- Hjem
- Forum
- Hva skjer?
- Brunt vann
Brunt vann
Inaktiv bruker
vet noen om kokkuser i akvarium gjør vannet brunt? jeg hadde en rot inni der som jeg fjerna idag fordi den gjør vannet så brunt. er d slikt med kokkusnøtter?
Postet 22.08.09 kl 13:02
Kokkos nøtter burde du koke godt før du har de i karet ellers blir nok vannet litt brunt ja
Men det har jo ikke noe skade på fisken eller andre ting...
Så du får bare bytte vann litt oftere så går det nok bort av seg selv
Helt vanelig at røtter også gjør vannet brunt men dette går over etter noen uker med flittig vann bytting
Men det har jo ikke noe skade på fisken eller andre ting...
Så du får bare bytte vann litt oftere så går det nok bort av seg selv
Helt vanelig at røtter også gjør vannet brunt men dette går over etter noen uker med flittig vann bytting
Postet 22.08.09 kl 13:09
Kokosnøtt vil ikke avgi like mye "brunt" som en rot, men over tid vil også en kokosnøtt etterhvert avgi litt "brunt".
Hva slags fisk har du og hva synes du er fint?
Vil du at det skal se fint ut for deg, eller at det blir mest sånn som fisken vil ha det og der fisken vil trives best?
Noen arter trives best i brunt vann, både fordi vannet inneholder humusstoffer fra nedbrutte planter som kan være bra for fisken og fordi det skaper mer skygge/mindre lys.
Hva slags fisk har du og hva synes du er fint?
Vil du at det skal se fint ut for deg, eller at det blir mest sånn som fisken vil ha det og der fisken vil trives best?
Noen arter trives best i brunt vann, både fordi vannet inneholder humusstoffer fra nedbrutte planter som kan være bra for fisken og fordi det skaper mer skygge/mindre lys.
Postet 22.08.09 kl 14:29
Inaktiv bruker
jeg har 5 neontetra jeg har hatt roten i over 1 måned å bytta ut vann flere ganger i uken, men fortsatt blir vannet brunt. d vokser også sånn merkelig "hvit alger " på den. jeg fjerna den idag, jeg var på dyrebutikken å testa vannverdiene å alt var bra, men er gh på 6 bra for neontetra?
Postet 22.08.09 kl 19:06
Postet 22.08.09 kl 19:42
Inaktiv bruker
men vet dere om neontetra vil trives i brunt vann som følge av en rot i akvariet?
Postet 22.08.09 kl 21:32
Jeg tror neontetra lever i både sortvann og klart vann i naturen, så te-farget vann fra en rot er helt uproblematisk. Det er det strengt tatt for alle fisk, ettersom brunfargen ikke er skadelig på noe vis
Rota vil etter hvert farge vannet mindre og mindre, så vil du fortsette å ha te-farget vann, bør du enten filtrere over torv eller kjøpe sortvannsekstrakt
Rota vil etter hvert farge vannet mindre og mindre, så vil du fortsette å ha te-farget vann, bør du enten filtrere over torv eller kjøpe sortvannsekstrakt
Postet 22.08.09 kl 21:36
Postet 22.08.09 kl 21:37
Inaktiv bruker
men jeg var på dyrebutikken idag jeg fikk målt null nitritt, god ph å gh på 6, er d farlig for neontetra? jeg bruke gh middel for en uke siden for å øke gh, nå har jeg sluttajeg har også brukt ph middel, ellrs har vannet mitt før vært i ganske lav ph. tar imot informasjon fra dere, i og med at jeg er nybegynner.
Postet 22.08.09 kl 21:41
Henger meg på denne tråden jeg...
Jeg har også en rot, som forsåvidt ikke er en mangroverot, men en som er mer snirklete, og veldig pen i mønsteret.
Jeg har ikke kokt den, da den er for stor til å gå oppi noen av mine gryter, men hva kan jeg gjøre for å få den til ikke å farge av så mye?
Synes ikke det er særlig pent når vannet blir mørkebrunt få timer etter at jeg har byttet vann i akvariet...
Jeg har også en rot, som forsåvidt ikke er en mangroverot, men en som er mer snirklete, og veldig pen i mønsteret.
Jeg har ikke kokt den, da den er for stor til å gå oppi noen av mine gryter, men hva kan jeg gjøre for å få den til ikke å farge av så mye?
Synes ikke det er særlig pent når vannet blir mørkebrunt få timer etter at jeg har byttet vann i akvariet...
Postet 22.08.09 kl 22:16
Endret: 22.08.09 kl 22:35
Rota vil gradvis farge mindre, til den ikke farger mer, men det kan ta en stund. Trøst deg med at det ikke er farlig, og mange fisk setter pris på det.
Hvis du absolutt ikke vil ha farge på vannet, har du nesten ikke noen annen mulighet enn å legge den i en balje og bytte vann der ofte Ikke som jeg kan tenke ut hvert fall.
Hvis du absolutt ikke vil ha farge på vannet, har du nesten ikke noen annen mulighet enn å legge den i en balje og bytte vann der ofte Ikke som jeg kan tenke ut hvert fall.
Postet 22.08.09 kl 22:25
SiljepiljeHenger meg på denne tråden jeg... Jeg har også en rot, som forsåvidt ikke er en mangroverot, men en som er mer snirklete, og veldig pen i mønsteret. Jeg har ikke kokt den, da den er for stor til å gå oppi noen av mine gryter, men hva kan jeg gjøre for å få den til ikke å farge av så mye? Synes ikke det er særlig pent når vannet blir mørkebrunt få timer etter at jeg har byttet vann i akvariet...
Når jeg kjøpte de røttene jeg kar i det ene karet mitt nå, så la jeg dem i en bøtte med vann i en uke for å bli kvitt fargen, bytta vann i bøtta og skylte røttene hver dag. Vet ikke om det er helt nødvendig å gå så langt, men jeg ville ikke ha farge i vannet :p
Angående kokosnøtter, så har jeg pleid å koke de en time eller to, og bytta vannet noen ganger, før jeg putter dem i karet.
Postet 22.08.09 kl 23:42
Inaktiv bruker
vet noen av dere om d er vanlig med aggressive neontetra? jeg har et par stykker som pleier å jage hverandre.
Postet 23.08.09 kl 14:36
Dette er vannverdiene Neon Tetraene vil ha ifølge databasen her:
PH i vannet: 5.0 - 7.0
GH (Hardhet): 0 - 3o dH
Som du ser vil de ha SURT og bløtt vann (6 er ikke for høyt, men hos meg trivdes de godt med ca 0) , slike vannverdier er oftest i naturen forbundet med sort vann (neontetra leker vel kun i 100% mørke om jeg ikke husker feil). Så i dette karret vil missfargingen være "riktig" . I andre karr hvor jeg ikke ønsker mørkt vann koker jeg altid røttene (kok opp, la trekke 2 minutter, skift vann, og så videre....) -kokosnøtthuler steker jeg i stekeovnen, da avgir de ikke lenger farge + de er ikke lenger fult så hårete.
PH i vannet: 5.0 - 7.0
GH (Hardhet): 0 - 3o dH
Som du ser vil de ha SURT og bløtt vann (6 er ikke for høyt, men hos meg trivdes de godt med ca 0) , slike vannverdier er oftest i naturen forbundet med sort vann (neontetra leker vel kun i 100% mørke om jeg ikke husker feil). Så i dette karret vil missfargingen være "riktig" . I andre karr hvor jeg ikke ønsker mørkt vann koker jeg altid røttene (kok opp, la trekke 2 minutter, skift vann, og så videre....) -kokosnøtthuler steker jeg i stekeovnen, da avgir de ikke lenger farge + de er ikke lenger fult så hårete.
Postet 23.08.09 kl 15:01
Inaktiv bruker
vet du om det er vanlig at neontetra er aggressive? mine pleier å jage hverandre
Postet 23.08.09 kl 15:14
Postet 23.08.09 kl 15:18
Inaktiv bruker
men dere? jeg kjøpte noen neontetra igår, så fikk jeg to skikkelig små. de ser ut som yngler, å de tørr ikke å komme fram. når jeg skal mate demk spiser de ingenting, har jeg rett til å gå til butikken å kreve to større?
Postet 23.08.09 kl 15:23