Film på overflaten

Hei.
Når jeg kom hjem fra en 4 dagers ferie.
Så jeg at det var en slags blå film på vannet.

Er dette noe farlig?
Hvordan kan jeg få det vekk?

Liter: ca 12 Liter.
Fisk i karet: 2 små guppy.
Akvariumet har stått i 4 uker uten fisk.

Guppyene ble satt inn for 5 dager siden, for å gi litt ekstra bakterier før rekene kommer.

Mest sannsynlig en protein hinne.
prøv å stille utblåsningen på pompen viss du har sånn at det er mer bevegelse i vann overflaten
Tobbi
Hei. Når jeg kom hjem fra en 4 dagers ferie. Så jeg at det var en slags blå film på vannet. Er dette noe farlig? Hvordan kan jeg få det vekk? Liter: ca 12 Liter. Fisk i karet: 2 små guppy. Akvariumet har stått i 4 uker uten fisk. Guppyene ble satt inn for 5 dager siden, for å gi litt ekstra bakterier før rekene kommer.

Er vel egentlig første gang jeg hører at noen setter inn fisk i et karr for å øke bakterie floraen, men det er en annen sak.

Munningen (utblåsingen) på pumpa skal stå slik at den bryter vannflaten. Du har med nær 100% sannsynlighet pumpens utblåsning helt under vann og lite eller ingen russlasjon i vannskorpa tenker jeg.....
Ok, skal endre dette.

Og til deg loffa: Det er egentlig for å starte opp akvarium.
For jeg leste at det er lurt med noen "innkjøring fisk" i akvarie skolen.
Tobbi
Ok, skal endre dette. Og til deg loffa: Det er egentlig for å starte opp akvarium. For jeg leste at det er lurt med noen "innkjøring fisk" i akvarie skolen.

Vel....Både og. Bra for filteret, men ikke fiskene. Enkleste er å tilsette amonium/amoniakk direkte. En annen ting. Fisk i 12 liter?? Bare midlertidig eller?

Når det gjelder proteinhinnen har jeg improvisert en skummer. Tatt en liten powerhead, dyttet litt filtervatt slik at den ikke kommer inn i impelleren og satt den opp ned så innsuget blir i overflata. En time slik og 170 literen er ren og pen. 10 minutter i 41 literen

-Tim
Dette er jo bare midlertidig.
Og akvariet har jo stått i 4 uker da.
loffa
Er vel egentlig første gang jeg hører at noen setter inn fisk i et karr for å øke bakterie floraen, men det er en annen sak.

klart du øker bakteriefloraen i karet ditt jo mere avfallstoffer som kommer og det lager jo fisken.

ja innkjøringsfisk er greit, bakterierne må jo få bein og gå på og da trenger de avfallsstoffer og jobbe med. du vil også få ett fortere og ett mere stabilt kar om du bruker fisk i karet under innkjøring i vertfall er det mine erfaringer.

Tobbi
Dette er jo bare midlertidig. Og akvariet har jo stått i 4 uker da.

Da burde det gå bra. Den hinnen er ikke farlig forsåvidt. Den demper lyset litt. Har du følsomme planter kan nok veksten hemmes. Hinnen bidrar også til avfalsstoffer så litt høyere belastning på filteret.

-Tim
Har nå flyttet litt på filteret.
Så det er ikke noe mer hinnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap