Da har jeg fått plassert inn ny pumpe i 90l akvariet

Endelig fikk jeg pakken fra tyskland i posten og kunne med ett smil endelig plassere Eheim Biopower 200 inn i akvariet og den bråkete lyden var nå borte fra stua.

Eheim Biopower 200
Utrolig bra pumpe syns nå jeg da
Stiligt...

Hva er forskjellen på denne siden det er en biopumpe kontra den trofaste eheim eller fluval?

mvh Kenneth
Men du sier det ble stille i stua. Du fjernet ikke den gamle pumpa med en gang?

Ikke annet enn at den er som en utvendig pumpe i oppbygning av kammerene. Svamp nederst ved innsuget og så substrat i resten.


-Tim
Informasjon om produktet
Helt ny teknologi og enkel måte og rense filteret på, lette koblinger.
Ja jeg hadde fluval pumpe men den bråket utrolig masse.

Gikk over til denne og stua er helt stillegående nå

Så her kan du også se informasjon om produktet

[External Image]


The first internal filter in external canister filter technology

Multiple filtering as with an EHEIM external canister filter. Modular filter design with closed filter baskets filled with highly efficient EHEIM SUBSTRATpro filter material and an inlet strainer equipped with an EHEIM filter cartridge for mechanical-biological pre-filtration.

# NEW: including power diffuser for strong oxygen enrichment and spray bar for natural surface movement.

# Powerful, fully pivoted and flow rate adjustable pump head.

# New, safe and compact filter holder.

# Pump head holding fixture with foam filter pad and lattice screen.

# NEW: “Easy Click” locking system for simple connection and detachment of the filter baskets.

# Closed filter basket filled with original high quality EHEIM SUBSTRATpro filter material.

# Inlet strainer with EHEIM filter cartridge

- Informasjonen er hentet fra EHEIM sine sider.
Nei fjernet ikke pumpa med en gang :p
Svolp
Stiligt... Hva er forskjellen på denne siden det er en biopumpe kontra den trofaste eheim eller fluval? mvh Kenneth


Måtte vente til jeg fikk ny vettu
Er nybegynner i denne delen men fikk tips
Og takker tipseren for denne pumpa som jeg trur blir godt brukt
alle sneglene mine ble fornøyde med sirkulasjonen også så de spratt til live fra dvalemodus
Dersom du fjernet fluvalen før Eheimen er innkjørt er det som å ha nyoppstartet akvarium. Vær veeldig nøye med å teste for amonium og nitritt i de kommende ukene. Ellers kan du fort få en massedød.


-Tim
Så jeg burde la begge kjøre sammen de neste dagene ?
Er det det du mener at de burde stå å gå samtidig de neste dagene ?
Dersom den gamle pumpa har vært utav noen timer er det for sent allerede. Dersom den fortsatt står i så ja. Den må gå paralellt i 3-4 uker.

Dersom du har fjernet den gamle allerede må du belage deg på 1-2 vannbytter hver dag i 4-5 uker.

-Tim
Tim
Dersom du fjernet fluvalen før Eheimen er innkjørt er det som å ha nyoppstartet akvarium. Vær veeldig nøye med å teste for amonium og nitritt i de kommende ukene. Ellers kan du fort få en massedød.-Tim



Jupp, det er det han mente slik at du får kjørt bakteriekulturen inn i svampen slik som det har hvert i fluvalen din, personelig ville jeg tru at det går greit i og med at bakteriefloran er i akvariet fra før av men hadde for sikkerhetsskyld hatt begge gående slik at svampene i den nye kan bygge seg opp slik den bør være. MEN, er jo ingen ekspert

mvh Kenneth
Bakteriekulturen i vannet/grusen er neppe nok til å holde vannkvaliteten god desverre.

-Tim
Da er støyen tilbake i akvariet :)
Da har jeg satt inn pumpa igjen og uten munnstykke så den bare skylder vannet ut og den står ca 5 cm fra den nye pumpa nå jobber disse aktivt hehe stakkars fiskene :P hehe
Men hvor lenge bør dette stå da ?
1 dag 2 dag 3 dag ? frem til søndagen helst ? eller hva ?
Hvor lenge var pumpe utav? Hadde svampen rukket å tørke er det for sent og den vil bare gjøre mer skade pga døde bakterier som blir skylt ut i vannet.


-Tim
Da kan du bare ta den ut igjen. Bakteriene har dødd og det eneste den gjør er å spy alt avfallet ut i vannet.


Store vannbytter 1-2 ganger daglig i 4-5 uker er eneste utvei nå. Alternativet er å få tak i noe innkjørt substrat fra noen.


-Tim
Substrat er filtermaterialet. De små kulene.


Eheim Substrat Pro heter de. Du kan bruke andre typer også.


-Tim
Får se hvordan det går vel
Det stabiliserte seg på kort tid når jeg kjøpte det da, tok ukes tid ingen bakterier og fiskene levde alle sine dager godt i det hehe
Det tar ikke bare en uke å innkjøre et filter. Sånn er det bare. Det er en biologisk prosess som går sin naturlige gang, og det tar en viss tid uansett. Og den tiden er ca 33-35 dager.

Det skal dannes en enorm bakteriekoloni inni filteret, bakterier som sitter og renser vannet som passerer biologisk. Enten filtersubstratet er av kuler eller svamp, så er det på dette bakteriene slår seg ned og sitter og gjør sin viktige jobb. Disse bakteriene er helt avhengige av rennende, oksygenrikt vann for å overleve. Uten dette dør de.

Og uten disse bakteriene får du forgiftet vann. Fiskene blir stresset, syke og dør. Enten de dør av sykdommen(-e) eller av det giftige vannet.

Les gjerne dette innlegget fra en annen tråd, som forklarer rundt dette. Viktig informasjon, så ikke bare skipp det

Hvor lenge hadde du hatt akvariet og den gamle pumpen i drift?

Jeg tror du egentlig skal la den gamle pumpen stå og gå i akvariet samtidig med den nye, i minst 3-4 uker. Selv om du tok den gamle ut, så er det ikke sikkert alle filterbakteriene døde av det hvis svampene holdt seg fuktige og våte. Så jeg tror du kan få litt hjelp av de gjenværende bakteriene uansett, selv om filteret var ute et par timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap