Syke og/eller utstøtte fisker: hva gjør dere?

Opp gjennom årene som jeg har holdt på med akvarier, så har jeg fra tid til annen opplevd fisk som rett og slett bare svinner hen. Dette uten tydelige tegn på sykdom, og jeg tenker at det bare er et svakt individ, som enten ikke har livets rett, eller at det er utstøtt av de andre.

Men, når en fisk svinner hen på denne måten, så er det jo ikke slik at den bestandig dør brått. Den holder seg gjerne i live en stund, men man ser at det går en vei, og den taper seg fra dag til dag. Og hva gjør man da?

Jeg er en person som har veldig vondt for å avlive dyr, med mindre det er klare tegn på sykdom og at dyret pines, så jeg har lett for å klamre meg fast i troen på at det kan være noe forbigående, og at den nok kommer seg igjen. Men når det gjelder fiskene så har det vel uten unntak endt med død...

Nå sist var det en scalare. Jeg oppdaget at den ene stadig vekk sto rolig i et hjørne av karet, og holdt seg unna de andre. Den svømte rundt endel, men trakk seg tilbake dit. Den så frisk og fin ut, så i begynnelsen la jeg ikke mye i det. Ikke før jeg så at den ikke stormet frem ved foring.

Da forsto jeg at den ikke hadde det helt bra, men igjen; jeg klarte ikke ta livet av den, for enn om den kom seg igjen...

Men det gikk som det måtte gå, og jeg avlivet den da jeg fant den gjemt i en plante, mens andre fisker var begynt å spise på den, mens den ennå levde...

Hva gjør dere når dere oppdager fisk som ikke er helt seg selv, uten tydelige sykdomstegn? Er det avliving med en gang, eller lar dere dem få en sjanse? Hva er mest riktig liksom?
Jeg pleier å se det an litt. Har jeg mulighet så flytter jeg mobbeofferet til et annet akvarie for å gi den en sjanse til. Om ikke det fungerer ser man etter noen år med erfaring når "nok er nok" for stakkaren..

Det beste er vel imidlertid å prøve å skaffe fisken et nytt hjem før den blir så redusert at noe drastisk må gjøres. Ser du at en av fiskene blir mobbet på jevnlig basis kan du jo f.eks avertere den så noen andre kan gi den en sjanse (Dette gjelder de som er utstøtt så klart - ikke de som er syke!!)
Jeg ville flyttet den i karantene så den fikk sjangsen til å ta seg inn igjen. Det vil også være en fin måte å observere fisken litt nøyere for å se om deg faktisk kan være noen vage tegn på sykdom.

-Tim
Hei, ja da er vi 2 som ikke greier å avlive da
Er du like gal som meg, så ender du også kanskje opp med " bare enda et akvarie, sjø Sånn at den utstøtte/syke fisken får være alene til eventuelt død.
Nå har jeg da 4 stk.!!! Et 20l., som nå ikke er i bruk, 2 64l.,hvor nå bare et av dem skal brukes....og så det siste innkjøpte et 115l. akvarie( og min mann er lei av meg,he,he)
Ellers har jeg dessverre ikke noen gode råd til deg, men håper du finner en løsning på det
Jeg hadde for en stund tilbake en molly som jeg faktisk hentet frem hoven for å ta ut av akvariet, fordi jeg var sikker på at hun var død. Hun er i dag som før, etter litt medisinering mot sopp! Men jeg var helt sikker på at hun skulle dø, hun holdt seg i et hjørne bak noen planter hele tiden, var kjempeslapp og full av sopp. De andre fiskene var borte og nappet litt på henne en liten stund, men jeg hadde ikke hjerte til å ta henne ut og avlive henne. Hadde da bare et akvarium, så jeg kunne ikke ta henne ut heller. Men som sagt, nå, ca en mnd senere lever mollyen som om ingenting skulle skjedd! Kan tro jeg er glad for at jeg ikke avlivet den..!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap