Mange dumme spørmål...

Jeg er som sagt en nybegynner og jeg tenkte jeg kunne spør her inne om mange kanskje litt rare spørsmål, er ganske nyskjerrig og vil vite så mye som mulig om mine nye venner.

Så her kommer dumheten :P

Har fisker nattesyn?
Har fisker fargesyn?
Hvordan kommuniserer fiskene sammen?
Det kommer nok flere spørsmål etterhvert men jeg fikk jo selvfølgelig helt hjerneteppe no når jeg skulle skrive det inn her... :P
Kommer an på fisken, forundrer meg ikke om noen har farge og nattesyn. Blind huletetra har for eksempel ikke syn i det heletatt som voksen, da disse lever i mørke huler der det ikke er noe lys over hodet.

Kommunisering, tja.. sild promper faktisk for å signalisere for hverandre, kampfiskhunner viser at de er parringsklare ved å få loddrette striper, samt "stå" i vinkel med hodet ned. Diskus kan få mørkere/lysere farge og striper også tror jeg etter humør og rang.
Stilig

Grunne for eg lurte på om det med natte syn er det med matingen av corydorasene mine, jeg har fått beskjed av andre her inne om at det er lurt å gi de maten når lyset er slukket pga de andre fiskene har en tendens til å spise opp tablettene før corydorasene får sjansen til å spise, når den maten egentlig er til de.

Og Corydoras er jo ett natte dyr så jeg bare lurte..
Jeg tror egentlig at slikt har mer med luktesans å gjøre da, men jeg vet ikke:P
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap