Aquasafe, ja eller nei ?

Hei

Har sett litt prat att å frem ang bruk evt ikke bruk av aquasafe.

Har søkt litt men finner nesten ikke noe, kanskje mine søkeferdigehter ikke strekker til.


Men hva mener folket? Noe man bør bruke? eller har vi så " bra" vann i norget att dette rett å slett bare er penger ut av vinduet ?

Jeg har nå kjørt uten i en 2 måneders periode, har mistet 2 guppy & en molly. Om dette er grunnen vet jeg ikke.



FYR LØS!
Stort sett har man bra nok vann i norge, iallefall hvis du har kommunalt vann, og ikke egen brønn. Hvis du da bruker kaldt vann og eventuelt lagrer dette over natta bør det være trygt uten. Med varmtvann fra krana kan det være lurt å bruke det tror jeg.
tja.. jeg er litt usikker der selv jeg da.. Her hos meg ser det ut til at vannet er bra.. ph på 7 og ikke noe klor sånn som alle sier det er i vann, Å jeg har aldri brukt Aquasafe jeg da, Jeg har diskus å det er jo en fisk som ikke tåler alverdens og , men jeg har faktisdk ikke mistet noen som helst fisker i det hele tatt, å jeg har no hatt akvariet i mange år jeg da. De sturer ikke heller å spiser bra osv.

Eneste fisken jeg har mistet var en liten øksefisk som hoppet i døden oppå dekkglasset.

Vet ikke altså, men ser ut til de lever bra her uten. men det er forskjell i vankvaliteten alle steder..
brukte aquasafe 1 uke etter at vi fikk det første karet. for det sa jo de på dyre butikken at vi måtte bruke jo... Har aldri brukt det siden , og tapper rett fra springen og opp i karet ,vannet er temperert til rundt 23-24 grader. har riktig nok ny bereder da. men gjorde det med den gammle og. og har ALDRI hatt noen problemer i det hele tatt. så slipper og ha flere tønner/dunker med vann såtnde rundt omkring for lufting. litt hysterese spør du meg da..

mål verdiene dine i spring vannet ditt du og se.. så sant du har komunalt vann og ikke brønn som tidligere nevt, så går det nok helt fint uten aquasafe og lufting spør du meg men du gjør seff som du selv vil.
Jeg bruker ett alternativ til aquasafe. Ab Aquamedic Aqualife+ vitamin.

Denne inneholder også vitaminer som styrtker imunforsvaret til fiskene. Jeg bruker også eSHA optima en gang i uken. Denne inneholder vitaminer og sporstoffer som kontinuerlig blir brukt, av dyr og planter.

Begge deler er meget drøy så kostnaden er ikke stor. 500ml Aqualife holder til 6000 liter. 180ml eSHA optima holder til 18000 liter.


-Tim
Jeg tror nok alle må se på fiskene sine og vurdere om det er behov for å bruke aquasafe eller lignende.

Selv har jeg JBLs biotopol her, og når den er tom skal jeg gå over til Aquamedic sin.

Jeg har funnet ut at her i huset "må" jeg bruke et slikt middel, spesielt om høsten og våren, men også til andre tider. Jeg ser det ganske kjapt om det er behov, for da klør fiskene seg. Jeg ser de sprette mot sanda, og når jeg da bruker biotopol slutter denne adferden. Jeg tror neppe de hadde dødd hvis jeg lot være, men vi vet jo alle hvor irriterende det er å klø, og siden biotopolen stopper kløen, så bruker jeg det gladelig.

Det er ikke dermed sagt at alle trenger å bruke det, eller at jeg anbefaler det.

Det billigste er jo å ikke bruke det, dersom fiskene ikke viser noen forskjell i adferd om du slutter å tilsette aquasafe el. lign. hver gang

Jeg synes ElinH har en fin tilnærming til problemstillingen. Hvis fiskene ser ut til å ha det greit så ikke tilfør noe, hvis de sturer så er det verdt et forsøk.

Spesielt i vår og høst periodene da elvene har mye vann og mye rart kan følge med kan det være greit å prøve.
Jeg har inntrykk av at mine fisker er mer aktive, og hannene "jager" hunnene mer etter tilsettning av eSHA optima.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap