Filterpumpe?

Rykende fersk som jeg er må jeg bare spørre om de rareste ting. For noen dager siden var jeg på dyrebutikken for å kjøpe pumpe til mitt nye akvarium. Det endte med at jeg kjøpte en EHEIM 2008, da det var dette hun anbefalte. Akvariet er på 60 L. I bruksanvisningen står det at dette er innvendig filter. Trenger jeg noe mer pumpe/filter? Hva er det egentlig for slags pumpe jeg har kjøpt? Ser her at noen snakker om at de har pumper med forskjellige filter (flere farger). Min pumpe har kun ett filter og det tror jeg var grått eller kvitt. Mener hun på butikken sa at dette var en pumpe som sirkulerte vannet eller noe sånt men at det ikke filtrerte.....Sikkert knølete forklart det her, men håper noen kan hjelpe=)
Eheim 2008 er ett bunnsolid filter, og passer til din 60 liter

Dette er ett invendig filter med en enkel filtersvamp. Du bør klippe denne i to, slik at du kan vaske/bytte bare halvparten om gangen. Da bevarer du den biologiske aktiviteten til filteret.

Du trenger ikke noe mer filtrering.

Det er rett at det finnes filter med flere typer svamper/materialer. Selv har jeg ett utvendig Eheimfilter som bruker 4 ulike materialer. Grov svamp først for grove partikler. Så Rør for mekanisk filtrering. Substrat (kuler) for biologisk filtrering, og en syntetfiltersvamp for å ta de minste partiklene.

Svampen i filteret ditt tar seg av alt. I en 60 liter er det akkurat passe.


-Tim
Takk for beroligende svar Tim=) Da har jeg iallefall det under kontroll=)
Jepp, jeg bifaller det Tim her sier, dette er god nok filtrering i 60-literen din, dersom du ikke stapper den full med fisk (men det er neppe noe poeng, det er vel godt at de kan strekke finnene litt også!)

Bare husk innkjøringsperioden på ca 35 dager, og ikke kjøp masse fisk med en gang. Bare noen få om gangen og vent minst en uke mellom hvert kjøp. Så får filterbakteriene tid til å venne seg til økt avfallsnivå
En liten ting til. Jeg ser det går ann å få kjøpt karbonsvamp som tilbehør. Det kan være greit å ha en slik liggende dersom du må fjerne medisinrester og slikt. Da lar du den "vanlige" svampen ligge i karet mens du filtrerer gjennom karbonsvampen i noen dager.

Eventuelt kan du ha en liten rimelig ekstrapumpe liggende til dette formålet. Fluval 1+ eller Eheim 2006 er fine til slikt. Jeg har en ekstra Fluval 1+ som jeg kommer til å bruke til slikt.


-Tim
Plussmedlem
Hei, og velkommen til AF

Eheim selv anbefaler filteret til 30 - 60 liter.
Det betyr som regel at det ikke skal mye til før filteret blir for lite til din 60 liter.
Så, som Elin skriver, vær forsiktig med antall fisk, og ikke kjøp fisk som blir for store for karet ditt.
Det du kan gjøre for å øke kapasiteten er å erstatte en del av svampen med substrat. Begynn og slutt med svamp og ha substrat i midten.

Dersom du ønsker kan jeg putte litt Eheim Substrat pro i en konvolutt til deg. Bare mål opp hvor mye du trenger for å erstatte halve svampen med substrat. Vil tro en desiliter eller noe bør holde.


-Tim
Takk og takk for alle gode råd! Veldig greit å ha noen å spørre her inne som har peiling! Er jo vitenskap dette med akvarium=). Tusen takk Tim for tilbudet, men du skal slippe å sende det til meg=) Jeg skal innom dyrebutikken om et par uker så kan kjøpe der=). Mange fisker blir det ikke i akvariet vårt, vi har planer om å ha bare noen få fisker. Meeen, jeg føler jo at behovet for flere fisker og et større akvarium vil komme etterhvert ja..hehe=)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap