Råd om rengjøring av filterpumpe

Nå har jeg hatt akvarier i ca.8mnd., men føler meg ennå fersk.
Skal man skylle filterpumpa for hvert vannbytte( innvendig filter)?
Det har nemlig jeg gjort, hver gang,en gang i uka, men alltid i kaldt vann.
Min siste hvite mollyhunn døde nemlig for to dager siden(kjøpte 2 for ca.2-3mnd.siden, den ene døde bare to dager etter innkjøp).
Så jeg lurer jo fælt på hva som gjorde at hun døde, hun var dessuten veldig tynn, og svømte rart på slutten.
Har for ofte rengjøring av pumpa noe av skylden?
Hvordan skal disse fiskene egentlig ha det?
Har luftpumpe også en del å si for fiskenes vel?
For i et av karene har jeg også luftpumpe- og der virker alt i skjønneste orden. I det andre karet( hvor den nå døde mollyen bodde), er det ikke luftpumpe.
Håper noen har erfaring med hva som bør gjøres, da jeg holder på å er litt frustrert:0
Filterpumpa skal IKKE vaskes før den begynner å får lav sirkulasjon, og når den rengjøres MÅ den bare vaskes lett i vann fra akvariumet.

Når du skyller i kaldt vann dreper du bakteriene som holder nitrogensyklusen i gang og det blir som om filteret var nytt igjen.


-Tim
Heisann, jeg har nå hatt akvarie i litt over ett år, og jeg føler meg som en nybegynner enda jeg også, men jeg kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

FiskeTove
Skal man skylle filterpumpa for hvert vannbytte( innvendig filter)? Det har nemlig jeg gjort, hver gang,en gang i uka, men alltid i kaldt vann.

Det er ikke nødvendig å skylle pumpa for hvert vannbytte. Dette trenger du bare gjøre når du ser en merkbar nedgang i vannstrømmen ut fra filteret. Det er nok ikke å anbefale å bruke kaldt vann, da det lett kan ta knekken på masse gode bakterier i filteret. Det jeg alltid gjør når jeg skal rense innvendige filtere er å fylle vann fra akvariet i en bøtte, og så rense svampene i dette vannet.


FiskeTove
Har for ofte rengjøring av pumpa noe av skylden?

Siden du har gjort dette konsekvent hver uke, så virker det for meg som om filteret aldri har fått en sjangse til å bli ordentlig innkjørt.

FiskeTove
Har luftpumpe også en del å si for fiskenes vel?

Luftpumpe har generelt sett ikke noe å si for fiskenes velvære, da det ikke er noe filtrering i en luftestein som blåser bobler. Er det lite oksygen i vannet ved at det er lite brytning/bevegelse i vannoverfalten, vil en luftesten kunne hjelpe til med å tilføre oksygen til vannet.

FiskeTove
For i et av karene har jeg også luftpumpe- og der virker alt i skjønneste orden. I det andre karet( hvor den nå døde mollyen bodde), er det ikke luftpumpe.

Har du vanntester? Ville nok sjekket om det er nitritt i vannet.
Tviler nok på om luftpumpen har noe å si, hvis det ikke som sagt er stor mangel på oksygen. Siden det er molly det er snakk om burde ikke dette ha stor innvirkning heller da disse kan suge luft i overflaten. Har du forresten dekkglass, eller heldekkende armatur? Denne sugingen av luft kan nemlig gjøre mollyer syke hvis det er forskjell på temperatur i lufta og vannet.
Himmel og hav, da har jeg gjort det galt hele tiden:0?
Da skal jeg slutte å rengjøre pumpa hver gang, ja( de gjennlevende fiskene må være utrolig sterke)
Kan pumpa bare stå i akvariet den da, når jeg skifter vann, tror du?
( selvfølgelig avslått da).
Burde jeg ha luftpumpe i dette akvariet også? Det er 1mollyyngel,5platyyngler, en gullbarbeyngel, 4KAE og 9 neontetraer
Så lenge du har litt krusninger i overflata er lutpumpe mest til pynt. Dersom du har veldig mye planter kan det være greit å bruke en på nattestid da CO 2 kan øke litt om natten.

Filteret bare lar du være når du skifter vann. Bare pass på at det ikke går så lang tid at det svampene tørker. Med ett utvendig filter bør det ikke være av i mer enn en times tid.


-Tim
hei, og takk for svar.
Jeg har dekke på akvariene,ja, men jeg lar alltid luken stå åpen, ellers vil temperaturen i vannet bli noe høy, pga.lyset:
sorry, tenkte feil:=ang.luftestein
En annen ting skjedde også i det akvariet( det var 5KAE). Har flyttet den ene i luftpumpeakvariet. Den la på seg over tid, buken ble enorm og øynene så til slutt ut som om de skulle sprette ut. Om jeg ble stresset?
Jeg kunne også se rødskjær innunder fiskens hud( som om den hadde blødninger), så jeg flyttet den straks til luftpumpeakvariet( trodde det ville hjelpe).
Og det MÅ det ha gjort...jeg skjønner ingen ting. KAE har delvis fått igjen sin "normale" kropp, øynene er også blitt normale, kan se ut som fisken holder på å komme seg, men jeg tar det med en klype salt, da den virket svært syk for noen dager siden. SÅ: hva i all verden?
Når du sa du hadde luftepumpe så regnet jeg med at du har en luftestein. Det er rett og slett en porøs stein som du kobler til luftslangen som lager fine, små bobler
Tilfeldig bekjentskap
© Fredrik Kildal
Reklame for plussmedlemskap