- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tuslete scalare ber om hjelp :-(
Tuslete scalare ber om hjelp :-(
Hei!
Har et 60L med Slørhaler og Scalarer.
Scalaren begynner å få tydelig blodåre langs ryggfinnen og litt ved munnen. Stress?
Vannverdiene:
NO3: 50
NO2: 0
GH: 15
KH: 6
PH: økte fra 6,8 til 7,6 over natten.
Satt inn Plant Color lysstoffrør for 1 uke siden (Scalaren har vist tegn til stress siden da).
Vannbytte og 2 nye panter for 2 dager siden.
Kan GH for høy, og hvordan retter jeg det?
Virker som jeg har GH på null i kranvannet, for testen blir aldri rød bare rett til grønt.
Mvh. Nina
Har et 60L med Slørhaler og Scalarer.
Scalaren begynner å få tydelig blodåre langs ryggfinnen og litt ved munnen. Stress?
Vannverdiene:
NO3: 50
NO2: 0
GH: 15
KH: 6
PH: økte fra 6,8 til 7,6 over natten.
Satt inn Plant Color lysstoffrør for 1 uke siden (Scalaren har vist tegn til stress siden da).
Vannbytte og 2 nye panter for 2 dager siden.
Kan GH for høy, og hvordan retter jeg det?
Virker som jeg har GH på null i kranvannet, for testen blir aldri rød bare rett til grønt.
Mvh. Nina
Postet 16.08.09 kl 12:08
Jeg skulle virkelig likt å vite hva du tester med. En nitrat-verdi på 50 (!) var jo helt vilt! Hvor lenge siden er det egentlig du byttet vann?
Jeg mistenker at verdiene er helt feil målt, antageligvis har du brukt strips å måle med. De er ikke verdt fem øre, og viser sjelden hva man faktisk har i vannverdier - helt ville resultater.
En annen ting jeg lurer på; hvorfor i all verden har du gh så høyt som 15 i akvariet, hvis du har gh på 1 i kranvannet? Hva tilsetter du egentlig og hvorfor?
Du skriver at ph økte så mye over natten. Tilsatte du noe for å øke den?
Driver du og blander inn en masse produkter som dyrebutikken har påstått at du bare "må ha"...?
PS!
Du er vel klar over at man ikke kan ha scalarer i en liten 60 liter...!??
Jeg mistenker at verdiene er helt feil målt, antageligvis har du brukt strips å måle med. De er ikke verdt fem øre, og viser sjelden hva man faktisk har i vannverdier - helt ville resultater.
En annen ting jeg lurer på; hvorfor i all verden har du gh så høyt som 15 i akvariet, hvis du har gh på 1 i kranvannet? Hva tilsetter du egentlig og hvorfor?
Du skriver at ph økte så mye over natten. Tilsatte du noe for å øke den?
Driver du og blander inn en masse produkter som dyrebutikken har påstått at du bare "må ha"...?
PS!
Du er vel klar over at man ikke kan ha scalarer i en liten 60 liter...!??
Postet 16.08.09 kl 12:12
Endret: 16.08.09 kl 12:14
Postet 16.08.09 kl 12:16
Takk for raske svar!
Ja, jeg ble litt mistenkelig når jeg kom hjem med Scalarene (jeg hadde 2 slørhaler og en malle fra før). De virket litt for store... Sjekket litt på nettet, og ble litt irritert på butikken (ZOO1 som ikke hadde kunnskaper nok til å fortelle meg at dette ikke ville gå). Tenker de Scalarene skal få komme tilbake til butikken.
Jeg skiftet vann og satt inn to nye planter for 2 dager siden....
Jeg målte med testestrips, men skal måle med dråpetester nå, så får vi se.
Jeg bruker Aquasafe, EasyBalance og sammen med de nye plantene plantenæring fra Tropica.
De fikk 2 skjeer med akvariesalt mot stress i går. Kan det ha økt ph'en...
Hilsen takknemlig nybegynner
Ja, jeg ble litt mistenkelig når jeg kom hjem med Scalarene (jeg hadde 2 slørhaler og en malle fra før). De virket litt for store... Sjekket litt på nettet, og ble litt irritert på butikken (ZOO1 som ikke hadde kunnskaper nok til å fortelle meg at dette ikke ville gå). Tenker de Scalarene skal få komme tilbake til butikken.
Jeg skiftet vann og satt inn to nye planter for 2 dager siden....
Jeg målte med testestrips, men skal måle med dråpetester nå, så får vi se.
Jeg bruker Aquasafe, EasyBalance og sammen med de nye plantene plantenæring fra Tropica.
De fikk 2 skjeer med akvariesalt mot stress i går. Kan det ha økt ph'en...
Hilsen takknemlig nybegynner
Postet 16.08.09 kl 12:37
Postet 16.08.09 kl 12:50
Nina OttesenJeg bruker Aquasafe, EasyBalance og sammen med de nye plantene plantenæring fra Tropica. De fikk 2 skjeer med akvariesalt mot stress i går. Kan det ha økt ph'en...
Aquasafe kan man i blant bruke ved vannbytter. Det hender det faktisk er nyttig på ferskt kranvann
Men det andre du nevner er rett og slett totalt unødvendig, og noe dyrebutikkene prakker på nybegynnere som ikke vet bedre. De selger av det i bøtter og spann og tjener gode penger på kundenes uvitenhet.
Og det verste av alt er EasyBalance.... jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne for å beskrive hvilket lureri det elendige produktet er! Det er en av grunnene til at jeg nærmest boikotter Tetras produkter. Kjenner jeg blir opprørt bare av å se navnet på det For å si det kort: kutt ut EasyBalance med en gang. Det er ingenting som kan erstatte et vannbytte med friskt vann, og det den flaska lover er rett og slett bullshit! (unnskyld språkbruken..)
Akvariesalt hører ikke hjemme i et ferskvannsakvarium. Kort og greit. Ferskvannsfisk skal ikke ha og trenger ikke salt. Ro og fred er helt gratis, og er det som virker mot stress, også hos fisk! Ikke noe pulver fra boks eller flaske!
Tropicas nye plantenæringsserie er tilsatt nitrat. Dette kan forklare den høye nitratverdien i karet ditt, enda det bare er et par dager siden du byttet vann.
Vær veldig forsiktig med den plantenæringen i så fall. Nitrat er mindre farlig for fiskene enn nitritt, men for høye verdier av det er ikke bra i lengden. Man skal ha et temmelig tett beplantet kar med enormt mye planter for å behøve så mye av plantenæringen som bruksanvisningen sier. Man kan ofte halvere mengden, og kanskje enda mindre også. Det viktigste er imidlertid å finne ut hva slags planter man har, og hvor de konkrete plantene tar næringen sin fra. Noen tar fra bunnlaget, noen tar fra vannmassene. Det er liten hjelp i å tilsette noe i vannet, hvis man f.eks. har sverdplanter som trekker næringen fra bunnlaget via røttene sine.
Postet 16.08.09 kl 12:52
Endret: 16.08.09 kl 12:53
Postet 16.08.09 kl 13:13
Alt du skriver etter et slikt krokodillegap-tegn forsvinner
Så skriv det uten å bruke det
Ph og nitritt mangler i innlegget ovenfor.
Gh verdien din er vel økt på grunn av akvariesaltet antar jeg? Den var iallefall veldig høy i forhold til fiskene du har. Men hvis kranvannet ditt er "typisk norsk" så har du en gh på mellom 1 og 2. Da vil gh sakte og rolig synke for hvert vanlige vannbytte du tar i akvariet fremover, siden du ikke lenger tilsetter noe "hokus-pokus" som dyrebutikken prakker på deg
Ta en prat med dyrebutikken og lever tilbake scalarene dine.
Slørhalene dine trenger ikke varmekolbe forresten. De er opprinnelig kaldtvannsfisk, og vanlig norsk stuetemperatur er mer enn nok for dem.
Dessverre er de veldig glad i grøntfôr, og forsyner seg ofte grådig av plantene i akvariet. Knus noen vanlige, grønne erter (av den typen du finner i matvarebutikkens frysedisk) og gi dem litt av det i blant. Det pleier å være populært kosttilskudd hos fisk som trenger grøntfôr. Opphakkede salatblader (godt skyllt!) kan du også teste ut om de vil ha.
PS!
Unnskyld off-topic, men ble så nysgjerrig... :
Er det Bødalen ved Lom...? Min far og slekta er derfra
Så skriv det uten å bruke det
Ph og nitritt mangler i innlegget ovenfor.
Gh verdien din er vel økt på grunn av akvariesaltet antar jeg? Den var iallefall veldig høy i forhold til fiskene du har. Men hvis kranvannet ditt er "typisk norsk" så har du en gh på mellom 1 og 2. Da vil gh sakte og rolig synke for hvert vanlige vannbytte du tar i akvariet fremover, siden du ikke lenger tilsetter noe "hokus-pokus" som dyrebutikken prakker på deg
Ta en prat med dyrebutikken og lever tilbake scalarene dine.
Slørhalene dine trenger ikke varmekolbe forresten. De er opprinnelig kaldtvannsfisk, og vanlig norsk stuetemperatur er mer enn nok for dem.
Dessverre er de veldig glad i grøntfôr, og forsyner seg ofte grådig av plantene i akvariet. Knus noen vanlige, grønne erter (av den typen du finner i matvarebutikkens frysedisk) og gi dem litt av det i blant. Det pleier å være populært kosttilskudd hos fisk som trenger grøntfôr. Opphakkede salatblader (godt skyllt!) kan du også teste ut om de vil ha.
PS!
Unnskyld off-topic, men ble så nysgjerrig... :
Er det Bødalen ved Lom...? Min far og slekta er derfra
Postet 16.08.09 kl 13:16
Endret: 16.08.09 kl 13:24
Uffda, da skal jeg slutte med det.
Resten av verdiene er greie bortsett fra ph på 7,5.
Det gjør vel ikke noe om jeg skifter litt vann igjen nå selv om jeg gjorde for to dager siden (skiftet ca 1/3).
Føler jeg bør gå tilbake til butikken med de to scalarene, så de får en sjans til å overleve....
Det er godt det finnes slike fora som dette, med så interesserte og hjelpsomme personer som deg
Man får jo like god hjelp i dyrebutikken som om du har et bilproblem og spør på en bensinstasjon!
Mvh. en takknemlig nybegynner som har lært mye på en gang
Resten av verdiene er greie bortsett fra ph på 7,5.
Det gjør vel ikke noe om jeg skifter litt vann igjen nå selv om jeg gjorde for to dager siden (skiftet ca 1/3).
Føler jeg bør gå tilbake til butikken med de to scalarene, så de får en sjans til å overleve....
Det er godt det finnes slike fora som dette, med så interesserte og hjelpsomme personer som deg
Man får jo like god hjelp i dyrebutikken som om du har et bilproblem og spør på en bensinstasjon!
Mvh. en takknemlig nybegynner som har lært mye på en gang
Postet 16.08.09 kl 13:27
Det er helt ok å bytte vann ofte Fiskene setter bare pris på friskt vann.
Ca 25-30 % av vannvolumet er passe. I ditt kar på 60 l ville jeg byttet en vanlig ti-liters bøtte bare om gangen, pga vanntemperaturen kan synke litt for mye hvis man bytter for mye om gangen (bruk kun vann fra kaldtvannskranen!)
Folk som har sett bunnen av en varmtvannstank, bruker aldri varmt kranvann til noe som skal spises eller drikkes... så mye slagg og avfallsstoffer ligger det i en varmtvannstank som har gått noen år. Og etter en grusom episode den ene gangen i mitt liv jeg har spedd ut det iskalde vannet med vann fra varmtvannskrana til et akvarium jeg skulle bytte i, så fraråder iallefall jeg det på det sterkeste. Kun kaldtvann!
Ca 25-30 % av vannvolumet er passe. I ditt kar på 60 l ville jeg byttet en vanlig ti-liters bøtte bare om gangen, pga vanntemperaturen kan synke litt for mye hvis man bytter for mye om gangen (bruk kun vann fra kaldtvannskranen!)
Folk som har sett bunnen av en varmtvannstank, bruker aldri varmt kranvann til noe som skal spises eller drikkes... så mye slagg og avfallsstoffer ligger det i en varmtvannstank som har gått noen år. Og etter en grusom episode den ene gangen i mitt liv jeg har spedd ut det iskalde vannet med vann fra varmtvannskrana til et akvarium jeg skulle bytte i, så fraråder iallefall jeg det på det sterkeste. Kun kaldtvann!
Postet 16.08.09 kl 13:34
Endret: 16.08.09 kl 13:49
Postet 16.08.09 kl 13:42