3 corydoras spørsmål!

Har en del spørsmål angående C.Aneus, jeg har en gruppe på 12stk. som jeg har hatt i snart 3 måneder nå... de var nesten utvokste når jeg fikk de..

spørsmål nr. 1: Nå har de vokst en del, og jeg har lagt merke til at det er 3-4stk. som skiller seg ut i størrelse, de er ganske store i forhold til de andre. er dette hanner/hunner som blir større enn de andre? eller spiser de mer mat?

Spørsmål nr. 2: Er det noen som vet om de har tenner (spisse)? jeg har lest at de graver i sanden for å finne små mark og andre dyr, men det finner de selfølgelig ikke i mitt kar (de prøver konstant) men de finner bare maten jeg gir de... men har gitt litt Levende for til mine Pt.Leopoldi som er i samme kar i sommer, (edderkopper, fluer og mark) og Aneusene er svært interresert i dette, men det ser ikke ut som om de klarer å spise det... de bare "suger" på det. Hvorfor?

Spørsmål nr. 3: jeg kjøpte 12stk. og har sett lektendenser i noen uker nå... når jeg bytter vann, svømmer de to og to, og danser, og svømmer i piruetter og lignende...
Men har ikke sett verken egg eller yngel enda, før i går. da så jeg plutselig en liten aneus, som var omtrent 50% størrelse av de andre, men lignet akkurat på de andre. jeg begynte å tenke på at en kanskje ikke har vokst, kanskje krympet av matmangel?? men jeg talte over et par ganger, og kom til 13stk. Aneus??
Hvor mange yngel får de? og vokser de raskt opp? jeg har en del blindepunkt i karet som de kan gjemme unna litt av hvert, men veldig rart at det plutselig dukker opp en halvvoksen aneus?? jeg har en teori, om at de har fått et kull, og at mine leopoldi har spist opp alle untatt 1. men likevel merkelig.
Symbiosemannen
spørsmål nr. 1: Nå har de vokst en del, og jeg har lagt merke til at det er 3-4stk. som skiller seg ut i størrelse, de er ganske store i forhold til de andre. er dette hanner/hunner som blir større enn de andre? eller spiser de mer mat?

Hos Corydoras er som oftest hunnene noe større og rundere enn hannene. Hunner som er kjønnsmodne utvikler egg i buken, og dette gir dem av og til et ganske "fyldig" utseende
Det kan selvsagt også være individuelle forskjeller, noen er grådigere på mat enn andre og vokser derfor mer. Slikt skjer omtrent i alle Corydoras-kull jeg har hatt. Noen vokser fort, noen vokser sakte, men i voksen alder jevner det seg som oftest ut over tid.

Symbiosemannen
Spørsmål nr. 2: Er det noen som vet om de har tenner (spisse)? jeg har lest at de graver i sanden for å finne små mark og andre dyr, men det finner de selfølgelig ikke i mitt kar (de prøver konstant) men de finner bare maten jeg gir de... men har gitt litt Levende for til mine Pt.Leopoldi som er i samme kar i sommer, (edderkopper, fluer og mark) og Aneusene er svært interresert i dette, men det ser ikke ut som om de klarer å spise det... de bare "suger" på det. Hvorfor?

De har ikke tenner. Det er vanskelig, kanskje umulig, for Corydoras å spise en hel meitemark. De er nok svært interessert, så hvorfor ikke kappe opp meitemarken før servering, slik at den blir i passe små munnfuller for dem?
Fluer og edderkopper tror jeg du får ha forbeholdt Leopoldiene

Corydoras pleier alltid å bruke mye tid på å rote rundt i sanden etter noe spiselig, små partikler oversett av andre, for å spise det. Det er deres natur å rote i sanden, og måten de spiser på, rett og slett. Og de finner kanskje mer enn du tror Uansett; Corydoras skal alltid gis mat som passer for dem, dvs fôr som synker fort, slik at de også får sine normale matporsjoner hver dag. De skal ikke noensinne være overlatt til "å spise smuler fra de rikes bord", dvs de små restene som måtte falle ned etter at de andre fiskene i øvre vannlag har forsynt seg.

Symbiosemannen
Spørsmål nr. 3: jeg kjøpte 12stk. og har sett lektendenser i noen uker nå... når jeg bytter vann, svømmer de to og to, og danser, og svømmer i piruetter og lignende... Men har ikke sett verken egg eller yngel enda, før i går. da så jeg plutselig en liten aneus, som var omtrent 50% størrelse av de andre, men lignet akkurat på de andre. jeg begynte å tenke på at en kanskje ikke har vokst, kanskje krympet av matmangel?? men jeg talte over et par ganger, og kom til 13stk. Aneus?? [B]Hvor mange yngel får de?[/B] og vokser de raskt opp? jeg har en del blindepunkt i karet som de kan gjemme unna litt av hvert, men veldig rart at det plutselig dukker opp en halvvoksen aneus?? jeg har en teori, om at de har fått et kull, og at mine leopoldi har spist opp alle untatt 1. men likevel merkelig.


C. aeneus er en Corydoras-art som etterhvert kan legge svært mange egg, hundrevis faktisk De er også en av de artene som er aller enklest å få til med tanke på oppdrett.

Men unge eksemplarer kan i starten av sin kjønnsmodenhet ofte bare produsere temmelig beskjedne mengder egg, som så øker etterhvert i antall når de blir eldre og litt større. Jo større kropp, jo større mengder egg har en hunn plass til i buken, vet du

Det er derfor godt mulig dine Coryer har lagt egg, men at de har blitt spist av Leopoldiene eller andre fisk. Egg er en stor delikatesse for alle fisk, de spises med glupende apetitt som regel. Derfor har du nok ikke sett noe egg. De kan ha lagt dem i grålysningen f.eks, så de er oppspist og borte før du tar noen notis av det.

Ikke uvanlig at Coryene selv spiser egg også, så det skal du nok ikke se bort fra at de har gjort. Enkelte Corydoras-grupper spiser eggene like fort som de legges omtrent. Et par leker og legger egg, og resten av gruppen følger tett etter og soper opp eggene etterhvert :p
Takk for langt og godt svar, der ble jeg litt klokere på mine cory

Jeg tror jeg kan forvente meg flere små aneus etterhvert...
Prøvde å kappe opp en mark isted, men bitene rakk ikke å synke forbi leopoldiene
Men de fikk noen dr.basslers granulat istedenfor til kvelds
Jeg har sånne tabletter for bunnspisere som jeg gir til mine Corydoras, men de andre fiskene ser ut til å like disse veldig godt de også så de stikker veldig ofte av og er så ville etter den at corydorasene mine kommer nesten ikkje til. er det noen måte å forhindre dette på?
FiskeAlex
Jeg har sånne tabletter for bunnspisere som jeg gir til mine Corydoras, men de andre fiskene ser ut til å like disse veldig godt de også så de stikker veldig ofte av og er så ville etter den at corydorasene mine kommer nesten ikkje til. er det noen måte å forhindre dette på?


Hvilke fisk er det snakk om? Ikke så greit å gi råd når vi ikke vet
Jeg har masse forskjellige fisk.

Gurami, slørhaler, gullfisk, seilfinnemolly, sverd-drager, kampfisk.

Ok

De fiskene du ramset opp der er alle dagaktive, mens corydoras er nattaktiv.

Gi de andre fiskene sin mat på dagtid, og vent til 1/2 - 1 time etter at lyset har slukket før du slipper oppi tabletter til coryene. Da har de øvrige fiskene gått til ro, og coryene får spist i fred. Står det på mye lys i rommet kan det delvis motvirke dette, siden fiskene da ikke går helt til ro, så hold dempet belysning i rommet også

Du kan jo spionere litt forsiktig med en lommelykt om du vil forsikre deg om at coryene dine får spist maten sin
ElinH
corydoras er nattaktiv.

Mine coryer har ikke lest dette på nettet, så de lever nok som de ellers ville gjort

Hos meg er C. sterbai, C. adolfoi, C121 og C. aeneus i aller høyeste grad dagaktive.
C. sp. Green Laser og C. sp. black vil eg derimot hevde heller mer mot den mørke siden

Eg har observert mine coryer nøye til alle døgnets tider, både med og uten blålys...
Jada, Donald Alle mine er aktive på dagen også, de legger til og med egg da.

Men de er aktive om natta også, og kan helt fint få maten sin servert etter at lyset er slukket for å lettere få ha den i fred for øvrige samboere
De er våkne til alle døgnets tider; nett som meg, Elin

Med fare for at det blir litt OT nå:
eg har hatt både C. aeneus og C. sp black i samme kar, og eg kan ikke skjønne at dette skal være samme art.?
Oppførselen virker forskjellig (de svarte er mye mer sky), og eg synes de har litt annen kroppsform også (de svarte er ikke så massive).
Det er vel mange som mener at disse ikke er samme art, men når vitenskapen sier det, har vel ikke vi "småfolket" mye vi skulle ha sagt

Schultzei, som black kommer fra, er vel ansett å være samme art som aeneus, vitenskapelig sett. Jeg synes heller ikke at de virker å skulle være samme art, men det hjelper neppe.

Det er vel ganske mange som mener at dette må være to forskjellige arter faktisk, men det hjelper lite når vitenskapen sier at de er samme art.

Kanskje dette blir endret en gang i fremtiden Selv om jeg ikke tror det skjer med det første.
Vi småfolk kan jo gjøre opprør, så ekspertene må bare passe seg

C. schultzei er vel nå et synonym til C. aeneus.?
Jepp, C. schultzei er ikke et eget artsnavn - kun et synonym til aeneus.

Det er fra schultzei at black ble "laget" (i mangel på et bedre ord en sen kveld). Så egentlig er diskusjonen om hvorvidt schultzei og aeneus er en og samme art. Jeg mener at de ikke er det, kroppsformen er annerledes. Men vitenskapen sier at den er det.

Kanskje vi kunne prøve oss med et grasrot-opprør, ja hehe!
Jeg har nå 8 kobberpansermaller og 6 albino pansermaller i karet mitt, jeg bare lurte på hvor ofte man ska gi de disse tablettene, har sånne tabletter for bunnspisere.
En gang om dagen, kanskje helst om kvelden rett før lyset slås av. Hvis det er andre fisk i karet, vil de kanskje forsøke å ta maten fra Coryene hvis lyset er på.

Beregn ca ½ tablett pr fisk, litt avhengig av hvilken type tablettfôr du har kjøpt. Er de små, beregn en hel tabl. pr fisk.

Hva heter tablettene du har kjøpt?
mona o
En gang om dagen, kanskje helst om kvelden rett før lyset slås av. Hvis det er andre fisk i karet, vil de kanskje forsøke å ta maten fra Coryene hvis lyset er på. Beregn ca ½ tablett pr fisk, litt avhengig av hvilken type tablettfôr du har kjøpt. Er de små, beregn en hel tabl. pr fisk. Hva heter tablettene du har kjøpt?



De heter Tetratabimin (Complete food)

Da kan du vel egentlig beregne omtrent en på hver, for de er så små (syns jeg da).
Ok, det virker ganske mye synes jeg da, ikkje vet eg. Har 5 stk i ett 19L og 14 i ett 63L. Ska jeg virkelig gi de så mye da?
Hvilke fisker har du sammen med corydorasene i f.eks 19l.?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap