sellskaps kar nå med kardinaler, VF corydoras similis og noen VF Apistogramma sp.pebas, i tillegg til en skog av planter.

Som sagt, så hadde jeg holdt meg langt unna de store dyrebutikk kjedene, og heller hørt med de seriøse små butikkene eller de seriøse her på forumet.

Mvh
Gjellemark
Jeg har som kanskje noen har fått med seg VF Heckel og VF Altum i samme karet. Observerer noen ganger at Heckelne puster med en gjelle lukket. Discusene er ca 10-12 cm, Altum ca 10x15 cm.

Det jeg lurer på er om det er fysisk mulig at disse kan være plaget med gjellemark, når følgende er tilstand i karet:

-Både Heckel og Altum har normale farger. Lyse og fine i fargene, få eller ingen striper synes på discusene (bortsett fra den brede svarte da)
-Både Heckel og Altum spiser MEGET godt, og er håndtamme.
-Mye slossing innad i Heckel gruppa, rangordning etablerers virker det som

Spørsmålet går vel da ut på - er det mulig at fiskene til tross for slik perfekt oppførsel kan ha gjellemark? Vil ikke spesielt discus slutte å spise / bli mørk / klemme en finne inntil kroppen, klø seg mot bunnlaget etc?

Eller er det heller at karet mitt ikke er ordentlig innkjørt som kan være problemet inni mellom? Jeg bytter 30-40% vann hver dag.

Håper ekspertisen kan svare meg her. Fiskene kommer uansett ikke til å bli kjørt kaliumkur på - grunnet at dette er et beplantet kar med masse sand, røtter, planter, innvendig bakgrunn etc.

Mads

Det er fult ut mulig at de kan ha gjellemark selv om de ser helt fine ut. Store discus kan leve helt fint med gjellemark så lenge forholdene i karret er på topp. Problemet blir hvis du får en knekk i driftsrutinene rundt karret. Dette skjer gjerne i forbindelse med ferie og da får gjerne gjellemarken overtaket på discusen og da går det fort nedenom.

Takk Geir

Da slår jeg meg til ro med at de kan ha gjellemark, og det er greit.
Fisken ser for meg ut til å trives, og da er jeg fornøyd.
Takk for svar!
Amazonas
Observerer noen ganger at Heckelne puster med en gjelle lukket.

Eg har liten erfaring med discus, annet enn dem eg kjøpte via deg, Mads

Men dersom de puster med en gjelle lukket, så tyder vel det på at fiskene ikke har det helt topp, og at eventuell gjellemark begynner å bli en alvorlig plage?
Husker godt du kjøpte discus fra Stendkerturen Donald

Ja det er godt mulig de har gjellemark, men at det er et alvorlig problem for de på nåværende tidspunkt tviler jeg på. De ser ut til å stortrives, og som sagt - det er kun ved enkelte anledninger jeg har observert dette med en gjelle.

Og for min del er det egentlig ikke så veldig interessant om de har gjellemark eller ikke - jeg får uansett ikke kurert de for det. De går som sagt i et fullt beplantet selskapsakvarium med altum, ancistus, brochis, skjørtetetra osv. Kaliumkur er med andre ord helt utelukket.

Jeg konsenterer meg om å gjøre det best mulige ut av det for fiskene slik situasjonen er - og til nå ser det ut til å funke meget bra.

Var bare nysgjerrig på om det er mulig for en discus å tilsynelatene ha det så bra og likevel ha gjellemark.
Hei. Har nettopp tilsatt kalium premanganat i behandlingskaret. Fisken har voldsomme stresstriper og ser ut til og være veldig mye i toppen av vannet og prøve og få i seg ekstra luft. Karet kjører med luftpumper og varmekolbe som beskrevet i trådstart, ingenting mer. Er det noe galt eller er dette normalt? Har jeg overdosert medisinen, og bør jeg avbryte med en gang?
Feil beskrivelse av dosering!!!???
Denne doseringen er ikke værdt å prøve.
Fulgte nettopp rådene og i løpet av 20 min var alle mine Discus til over 6000,- døde.
Takk for avlivningen for det var nettopp det som skjedde.
Kan ikke beskrive hva jeg føler akkurat nå.......
Tror personen som har lagt ut denne oppskriften bør tenke seg veldig mye om før neste annbefaling
Plussmedlem
Hvilken dosering er det du snakker om nå?
Framgangsmåten som beskrives i innlegg nr 1?
Før du går til angrep på andre, er du helt sikker på at DU har gjort alt slik det skal gjøres...
Elisabeth Nergård
Denne doseringen er ikke værdt å prøve. Fulgte nettopp rådene og i løpet av 20 min var alle mine Discus til over 6000,- døde. Takk for avlivningen for det var nettopp det som skjedde. Kan ikke beskrive hva jeg føler akkurat nå....... Tror personen som har lagt ut denne oppskriften bør tenke seg veldig mye om før neste annbefaling :(


Skriv heller ned med eigne ord korleis du har gjordt dette.
Har kjørt denne kuren utallige ganger sjølv, og aldri hatt problem.
Du har nok gjordt ein fatal feil her.
Å nærmast beskylda trådstarter for å ga drept fisken din, er bare tøys!

Mvh Kjartan
Har noe erfaring med hvordan ungfisk takler denne kuren?
Tenker da på discus helt ned i 5 cm. Har leita endel etter dette å finner ikke noe spes.
Sånn jeg har forstått det så har ikke fisken noe "vondt" av kuren, men jeg har også tolket det at det er en viss belastning på fisken.
Såfremt du følger beskrivelsen av kuren er det ikke forbundet noen fare, men alle kurer har en viss fare forbundet med de. Men hva er alternativet. I mine øyne er det ingen, du vil bare utsette det uungårlige ov vet velalle hva det er
Mvh. Kai
Nei, det er vel ikke noe alternativ dessverre. Var vel mer med tanke på nykjøp av diskus, om man heller skulle gå opp i størrelse. Men jeg fikk vel egentlig det svaret jeg ville ha.Begynner å kribble igjen etter mange års opphold. Takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap