Sebrafisk utendørs?

Hei er det lov med sebrafisk utendørs da dette er karper?
Plussmedlem
Her er det skrevet at det eneste man kan ha utendørs er gullfisk og koi.

Selv om du ikke skal ha sebrafisken i hagedam så går et uteakvarie også under betegnelsen "pryddam".
Loomis
Vil bare påpeke at forskriften som definerer uteakvarie som pryddam ble opphevet 1. august 2008. Se
FOR 2008-06-17 nr 823: Forskrift om etablering og utvidelse av akvakulturanlegg, zoobutikker m.m. §13.
Hvilket vil si at man kan ha noen sebrafisk foreksempel på verandaen i et akvarium? Eller er det ikke lov med annet enn koi og gullfisk selv om det ikke regnes som "pryddam" lengre?
Hei
Her er en tråd (av flere) der dette har vært diskutert tidligere.
Jeg mener det er greit med et akvarium med sebrafisk ute bare du passer på noen enkle ting:
- Ha kontroll med at fiskene har det godt. Du kan bl.a. risikere store temperatursvingninger i løpet av et døgn i et lite akvarie.
- Påse at fisk og annet fra akvariet ikke kan rømme til nærliggende vann, elver og bekker ).
- For å hindre spredning av evt. sykdom, parasitter, snegler eller planter må du ved vannbytte ikke helle vann fra akvariet ut i elver, bekker el.l.
Men den tråden er eldre enn loven hvis den ble endret på det tidspunkt du sier. Er også blandt de som mener at man burde kunne ha andre fisker enn koi og gullfisk i dam/uteakvarium, men så lenge jeg ikke vet om det er lovlig gjør jeg det ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap