Fisken dør...hjelp!

Kjøpte igår 10 neontetra.. idag er to døde.. og det ser ut som flere er på vei til å dø... Den ene fisken ser litt deformert ut..blitt litt skrukkete liksom. Og så har vi noen som er veldig bleke i fargen....
JA jeg vet! skal ta en tur til butikken til mandag! Men er det noe jeg kan gjøre med de jeg har?
Har eSHa2000 og eSHa exit. Kan noe av dette hjelpe? Tok ut kampfisken de sto sammen med... bør jeg gjøre noe for han også? vil ikke at han skal dø!!
Har du målt nitritt?

Det kan jo hende du har fått neonsyke.

-Tim
nitritt er bra. jaa er litt redd for det.. hadde flere døde fisk i butikken også. Men ikke i det samme karret. Men skulle egentlig kjøpe noen andre, men sto over pga. døde fisk. Men- neonsyke.. behandle med eSHA 2000? Og avlive de to som ser litt rare ut?
Kan dette smitte kampfisken også?
Du må nesten lese om neonsyke. Har ikke satt meg inn i den.

-Tim
har målt. ikke noe galt.
jaa er litt redd for det.. hadde flere døde fisk i butikken også. Men ikke i det samme karret. Men skulle egentlig kjøpe noen andre, men sto over pga. døde fisk. Men- neonsyke.. behandle med eSHA 2000? Og avlive de to som ser litt rare ut?
Kan dette smitte kampfisken også?
haha der kom det to ganger.
blir jo helt satt ut her... er første gang vi har syke fisk, så blir liksom litt rådvill. har lest om neonsyke.
ok, takk for hjelp.
Hvor stort er karet?
Har du ph over 7?
I så fall kan det være ammoniakkforgiftning.
Bytt vann, det skader i hvert fall ikke. 20 prosent morgen og kveld
Hva mener du med at "nitritt er bra"...? Betyr det at du har målt nå? I dag eller...?

Det sier dessverre ikke oss noenting når folk skriver "bra" eller "ok" ang. vannverdier. Eksakte tall etter målingene er det som må til.
Hvordan tester du når du tester vannet? Bruker du strips eller dråpetester? Eller har du latt dyrebutikken teste for deg, og ikke gjort det selv hjemme?

Hvor lenge siden er det du startet opp dette akvariet?

Jeg tror ikke det er sykdom, så hold igjen medisinflaskene littegrann. Jeg tror ikke sykdom dreper fisk så fort, eller smitter så fort. Det viktigste her er å få sjekket alle viktige vannverdier, og at du svarer på spørsmålene ovenfor.
Død nyinnkjøpt fisk?
Kan være så enkelt som stress hos fisken, evnt stor forskjell på vanntemp hos deg/forhandler? Vannbytte skal ikke være nødvendig om ikke du har måleutstyr og resten av fisken din ser ut til å trives. Da burde vannverdier være bra.. Har opplevd selv att nyinnkjøpt Tetra dør relativt fort enda jeg ikke sett sykdomstegn osv med gjennlevende.. Fisk er skjøre skapninger har jeg bittert erfart!
Jeg mener at vannbytte aldri skader uansett. selv om vannverdiene ikke er helt på topp så kan fisk leve med det. Derimot er det et faktum at stresset fisk tåles mindre og dermed kan være påvirket av vannverdier som andre fisk ikke reagerer på. Er det 54 literen du har disse i? ifølge profilen har du bare neontetra og kampfisk der og kampfisken er jo tatt ut.
da kan du ikke gå ut fra at vannverdiene er ok om du ikke har målt dem idag.
av en eller annen grunn tror jeg kanskje det er mye dårlige neon/ kardinal tetra ute å går for tiden. for jeg har og vert på jakt etter dette i det siste, å alle steder der jeg har vert har butikkene hatt neon syke på de. skal ikke se vekk i fra av at du har fått fisk fra samme leverandør som de butikkene jeg har vert i..
takker for alle svar. Men, jo de er syke! noen er veeldig blasse blitt og et par er helt deformerte. Disse er nå avlivet. Hadde det ikke bra. Tok vannprøver for to dager siden, igår og idag. Dråpetester hjemme-tetra sine. Og alle verdier er stabile. Nitritt- 0, ph 6,5-7. Lot også de i den ene butikken jeg var i igår sjekke vannet. De bruker JBL og de fikk samme resultat. (Ikke der jeg kjøpte fiskene!)
Så, såvidt jeg kan skjønne... så har jeg nok fått med meg noen syke fisker hjem
Tenkte ta en tur i butikken imorgen. De hadde som sagt sykdom på noen der, men ikke i samme karret.. men det betyr vel neppe at de ikke har vært i samme kar tidligere?.
Jaja, det var nå uansett en trist start på livet med neontetra.
Bare håper kampfisken klarer seg, og resten av tetraene. De 4 som ser friske ut.
Hvor kjøpte du fisken hen? Jeg vil anbefale deg å handle på Dahls Dyrrike. Der er det aldri sykdom i karet etter hva vi har erfart. Flotte, friske fisker er det også!
hei det kan også være det at vis du kjøpte de i dag så kan de være stresset og neon de tåler veldig lite en venn av meg kjøpe 30 neon 5-6 neon døde så det kan nok være det
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap