Lysarmatur, lys og watt

Hei,

Har noen spørsmål om lys og slikt

1: Hvem har de rimligeste armaturer og lys?

2: Hvilken lystype er å foretrekke t5 vs t8

3: Det er mange forskjellige lysrør. hva skal en velge til selskaps akvarie.? Jeg har ca 350L og en lysarmatur på 2x58W t8.

4: Hvor mye lys i watt må jeg ha i akvariet?
Prøv denne (kalkulator for lys):

http://www.defblog.se/GTKTest/GTKTest.html
Linken / kelvin
får ikke linken din til å virke..

Kan kelvin knyttes direkte opp mot hvor bra lyset er for planter?
Jeg har hørt begge deler.
Kelvin sier bare noen om hvilke "farger" lyset inneholder. En fargetemperatur på rundt 5-7000 kelvin er passe til planter og alger som har fotosyntese.

Hvilke lyskilder du skal skal / bør bruke er en smakssak, økonomisk hva du ønsker.

Hvis du bruk T8 54 watt får du plass 80 watt T5, T5 rørene har en mindre diametrer som gjør det enklere å lage gode reflektorer.

I naturen rundt ekvator er lys nivået på en solskinnsdag i overflaten av vann uten noe skygge,tilsvarende ca 100 watt metallhalgenlys pr liter vann , noe som skulle tilsvare ca 35 kW med lys til et 350 lites akvarie. Dette ville nok være noe upraktisk for de fleste akvarister..

Det som da kan brukes som en tommelfinger regel er minimum 1/2 watt / liter, som hos deg skulle bli minimum 175 watt, men gjerne mer. Når du har mere lys til plantene trenger plantene også mere tilgjengelige næringsstoffer, hvis ikke vil du kunne få en alge eksplosjon.

Hvilke lyskilder du bruker er egentlig ikke av betydning, men det er ofte vanskelig å få nok lys med T8 da du rett og slett ikke får plass til mange nok rør. I min akvastabil som er 530 liter er arealet på bunnen 160 cm x 55 cm. Det er da plass til 2 dobbelte paraboler på enten 58 (T8) eller 80 watt (T5), henholdsvis 232 og 320 watt. Alternativet hvis du ønsker mere lys er da metall halogenlamper eller LED.

Lystopper og paraboler er ofte rimelige bl a på danske / tyske nettbutikker som du bl a finner i lenkesamlingen.
T5 lys
Hei, jeg har nå fjernet den gamle innmaten i armaturen.
Flesket kansje litt vell til og monterte inn 10x 39watt t5lysrør. (karet er 185cm langt. 5+5 rør "side by side")

Jeg har nå som nødstilfelle kjøpt 10stk t5 21watt(849mm) fra biltema 4000kelvin og 2050 lumen. Dette ble gjørt pga den nette pris av Kr 26,50 stk.

Er det noen som har forslag til lysrør kombinasjon?

Og ikke minst hvor selges billige akvarie rør
390w T5 på 350 liter blir nok en interessant opplevelse for deg.
Håper virkelig du har ett skikkelig Co2-anlegg og har kjøpt inn PMDD!
Fyrer du av alle disse lysene på engang kommer du til å dyrke alger du ikke trodde fantes
Angående lysrør vil jeg anbefale deg å ringe til Anda-Olsen i Ålesund, spør om de kan sende deg en pakke med Philips 865 rør. De tar knappe 100Kr stk.
Billige akvarierør finnes ikke, de koster fra 200Kr og oppover i 39w.
Godt tips
Taker for det, Har egentlig ikke tenkt å bruke alle rør med det første.. tenkte jeg skulle kjøre det med 6 eller 8 rør. Har lagt inn 10 pga muligens saltvenn i nær framtid. tror jeg vil beholde noen av biltemarør, disse gir kun 21 watt. så det vil holde watt/lys mengden noe nede.

Hvor "mye" lys/watt kan jeg ha i karet uten co2 anlegg? og hva er pmdd..
Er co2 anlegg dyre greier?

Er ganske amatør på dette.

Med alle biltema rørene har jeg da i dag 210 watt på 350liter
Er det noen som får denne til å virke?
EgilU
Prøv denne (kalkulator for lys): [URLBLOCK1]


Er det noen som får denne til å virke?
Fekk den til å virke men den var jo ikkje for vanlige folk å forstå.
Kai Henrik Gunderstad
Taker for det, Har egentlig ikke tenkt å bruke alle rør med det første.. tenkte jeg skulle kjøre det med 6 eller 8 rør. Har lagt inn 10 pga muligens saltvenn i nær framtid. tror jeg vil beholde noen av biltemarør, disse gir kun 21 watt. så det vil holde watt/lys mengden noe nede. Hvor "mye" lys/watt kan jeg ha i karet uten co2 anlegg? og hva er pmdd.. Er co2 anlegg dyre greier? Er ganske amatør på dette. Med alle biltema rørene har jeg da i dag 210 watt på 350liter


0,5W/l med T5 vil jeg betegne som "mye" lys, det samme med T8 er moderat og kan gå uten Co2.
PMDD er plantenæring med makro, dvs nitrat og fosfat.
Co2 anlegg koster gjerne noen kroner, men betaler seg fort tilbake i form av praktfull plantevekst og mindre irritasjon mht alger for akvaristen.
Jeg har lest flere steder, "for godt plantehold bør en ha min 0,5 watt på literen" er dette bare bullshit?
Denne anbefalingen gjelder T8 og kar mellom 100 og 400 liter.
På veldig store og små kar er denne regelen ikke så god.
Hvor mye lys i watt
Hvor mye lys i watt vil dere dær ute anbefale dette er t5 lysrør uten reflektor.
Dette vil jo ha litt med hvilken rør som blir brukt, men tar gjerne mot tips på dette også.

Altså karet er ca 350L 185cm langt :40cm dybde og: 58 cm høyde

Setter stor pris på alle tips om dette temaet.
Watt/liter er svært omtrentlig målestokk. Et mindre kar vil kreve flere w/l enn et større. (Karet ditt er 430l med de målene du oppgir). Poenget er at det skal en viss mengte lys til, der plantene gror, for at plantene skal vokse. Ønsker du lavtvoksende planter på bunnen må disse plantene selvfølgelig ha tilstrekkelig lys. En av utfordringene er at det ofte vil være enorm forskjell i lysmengden ved overflaten og ved bunnen. Denne forskjellen avhenger av dybden på akvariet, hvor høyt armaturen er over overflaten og ikke minst av plantevekst som skygger for lyset.
Jeg har ikke erfaring med kar av den størrelsen, men ville prøvd med 4x39W og flyteplanter i første omgang. Hvis du vil gjøre livet lettere for deg selv, invester i CO2 med en gang, da har du mer å gå på.
Sjekk Defdac's sider, den karen tar lys på alvor!. Det finns mye info om mye på de sidene.
Hvorfor ønsker du å kjøre T5 uten reflektorer? Hele poenget med T5 er effektive reflektorer.

grunnen til at jeg ikke har reflektor på mine t5 er at jeg har bygget om den gamle t8 armaturen til t5. eg har da montert drosslene i den øverste delen av armaturen, jeg monterte da plant speil under drosslene og har limt rør festene fast på speilet så det er vel en viss refleksjon. målene innvendig(vannmål) er 182x37x50 = 336 liter.

Ok, gir meg
Jeg skal bruke 6 av lysrøra, men står mellom to valg av lysrør.
Dette er på grunn av pris.

Phillips TLD950 eller phillips TLD965 (36watt CRI)

Jeg vil bruke samme rør i alle, dette pga jeg kjøper en eske 30stk sammen med en venn og er da nede i en vanvittig god pris ca 40 kr stk.

TLD 965 er ett godt valg.
God pris du fikk
Jan Ove
Angående lysrør vil jeg anbefale deg å ringe til Anda-Olsen i Ålesund, spør om de kan sende deg en pakke med Philips 865 rør. De tar knappe 100Kr stk. Billige akvarierør finnes ikke, de koster fra 200Kr og oppover i 39w.


Osram 965 koster mellom såvidt under 100kr, til såvidt over 120kr på webzoo.net. Altså cirka samme pris for cirka samme rør.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap