Kan noen godfolk forklare det med cw-nummere på corydoras for meg ?

Jeg har lest her på forumet om Cw- nummerne på corydoras. Dessverre klarer jeg ikke helt å finne ut av hvilke av disse som har/får et nummer.

Hvordan fungerer dette? Er det nye arter eller varianter som får et nummer - slik som corydora green laser? Dette høres kanskje som et mindre begavet spørsmål, men jeg vil gjærne lære dette har selv corydoras metae og aeneus albino long-fin. Har disse et nummer også? Har søkt på flere corydorasbaser på nettet men ikke funnet noen nummer på dem.

Noen godfolk som kan forklare :-P ?
C-nummer på corydoras tilsvarer L-nummer på maller

Altså; arter som ikke har blitt vitenskaplig beskrevet enda og fått sitt eget navn, blir tildelt et C-nummer. Akkurat som "sugemaller" som ikke er vitenskapelig beskrevet får et L-nummer.

Green laser har ikke et C-nummer, den har et CW-nummer (CW009). Forvirrende? Jepp.

CW-nummer tildeles nye corydoras som ikke har fått et C-nummer enda.

Sånn sett, så lenge det er snakk om arter som ikke er vitenskapelig beskrevet enda, kan noen med CW-nummer vise seg å være en variant av en med C-nummer, og en med C-nummer kan vise seg å være en variant av en art som allerede er beskrevet.

Både C. metae og C. aeneus ble vitenskapelig beskrevet lenge før C-nummer systemet ble laget. Derfor har ikke disse fått noe C-nummer noen gang
Bokstaven L i ordet L-nummer kommer av slekten alle sugemaller tilhører: Loricariidae

Bokstaven C i ordet C-nummer kommer av slekten alle pansermaller tilhører:
Callichthyidae


Og bare for å øke forvirringen her...
Elin skriver noe som kanskje kan tolkes litt feil:
"CW-nummer tildeles nye corydoras som ikke har fått et C-nummer enda"

Det er ikke slik at CW-nummer gis mens de venter på C-nummer... som igjen gis mens de venter på navn

Eller, det er i hvert fall slik jeg har forstått det: det er enten eller med CW og C-nr. Den får en av delene, inntil vitenskapen greier å få undersøkt, beskrevet og gitt arten et navn. Hvilket kan ta mange, mange år! (særlig med det tempoet stadig nye arter renner inn i akvariehobbyen) Men det er altså navn alle venter på... og i ventetiden får fisken et nummer som en midlertidig id.

C-nummer og CW-nummer er rett og slett en ordning for å gi en bestemt form for ID av en bestemt art eller variant av Corydoras, slik at hvis jeg skriver [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species=corydoras+sp(c140)&species_id=1308]C-140[/URL] så vet hele verden akkurat hvilken Corydoras jeg snakker om, enten det er en eksportør av akvariefisk i Peru, eller en akvarist som sitter ved pc'en i England eller Thailand.

Litt bakgrunnshistorie om C-nr, så er det lettere å forstå:

Hele ordningen med C-nummer ble "oppfunnet" av EN mann som jobbet i et bestemt tysk tidsskrift (akvarierelatert, selvsagt) som heter Datz. Det startet opprinnelig med L-nummer (som er for sugemaller), men etterhvert ble det behov for samme ordning for å holde styr på alle de nye Corydoras-artene som ble pøst ut av jungelen og inn i akvariehobbyen. Så C-nummer ble også satt i gang.
Hele verden adopterte straks denne muligheten til å få gitt alle fiskeartene som dukket opp en unik form for ID, enkelt og lett å si/skrive på alle språk verden over. Det gikk bra i en del år, men da denne mannen etterhvert sluttet i den jobben, opphørte brått hele ordningen med C-nummer en periode. Men stadig nye corydoras-arter fortsatte å dukke opp i hobbyen... Det var behov for nummer! I denne tiden begynte Ian Fuller å tildele det han kalte CW-nummer (CW betyr CorydorasWorld, nettsiden hans).

En ny mann begynte i Datz, og tok over ordningen med å tildele C-nummer etterhvert. Så den skal visst være igang igjen, men om det funker vet jeg ikke.
Såvidt jeg vet er det høyeste nummeret C158 pr i dag.



NOEN arter som først ble gitt et C-nummer da de ble oppdaget, har senere blitt vitenskaplig beskrevet og fått sitt navn. Navnet skal da brukes, og C-nummeret droppes.
Noen arter som man først trodde var en ny art (og dermed ble gitt C-nr) har man senere funnet ut er en allerede navngitt og beskrevet art. Men C-nummeret er allerede utstedt, og brukes ikke på nytt til andre. Men man skal da altså bruke navnet, ikke nummeret, på arten. I slike tilfeller blir altså nummeret "dødt".

Eksempler på dette der Corydoras som først fikk C-nr etterpå har fått navn:

C1 - Corydoras incolicana Burgess, 1993
C2 - Corydoras parallelus Burgess, 1993
C4 - Corydoras virginiae Burgess, 1993
C5 - Corydoras pantanalensis Knaack, 2001
C11 - Corydoras mamore Knaack, 2002
C12 - Corydoras cruziensis Knaack, 2002
C15 - Scleromystax lacerdai Hieronimus, 1995
C17 - Corydoras stenocephalus Eigenmann & Allen, 1942
C20 - Corydoras arcuatus Elwin, 1939
C22 - Corydoras cochui Myers & Weitzman, 1954
C23 - Corydoras sarareensis Dinkelmeyer, 1995
C25 - Corydoras pinheiroi Dinkelmeyer, 1995
C26 - Corydoras kanei Grant, 1997
C27 - Corydoras seussi Dinkelmeyer, 1996
C31 - Corydoras bondi Gosline, 1940
C32 - Corydoras blochi Nijssen, 197 C46 - Corydoras kanei Grant, 1997
C50 - Corydoras isbrueckeri Knaack, 2004
C55 - Corydoras xinguensis Nijssen, 1972
C56 - Corydoras albolineatus Knaack, 2004
C58 - Corydoras noelkempffi Knaack, 2004
C59 - Corydoras multimaculatus Steindachner,1907
C60 - Corydoras osteocarus Boehlke, 1951
C64 - Corydoras tukano Britto & Lima, 2003
C69 - Corydoras maculifer Nijssen & Isbrcker, 1971
C70 - Corydoras areio Knaack, 2000
C82 - Corydoras loxozonus Nijssen & Isbrcker, 1983
C105 - Corydoras xinguensis Nijssen, 1972
C106 - Corydoras xinguensis Nijssen, 1972
C107 - Corydoras xinguensis Nijssen, 1972
C108 - Corydoras xinguensis Nijssen, 1972
C111 - Corydoras nijsseni Sands, 1989
Ja, det er slik jeg har forstått det også, Mona. Jeg ser jeg var uklar der, sorry
Tusen takk for utfyllende og lett forståelige svar Mona og ElinH. Jeg føler meg akk så mye klokere nå
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap