Bør ancistrus ha minst et 100-liters kar?

Til min store skuffelse ser jeg at informasjonen om ancistrus har endret seg på akvaforums fiskebase. Følgende står der nå:

"Forhold i akvariet for best trivsel:
Min. størrelse i cm: 80 cm
Min. størrelse i liter: 100 Liter
Temperatur: 20-30o C"

Tidligere stod det 60 cm, 60 liter og 20-28 C. Dette vet jeg da jeg tok en utskrift av siden i vår.

Er det noen her som har noen mening om hva som er best?

Skjønner vel at de sikkert trives bedre i 100 liter, men det er veldig viktig for meg at de kan trives hos meg også (og jeg har jo bare 60 liter).

Det er vel også slik at små ancistrus ikke trenger fullt så store kar, eller?

PS! Det står dessuten at siden er sist endret 03.03.08-12:26 av Admin. Dette kan ikke stemme da det samme står på utskriften min.
Tenk på at Fiskebasen ikke bare brukes av medlemmer, den lages av medlemmer også. Og hver enkelt person vil ha sine synspunkter og sin mening om hva som er "best" hold av de ulike fiskeartene.
Det blir altså litt synsing noen ganger, det som står i Fiskebasen, og det er det jo nødt til å bli all den stund det er akvarister som sitter og skriver det

Den arten det er snakk om her, altså vanlig oppdrettsvariant av Ancistrus, ligger på første plass på Topp 100 listen over de mest populære akvariefiskene. Altså den arten flest akvarister har. Og jeg har sterke tvil om at de alle sammen har minst 100 liter å ha dem i.... og det kommer neppe til å skje.

Ikke fortvil. Du kan drive litt synsing selv Og etterhvert vil du lære hva som er bra og riktig fiskehold og hva som ikke er det. Du vil sikkert få dem til å trives i 60 literen din ganske lenge.
Men hold øye med Ancistrusene dine. Den dagen de blir for store for 60 literen din, kjøper du bare et akvarium til, altså et større akvarium, hehe Eller du kan selge den store Ancistrusen, og kjøpe en ny liten, og starte forfra
Skal du ha ancistrus i 60 liter å trives der, må du i allefall legge opp til det, med røtter og godt med gjemmesteder.
En ancistrus uten muligheter til å gjemme seg bort blir fort sky, og trives dårlig.
Nå er det vel helst bunnarealet som har noe å si for ancistrusen. Har hatt mine i 60 litere og det har gått bra, men vil ikke anbefale mer enn ihvertfall 2, helst en, jeg har iallefall erfart lett krangler. Jeg hadde en hann og to hunner i 140 liter, og den ene hunnen ble mobbet til døde. Det gikk fint inntil jeg kjøpte en ekstra hunn.

En hule til hver er visst anbefalt, så får de et sted hver.
Jeg har èn ancistrus i en 41 liter for tiden da den bare sloss med den andre i 170 literen. Den er halvvoksen vil jeg tro. 5-6 cm. Har laget til en steinformasjon og en rotbit som den kan gnage på og gjemme seg under. Den ser ut til å trives godt. Halve karet er også tett beplantet, og det hender ofte jeg finner den hengende opp ned under ett blad. Når den blir større skal den tilbake i 170 literen. Er bare det at den andre har vokst mye kjappere.

-Tim
Takk for gode og informative svar! Jeg skal gjøre mitt beste for at ancistrusene trives.
For tiden har eg et Ancistruspar gående alene i en 110-liter, og de har strengt tatt ikke behov for et såpass stort kar.
Eg har vurdert å sette dem over i en 70-liter eg har, siden eg tror det vil være passe for dem.

Personlig synes eg det er et stort pluss at basen her av og til tar litt i, da folk gjerne har en tendens til å gå litt under "kravene"
Så eg kan støtte at det står 100-liter, selv om eg ikke er helt enig. Forferdelig dårlig forklart, men...
Hei macbeth.

Bare det at du stiller spørsmålet viser at du er opptatt av dine fiskers ve og vel. Bra!
Personlig tror jeg at en "vanlig" ancistrus kan trives bedre i et 60 liters kar som er innredet etter dennes behov - enn en 100 liter som ikke er det. Så legg sjela di i å gjøre det best mulig for din venn så går det nok bra skal du se. Og jeg tror som Mona O, både du og din ancistrus vil ha behov for flere liter etterhvert.
Andre har nevnt det; gjemmesteder den kan like. Og bunnareal stort nok.
La den slippe konkurranse av andre fisk som foretrekker bunnsjiktet.

Dette er noen utrolig herlige og fasinerende skapninger!

mvh
Eg ser ikke på Ancistrus som en fisk med krav til stort bunnareal. Nødvendig arealflate skaper man ved bruk av røtter. Med enkelte andre maller eg holder (cory, banjomalle, kamelon...) stiller saken seg annerledes.

Så et Ancistruspar kan leve et veldig bra liv i et kar på 60-70 liter, så sant det er "riktig" innredet, etter min mening.
Jeg har hatt et ancistruspar i et 60 liters kar, og de ynglet som bare det oppi der. Det var for meg et godt tegn på at de trivdes og fant seg til rette der.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap